ROC Friese Poort
Kapsalon Student Hairstyles bedrijf van de week bij de Flevo Post |
11-10-2007
ROC Friese Poort in Emmeloord heeft een inventieve manier gevonden om
kapsters de praktijk te leren. Sinds de zomervakantie heeft ROC Friese
Poort namelijk een simulatiekapsalon, Student Hairstyles. Docente Bea
Verbeek: Op deze manier kunnen ze goed het vak leren. Afhankelijk van
het schooljaar heeft elke student zijn/of haar eigen
verantwoordelijkheid.
De eerstejaars zijn er ter ondersteuning, bijvoorbeeld om de klanten
te ontvangen en koffie of thee te geven. De tweedejaars houden zich al
bezig met knippen,föhnen, wassen en kleuren en de derdejaars verzorgen
alle kappersbehandelingen en geven leiding in de salon. Dit alles
onder supervisie van een docent. Zij is continu aanwezig om de
kapsters in spé te helpen.
ROC Friese poort had al een praktijkruimte, met oefenhoofden en
modellen. Dat is het merendeel van de week de gebruikelijke training,
maar één dag per week gaan de studenten de kapsalon in. Verbeek: Wij
willen hiermee bereiken dat de leerlingen competent worden in de
kappersbranche. En dat komt weer ten goede van het bedrijfsleven, de
stageplek en de toekomstige werkgever. Ze doen het ook allemaal zelf,
ondanks dat er continu controle van de docent is.
Ook deelnemers vinden het leuk en leerzaam in de kapsalon. Want,
behalve moeders en vriendinnen, kunnen er ook andere mensen komen om
zich onder andere te laten knippen. Vooral omdat er nu ook mensen van
buitenaf komen is het spannender werken dan dat je een bekende knipt.
Nu ben je geneigd om bijna bij elk knipje aan de klant te vragen of
het goed is, lacht derdejaars Marianka Klaren. Doordat er echt in
teams wordt gewerkt, kunnen de deelnemers van ieders talent ook weer
goed gebruik maken. Als bijvoorbeeld de één goed kan opsteken en de
ander juist een uitblinker in knippen/stylen is, dan kunnen ze elkaars
kennis uitwisselen.
Verbeek is behalve docent ook nog kapster: Naast een volledige
aanstelling op school, werk ik elke zaterdag in de kapsalon. Daardoor
blijf ik goed op de hoogte van alle ontwikkelingen en raak ik de
foefjes van het vak niet kwijt. Een van de dingen zij meegeeft aan
deelnemers is de wens van de klant. Die staat centraal, dus boven de
wens van de kapster. De kapster is er alleen om te adviseren. Wel
kunnen de klant en kapster overleggen en samen tot een goed besluit
komen.
Voor een afspraak met Student Hairstyles, bel: 0527-634860.