Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nieuwe campagne STIVORO: 'Roken doe je buiten'
In steeds meer huishoudens is buiten roken de regel

Den Haag, 11 oktober 2007 - In 23,8% van de huishoudens waar iemand rookt is het inmiddels de regel dat er buiten wordt gerookt. In 2004 was dat bij nog maar 14,2% van de huishoudens het geval. STIVORO start volgende week de campagne 'Roken doe je buiten' waarmee de positieve trend van niet binnen maar buiten roken wordt ondersteund.

Het doel van de campagne is om meeroken te voorkomen en een rookvrije binnenomgeving te stimuleren. Ton Hanselaar, directeur van KWF Kankerbestrijding: "Onderzoek toont aan dat meeroken longkanker, hart- en vaatziekten en longaandoeningen veroorzaakt. Het is daarom van groot belang dat we ons blijven inzetten om het aantal (mee)rokers terug te dringen."

De schadelijkheid van meeroken is alom bekend. Dat zie je ook terug in het feit dat een ruime meerderheid van de rokers het onacceptabel vindt om te roken in het bijzijn van extra kwetsbare groepen zoals kinderen onder de twee jaar (82,4%), kinderen van 2-16 jaar (62,8%) en zwangere vrouwen (73,7%).

Maar in andere situaties gebeurt dat nog te weinig. Roken in het bijzijn van niet-rokers wordt nog maar door een minderheid van de rokers (40,3%) als 'not done' gezien. Van de niet-rokers vindt 70,6% roken in het bijzijn van niet-rokers sociaal onacceptabel. Zo blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van STIVORO.

TV, radio en internet
De campagne bestaat uit twee televisiespots waarin op een humoristische manier wordt getoond dat je roken buiten doet. Een van de spots speelt in een gezinssituatie. De andere spot speelt op het werk. Lies van Gennip, directeur STIVORO: "Wij willen laten zien dat het normaal is dat niet binnen maar dat buiten gerookt wordt en dat deze norm overal geldt. Meeroken is schadelijk en het maakt niet uit of je thuis bij je gezin bent, op je werk bent of in de auto zit. Daarom komen er in de campagne verschillende situaties aan bod.'' In een radiospot worden mensen attent gemaakt op de website www.rokendoejebuiten.nl. Daar kunnen zowel rokers als niet-rokers vanaf 15 oktober terecht voor informatie, advies en hulpmiddelen. De website biedt daarmee ondersteuning bij het realiseren van een rookvrije binnenomgeving.

De campagne "Roken doe je buiten" wordt financieel mogelijk gemaakt door de Nederlandse Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en ZonMW. ///


Noot voor de redactie,