Gemeente Gilze en Rijen

Meldingen burgers weer geëvalueerd

Van tijd tot tijd evalueert de gemeente de meldingen die zij van inwoners binnenkrijgt over de openbare ruimte. Wat komt er binnen en wat is de gemiddelde afhandelingsduur? De gemeente ziet de meldingen niet als 'klachten', maar vooral als aandachtspunten in onderhoud en andere zaken.

Natuurlijk streven onze wijkteams er in het onderhoud van de openbare ruimte naar om de meldingen zoveel mogelijk voor te blijven. Maar het komt helaas ook wel eens voor, dat wij er niet op tijd bij zijn, of dat wij schade aan planten, bestrating, speeltoestellen niet direct opmerken. Daarom is het zo prettig dat inwoners ons hiervan op de hoogte stellen. Problemen kunnen we dan als dat nodig is, snel oplossen.

Komt er een melding binnen, dan benaderen we de betreffende inwoner binnen een week en bespreken de reden van de melding en de mogelijke oplossingen. Is dat nodig, dan verhelpen we het probleem direct (bij veiligheidsrisico's en dergelijke). Als dat mogelijk is, nemen we de melding in het structurele onderhoud - de vaste onderhoudsronde van de wijkteams - mee.

In de periode van 1 januari tot 1 oktober 2007 kwamen de volgende meldingen en klachten binnen:

Meldingscategorie
2007
Afval en vervuiling
521
Groen
351
Inrichting en straatmeubilair
66
Jeugd-/speelvoorzieningen
6
Riolering en putten
153
Straten en stoepen
255
Totaal

1.705

Gemiddelde afhandelingsduur meldingen in die periode

Meldingscategorie
2007
Afval en vervuiling
10,3
Groen
12,8
Inrichting en straatmeubilair
9,3
Jeugd-/speelvoorzieningen
9,2
Riolering en putten
6,7
Straten en stoepen
11,8

Onder de categorie 'Afval en vervuiling' vallen onder andere de meldingen over de invoer van Diftar: vragen over routes, afvalkalenders en de toegestuurde tussentijdse rapportage van kosten. Dat waren er 197. De overige meldingen hebben betrekking op niet leeggemaakte containers, kapotte containers, zwerfvuil en het aanmelden voor ophalen milieuboxen en snoeihout.

Niet opgenomen in het schema, maar eigenlijk wel vallend binnen deze categorie zijn de (354) meldingen voor het aanmelden van ophalen van grof afval. We hebben ze niet opgenomen in het schema omdat dit feitelijk verzoeken om dienstverlening zijn.

Bij de meldingen in de categorie groen bestaat het grootste deel uit verzoeken om heesters en bomen te snoeien. Verder zijn er vooral meldingen over onkruid, over bladoverlast en over schade aan beplanting.

Meldingen in de categorie riolering en putten hebben voornamelijk betrekking op verstopte kolken en verstopping in huisaansluiting en overstromingen (komen voor bij hevige regenval). Ook wordt regelmatig gemeld dat het lampje op een kast van de rioolgemalen brandt. Wij zijn heel blij dat passanten dit zien en melden. Met een tijdige controle en oplossing van het probleem (als het lampje brandt dreigen er problemen te ontstaan) kunnen we erger voorkomen.

Bij straten en stoepen hebben de meldingen vooral betrekking op losse en kapotte tegels, verzakkingen, wortelopdruk en kuilen in de weg. Dit zijn zaken die meteen opvallen, omdat inwoners daar last van hebben. Ook met deze meldingen zijn we blij.

Hebt u iets te melden over de openbare ruimte? Dan kunt u terecht bij de gemeentebalie: telefoonnummer 0161-290240. Ook via onze website www.gilzerijen.nl kunt u klachten doorgeven.