MediaPlaza
Partners
Recruitment, het hete hangijzer op het gebied van HR. Veel bedrijven
hebben door o.a. de ontstane krapte op de arbeidsmarkt grote moeite om
de juiste medewerkers te vinden. De verwachting is dat dit probleem de
komende 5 jaar door de vergrijzing alleen maar toeneemt.
Met name grote- en snelgroeiende bedrijven hebben moeite met het
vinden van geschikt personeel. Vernieuwde innovatieve wervingsmethoden
die hen ter beschikking staan worden nauwelijks ingezet. Zo wordt het
marketingprincipe 'branding' weinig in HR toegepast en worden de
mogelijkheden die de eigen website biedt onvoldoende benut. Bovendien
wordt er met mate gebruik gemaakt van de inzet van het sociale netwerk
van (oud)werknemers, terwijl 40% van de hoger opgeleiden een baan
vindt via het eigen netwerk en 'koud' solliciteren voor hun eigenlijk
steeds meer not-done is.
Ook ontstaan er steeds meer technologische middelen die het proces van
rekruteren kunnen ondersteunen. Zo heeft het Amerikaanse leger het
spel 'America's Army' ontwikkeld, om jongeren op een realistische
manier te interesseren voor het leger. Ook in Nederland zetten
bedrijven als KPMG, L'Oréal, ABN AMRO en Nyenrode games in om mensen
te werven.
Door de inzet van innovatieve wervingsmethoden (eigen website, sociale
netwerken, arbeidsmarketing) welke worden ondersteund door
technologische middelen neemt de kans toe om de concurrentie op de
arbeidsmarkt het hoofd te bieden. In de masterclass 'Recruitment
nieuwe stijl' komen deze issues uitgebreid aan bod en krijgt u
handvatten om een effectief wervingsbeleid te kunnen ontplooien.
Ontvangst vanaf 17.30 uur.
18:00 - 19:30 uur
20:00 - 21:30 uur
11 oktober
Ontwikkelingen in recruitment
Recruitment in sociale netwerken
18 oktober
Games als recruitment tool
Arbeidsmarketing
25 oktober
Uw eigen website (voorkant)
Uw eigen website (achterkant)
Kunt u niet fysiek aanwezig zijn bij deze masterclass, maar wilt u wel
geinformeerd worden over de laatste ontwikkelingen in
recruitment-land? De volgende 3-daagse masterclass Recruitment Nieuwe
Stijl vindt plaats op 7,14 en 21 november 2007 van 13.30 -17.00 uur.
Voor meer informatie over de masterclass in november klik hier. Ook is
van deze masterclass een waardevolle syllabus "recruitment nieuwe
stijl' samengesteld die u kunt bestellen voor 99 euro. Vul hiervoor op
het inschrijfformulier bij het veld couponcode de code 'syllabus1' in.
Ontwikkelingen in recruitment
Anouk van Gool - Media Plaza
Een uitgebreid overzicht van alle ontwikkelingen die op het gebied van
recruitment spelen en van invloed zijn. In deze sessie komen onder
andere het veranderende media consumptie gedrag en het veranderende
zoekgedrag aan bod. Tevens zal er aandacht besteed worden aan trends
zoals de combinatie Linkedin - Simpy hired (social networking en
vacature zoekmachine), het werven via niet traditionele kanalen zoals
weblogs en het inzetten van alternatieve media zoals Youtube video's
en games (America's Army, Intel IT manager en The meeting van ABN
AMRO).
Anouk van Gool (1969) is werkzaam als programma
manager voor HR Plaza, een fysieke en virtuele ontmoetingsplek voor
geïnteresseerden in het onderwerp 'innovatie en technologie in het HR
vakgebied.' Anouk is Organisatie Socioloog en heeft meerdere jaren
werkervaring op het snijvlak van ICT en organisatieverandering, o.a.
bij Getronics Consulting en Microsoft. In haar huidige rol speelt zij
een actieve rol in het stimuleren van de discussie over innovatie in
HRM.
Recruitment in sociale netwerken
Bas van de Haterd - van de Haterd Consultancy
Het sociale netwerk wordt steeds belangrijker. Al jaren wijzen cijfers
uit dat 40% van de hoger opgeleiden een nieuwe baan vindt via het
sociale netwerk en dit percentage zal enkel stijgen. Het inzetten en
uitbuiten van de netwerken rondom de eigen medewerkers is lastig, maar
wel met veel potentie. De meeste bedrijven komen niet verder dan 'EUR
500,- voor het aanbrengen van een nieuwe medewerker'. Slechts weinig
bedrijven hebben een alumni netwerk, waar ze contact houden met oud
medewerkers. Dit terwijl het terugkeren op het oude nest steeds vaker
voorkomt en je tevens het nieuwe netwerk van je oud medewerker aan je
kan koppelen. Maar ook hebben organisaties geen inzicht in het
professionele netwerk rondom hun huidige medewerkers. Websites als
OpenBC, LinkedIN en Ecadamy bieden bedrijven nieuwe mogelijkheden tot
het uitbreiden van de wervingsactiviteiten via de netwerken van het
personeel. Voorzichtigheid is wel geboden, want net als met
bijvoorbeeld e-mail marketing kan het verkeerd aanpakken gezien worden
als 'SPAM' en dat is een 'doodszonde' in de huidige digitale wereld.
Dit onderdeel van de masterclass zal inzicht geven in hoe je met deze
netwerken moet omgaan, wat de mogelijkheden zijn, de do's en don'ts,
de risico's en de kansen van werven in het sociale netwerk met behulp
van social networking sites.
Bas van de Haterd is zelfstandig professioneel
bemoeial. Als online marketeer richt hij zich niet op het binnenhalen
van klanten, maar van nieuw personeel. Bas van de Haterd helpt
bedrijven met de vraag hoe je nieuwe media in kan zetten op het gebied
van recruitment, met name bij het inrichten van een structureel
beleid. Hoe kan uw organisatie gebruik maken van sociale netwerken,
alumni netwerken, weblogs, RSS, personal branding, search engine
marketing en alle andere mogelijkheden die de digitale media u bieden,
in combinatie met de traditionele mogelijkheden.Naast zijn werk is hij
actief als weblogger (http://www.hrlog.nl) en freelance redacteur op
het gebied innovaties in HR.
Uw eigen website (voorkant)
Saskia Buijl - Jungle Rating
De eigen website wordt met de dag belangrijker bij recruitment. Het is
de eerste plek waar kandidaten kijken om een indruk te krijgen van het
bedrijf. Toch is het vacature deel bij veel bedrijven een
ondergesneeuwd stukje van de website. Hoe richt u op effectieve de
vacature website in? Wat zijn de voor- en nadelen van een aparte
recruitment site? Hoe creëert u het juiste beeld van de organisatie?
Welke tools werken goed en welke niet?
Saskia Buijl is als consultant werkzaam bij
adviesbureau Jungle Rating. Zij adviseert bedrijven bij het
ontwikkelen en verbeteren van corporate websites, onder andere op het
gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Daarnaast geeft Saskia geregeld
trainingen schrijven voor het web. Zij studeerde Bedrijfscommunicatie
aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en werkte eerder bij
Nutsbedrijven Maastricht als communicatiemedewerker.
Uw eigen website (achterkant)
Raymond Kaiser - StepStone Solutions
Een kandidaat reageert via de website: En dan? Open sollicitaties
worden bij toenemende krapte op de arbeidsmarkt steeds belangrijker,
maar het beleid is hier vaak niet op ingesteld. Het 'channelen' of
'funnelen' van alle sollicitaties (open en gericht) wordt steeds
belangrijker. Wat kan wel en wat kan niet geautomatiseerd worden? Hoe
kunt u de kosten onder controle houden zonder kwaliteit te verliezen
bij het verwerken van sollicitaties? Welke valkuilen zijn er en wat
zijn de rendementen?
Raymond Kaiser is verantwoordelijk voor de
Nederlandse Solutions tak van StepStone. Hiervoor werkte hij onder
andere bij BaaN Institute en Raet op het gebied van
wervingsoplossingen en HR systemen.
Arbeidsmarketing
Pieter Hemels - Hemels van der Hart
Marketing en HR zijn doorgaans twee werelden die ver van elkaar staan.
Toch weten grote organisaties, bijvoorbeeld Shell, al jaren relatief
eenvoudig goed personeel te trekken door bekend te staan als een
'goede werkgever'. De organisatie als merk (ook voor de arbeidsmarkt)
zal steeds belangrijker worden bij de keuze van de schaarse
kandidaten. Arbeidsmarketing is gericht op het inzetten van branding
op de arbeidsmarkt. Dit is niet alleen voor grote organisaties
haalbaar. Ook kleine- en middelgrote bedrijven kunnen hier, door er
structureel mee om te gaan, veel profijt van hebben. Dit bewijzen
onder andere Macaw en Pentascope al enkele jaren.
Pieter Hemels werkt 20 jaar in de reclame en leidt sinds
1996 zijn eigen bureau, Hemels van der Hart (www.hvdh.nl). Hemels van
der Hart ontwikkelt off- en online arbeidsmarkt communicatie en
onderscheidt zich door 'mooi' te combineren met 'aantoonbaar
resultaat'. Hemels is daarnaast ondermeer actief als voorzitter van
Nima P6 (de HR groep van het NIMA), als partner van HRTM (werving &
selectie van HR Top Management) en als aandeelhouder van Hireserve
(recruitment software).
Games als recruitment tool
Gerrit Aikema - Media Plaza
Computerspellen zijn inmiddels doorgedrongen tot alle lagen van de
bevolking. De inzet van games en game technologie is echter niet
beperkt tot entertainment doeleinden. Onder de term 'serious gaming'
is een geheel nieuwe tak van games ontstaan die zich enkel richt op de
inzet van games en simulaties in business processen. HR en recruitment
is ook een onderdeel waar games ingezet kunnen worden. Zo heeft KPMG
al jaren een 'cross mediale accountancy game' waarbij studenten kunnen
strijden om mooie prijzen en op een goede manier in contact komen met
het echte accountants vak en KPMG. Maar ook ABN AMRO werft al jaren
top academici middels 'The Meeting'. America's Army is een groots
opgezet computerspel van het Amerikaanse legen om jongeren een
realistische kijk te geven over militaire missies en meteen re
rekruteren. Maar ook op kleine schaal bieden games mogelijkheden,
bijvoorbeeld om beeldvorming over een organisatie of bedrijfstak te
beïnvloeden of (viraal) te rekruteren.
Gaming vormt de rode draad in het leven van Gerrit
Aikema (37). Gerrit is marketing en games manager bij Media Plaza. Hij
volgt gaming trends op de voet en vertaald deze naar zakelijke
toepassingen. Voor Media Plaza was Gerrit directeur bij Ducyco waar
hij zich bezig hield met marketing en events op het gebied van
computergames. Ook beheert Gerrit nog steeds de website www.ownage.nl
waarin onder andere artikelen, reviews en previews van consumenten
games te vinden zijn.