Senternovem


11-10-2007 | Belangstelling DVM voor fietsers groeit

Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) voor de fiets is in opmars. Steeds vaker beseft men dat voor fietsers maar weinig moderne technieken bestaan die het rijgedrag positief kunnen beïnvloeden. In de gemeente Amsterdam, waar de fiets een veelvuldig gebruikt vervoersmiddel is, wordt gewerkt aan DVM-projecten. Hiermee is niet alleen de interesse van SenterNovem gewekt. Ook internationaal is belangstelling voor deze DVM-projecten.

Alweer een aantal jaren wordt Dynamisch Verkeersmanagement toegepast op het wegverkeer. We kennen allemaal de matrixborden boven de snelweg, die aangeven hoe hard je mag rijden of waar een file staat. De automobilist kan op basis van deze informatie besluiten een andere route te kiezen. Dynamisch Verkeersmanagement voor de fiets is echter een heel nieuw fenomeen. De gemeente Amsterdam is samen met Inno-V, een adviesbureau voor mobiliteit, bereikbaarheid en openbaar vervoer, aan de slag gegaan om de bereikbaarheid van de stad voor fietsers aan te pakken. Henk Nanningavan Inno-V: "Allereerst onderzochten we de behoefte van fietsers aan DVM-maatregelen. We analyseerden 30 potentiële projecten op haalbaarheid. Van deze 30 projecten zijn er drie uitgekozen die de hoogste slagingskans zouden hebben."

Een van deze drie projecten moest de doorstroming voor fietsers bevorderen. Met een Radio Frequency Identification (RFID) kunnen fietsen gedetecteerd worden en kunnen verkeersregelinstallaties zo ingericht worden dat de doorstroming voor fietsers verbetert. Daniel van Motman van de Gemeente Amsterdam licht toe: "Alhoewel dit veel voordeel kan gaan opleveren, missen we op dit moment nog de kennis om het uit te voeren. Er moeten zaken op het gebied van privacywetgeving en techniek verder worden uitgezocht." Momenteel is Amsterdam bezig om te onderzoeken of het de moeite waard is om een haalbaarheidsonderzoek aan RFID te besteden. Een ander project bleek na verder onderzoek helaas ook niet rendabel genoeg te zijn. Met
groenlicht-vooraankondigingsmelders moeten fietsers al op afstand kunnen zien of er harder moet worden getrapt naar een groen licht of dat er juist rustig aan gedaan kan worden. Het project zal echter dus niet verder worden uitgewerkt.

Fiets-DRIPS blijkt meest uitvoerbaar
Welk project wel succes heeft is het plaatsen van dynamische route informatiepanelen (DRIPS) bij de fietsponten in Amsterdam-Noord. Fietsers uit Amsterdam Noord die gebruik maken van de pont naar het centrum kunnen kiezen uit twee verbindingen. Een verkeerde keuze tussen de twee ponten kan vooral in de daluren en 's avonds voor een lange wachttijd zorgen. Henk Nanningavan Inno-V: "Als vooraf bekend is welke pont het eerste vertrekt, kan onnodig wachten voorkomen worden. Deze informatie is momenteel niet voorhanden en men fietst op goed geluk naar de dichtstbijzijnde vertrekplaats van de pont. Met dynamische routeadviespanelen kunnen fietsers informatie over beide ponten krijgen voor zij een keuze moeten maken." Op deze zogeheten DRIPS staat namelijk aangegeven of fietsers eerder op het centraal station zijn met de pont vanaf het IJ-plein of juist vanaf het Buikslotermeerplein. Daniel van Motman van dienst IVV laat weten dat begin 2008 een pilot met deze route-adviespanelen van start gaat. Bij Mosplein West en Mosplein Oost worden deze eerste fiets-DRIPS geplaatst. Bij succes zal deze techniek ook elders ingezet worden.

Hulp van SenterNovem
SenterNovem heeft de projecten van de gemeente Amsterdam met subsidie ondersteund. Maar ook voor advies kon men hier terecht. Tijdens de workshops was Rick Lindeman, adviseur van het programma Mobiliteitsmanagement, aanwezig om zijn input te geven. Volgens Henk Nanningavan Inno-V hebben ze hier veel aan gehad: "Rick Lindeman heeft ons in het begin vooral advies gegeven over wat subsidiabel is. We hebben hem ook gevraagd waar vanuit SenterNovem behoefte aan was, wat voor onderzoek het beste gedaan kon worden en welke projecten uitvoerbaar zijn. Hij raadde ons onder andere aan vooral projecten te starten die binnen een paar jaar uitvoerbaar zijn."

Internationale belangstelling
Ook al is Nederland een van de weinige landen met meer fietsen dan inwoners, ook internationaal is er veel belangstelling voor dit soort projecten. Nanninga is daarom gevraagd in het buitenland een presentatie te geven over zijn werk met DVM-projecten voor de fiets. Nanninga: "Er is al interesse uit Berlijn, Dublin, Londen en Brussel." Ons fietsland blijkt dus een inspiratie voor het buitenland te zijn. Een ontwikkeling waar SenterNovem graag een bijdrage aan levert. Contact

Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33