Senternovem
11-10-2007 | Belangstelling DVM voor fietsers groeit
Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) voor de fiets is in opmars. Steeds
vaker beseft men dat voor fietsers maar weinig moderne technieken
bestaan die het rijgedrag positief kunnen beïnvloeden. In de gemeente
Amsterdam, waar de fiets een veelvuldig gebruikt vervoersmiddel is,
wordt gewerkt aan DVM-projecten. Hiermee is niet alleen de interesse
van SenterNovem gewekt. Ook internationaal is belangstelling voor deze
DVM-projecten.
Alweer een aantal jaren wordt Dynamisch Verkeersmanagement toegepast
op het wegverkeer. We kennen allemaal de matrixborden boven de
snelweg, die aangeven hoe hard je mag rijden of waar een file staat.
De automobilist kan op basis van deze informatie besluiten een andere
route te kiezen. Dynamisch Verkeersmanagement voor de fiets is echter
een heel nieuw fenomeen. De gemeente Amsterdam is samen met Inno-V,
een adviesbureau voor mobiliteit, bereikbaarheid en openbaar vervoer,
aan de slag gegaan om de bereikbaarheid van de stad voor fietsers aan
te pakken. Henk Nanningavan Inno-V: "Allereerst onderzochten we de
behoefte van fietsers aan DVM-maatregelen. We analyseerden 30
potentiële projecten op haalbaarheid. Van deze 30 projecten zijn er
drie uitgekozen die de hoogste slagingskans zouden hebben."
Een van deze drie projecten moest de doorstroming voor fietsers
bevorderen. Met een Radio Frequency Identification (RFID) kunnen
fietsen gedetecteerd worden en kunnen verkeersregelinstallaties zo
ingericht worden dat de doorstroming voor fietsers verbetert. Daniel
van Motman van de Gemeente Amsterdam licht toe: "Alhoewel dit veel
voordeel kan gaan opleveren, missen we op dit moment nog de kennis om
het uit te voeren. Er moeten zaken op het gebied van privacywetgeving
en techniek verder worden uitgezocht." Momenteel is Amsterdam bezig om
te onderzoeken of het de moeite waard is om een haalbaarheidsonderzoek
aan RFID te besteden. Een ander project bleek na verder onderzoek
helaas ook niet rendabel genoeg te zijn. Met
groenlicht-vooraankondigingsmelders moeten fietsers al op afstand
kunnen zien of er harder moet worden getrapt naar een groen licht of
dat er juist rustig aan gedaan kan worden. Het project zal echter dus
niet verder worden uitgewerkt.
Fiets-DRIPS blijkt meest uitvoerbaar
Welk project wel succes heeft is het plaatsen van dynamische route
informatiepanelen (DRIPS) bij de fietsponten in Amsterdam-Noord.
Fietsers uit Amsterdam Noord die gebruik maken van de pont naar het
centrum kunnen kiezen uit twee verbindingen. Een verkeerde keuze
tussen de twee ponten kan vooral in de daluren en 's avonds voor een
lange wachttijd zorgen. Henk Nanningavan Inno-V: "Als vooraf bekend is
welke pont het eerste vertrekt, kan onnodig wachten voorkomen worden.
Deze informatie is momenteel niet voorhanden en men fietst op goed
geluk naar de dichtstbijzijnde vertrekplaats van de pont. Met
dynamische routeadviespanelen kunnen fietsers informatie over beide
ponten krijgen voor zij een keuze moeten maken." Op deze zogeheten
DRIPS staat namelijk aangegeven of fietsers eerder op het centraal
station zijn met de pont vanaf het IJ-plein of juist vanaf het
Buikslotermeerplein. Daniel van Motman van dienst IVV laat weten dat
begin 2008 een pilot met deze route-adviespanelen van start gaat. Bij
Mosplein West en Mosplein Oost worden deze eerste fiets-DRIPS
geplaatst. Bij succes zal deze techniek ook elders ingezet worden.
Hulp van SenterNovem
SenterNovem heeft de projecten van de gemeente Amsterdam met subsidie
ondersteund. Maar ook voor advies kon men hier terecht. Tijdens de
workshops was Rick Lindeman, adviseur van het programma
Mobiliteitsmanagement, aanwezig om zijn input te geven. Volgens Henk
Nanningavan Inno-V hebben ze hier veel aan gehad: "Rick Lindeman heeft
ons in het begin vooral advies gegeven over wat subsidiabel is. We
hebben hem ook gevraagd waar vanuit SenterNovem behoefte aan was, wat
voor onderzoek het beste gedaan kon worden en welke projecten
uitvoerbaar zijn. Hij raadde ons onder andere aan vooral projecten te
starten die binnen een paar jaar uitvoerbaar zijn."
Internationale belangstelling
Ook al is Nederland een van de weinige landen met meer fietsen dan
inwoners, ook internationaal is er veel belangstelling voor dit soort
projecten. Nanninga is daarom gevraagd in het buitenland een
presentatie te geven over zijn werk met DVM-projecten voor de fiets.
Nanninga: "Er is al interesse uit Berlijn, Dublin, Londen en Brussel."
Ons fietsland blijkt dus een inspiratie voor het buitenland te zijn.
Een ontwikkeling waar SenterNovem graag een bijdrage aan levert.
Contact
Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33