Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB07-069
11 oktober 2007
Omzet supermarkten fors hoger
In augustus 2007 heeft de detailhandel 2,6 procent meer omgezet dan in
dezelfde maand een jaar eerder. Vooral de supermarkten hebben een fors
hogere omzet gerealiseerd. De toename van de omzet komt vooral door een
groter volume. De prijsstijgingen waren beperkt. Dit blijkt uit cijfers van het
CBS.
Foodsector zet flink meer om
De foodsector boekte in augustus van dit jaar 6,6 procent meer omzet dan
een jaar eerder. Dat is vooral toe te schrijven aan de supermarkten. Die
realiseerden een omzetgroei van 7,2 procent. Ook in augustus vorig jaar
boekten de supermarkten een flinke omzettoename. De omzet van de
speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen nam met 3,3 procent toe.
De uitkomsten in de foodbranche zijn positief beïnvloed doordat augustus
2007 een gunstigere samenstelling van de koopdagen had dan augustus
2006. Na correctie voor het koopdageneffect resteert nog steeds een
duidelijke omzetgroei van ongeveer 4 procent.
Omzet non-foodwinkels nagenoeg gelijk
De omzet van de winkels in non-foodartikelen bleef in augustus nagenoeg
gelijk in vergelijking met een jaar eerder. Een aantal branches zoals de
textielsupermarkten en de winkels in bovenkleding hadden te maken met
omzetverlies.
Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in
ln.... foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). Binnen
voedings- en genotmiddelen (met in 2006 een aandeel van 36 procent), non-
de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (inclusief
sbc.... Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van
verkopers via internet) en de ambulante handel een ongeveer gelijk aandeel in
2006.
consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn
w echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom
geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare
w artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald
door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht.
w Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten.
CBS Persbericht PB07-069 pagina 1 van 3
Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening
worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft augustus 2007 een
vrijdag meer en een dinsdag minder dan augustus 2006. De cijfers zijn niet
voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling
gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig
karakter. De cijfers van de winkels in huishoudelijke artikelen worden niet
afzonderlijk gepubliceerd, omdat de waarneming niet voldoende representatief
bleek.
Achtergrondinformatie over de bijstelling.
De in dit persbericht gepubliceerde cijfers over het tweede kwartaal van 2007
zijn ten opzichte van het persbericht van 14 augustus 2007 bijgesteld. De
cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.
CBS Persbericht PB07-069 pagina 2 van 3
Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2007 2006
aug jul jan t/m 2e kwar- jaar
aug taal
%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
Detailhandel, totaal 1)
Omzet 2,6 4,1 4,0 3,3# 5,3
Prijs 0,7 1,9 1,5 1,7 0,8
Volume 1,8 2,1 2,4 1,5# 4,5
Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 6,6 -0,9 3,2 2,1# 3,7
Prijs 0,4 1,4 1,1 1,2 1,3
Volume 6,2 -2,3 2,0 0,9# 2,3
Supermarkten
Omzet 7,2 -0,6 3,7 2,5 4,0
Prijs 0,5 1,5 1,1 1,2 1,5
Volume 6,7 -2,1 2,5 1,4# 2,5
Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet 3,3 -2,3 0,6 -0,2# 2,1
Non-foodwinkels
Omzet 0,1 6,8 4,4 4,0# 6,2
Prijs 1,0 2,3 1,7 2,1 0,4
Volume -0,9 4,5 2,7 1,9# 5,8
Omzet in:
Drogisterijen 1,1 -4,6 -0,2 -0,2# 2,4
Bovenkledingwinkels -3,0 9,4 6,7 5,4 7,0
Textielsupermarkten -6,6 -0,8 -1,3 1,2# 3,7
Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) -0,4 15,5 3,9 1,9 7,9
Winkels in consumenten-
elektronica 4) 0,8 15,0 6,0 5,8# 7,8
Doe-het-zelfwinkels 5) 1,2 2,3 3,1 2,8 6,7
Bouwmarkten 0,5 2,6 3,2 3,2# 6,4
Winkels in huishoudelijke artikelen . . . . .
1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter.
3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking.
4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers.
5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout.
#) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
.) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.
*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB07-069 pagina 3 van 3
---- --