ROC Friese Poort


Kapsalon Student Hairstyles bedrijf van de week bij de Flevo Post | 11-10-2007

ROC Friese Poort in Emmeloord heeft een inventieve manier gevonden om kapsters de praktijk te leren. Sinds de zomervakantie heeft ROC Friese Poort namelijk een simulatiekapsalon, Student Hairstyles. Docente Bea Verbeek: Op deze manier kunnen ze goed het vak leren. Afhankelijk van het schooljaar heeft elke student zijn/of haar eigen verantwoordelijkheid.

De eerstejaars zijn er ter ondersteuning, bijvoorbeeld om de klanten te ontvangen en koffie of thee te geven. De tweedejaars houden zich al bezig met knippen,föhnen, wassen en kleuren en de derdejaars verzorgen alle kappersbehandelingen en geven leiding in de salon. Dit alles onder supervisie van een docent. Zij is continu aanwezig om de kapsters in spé te helpen.

ROC Friese poort had al een praktijkruimte, met oefenhoofden en modellen. Dat is het merendeel van de week de gebruikelijke training, maar één dag per week gaan de studenten de kapsalon in. Verbeek: Wij willen hiermee bereiken dat de leerlingen competent worden in de kappersbranche. En dat komt weer ten goede van het bedrijfsleven, de stageplek en de toekomstige werkgever. Ze doen het ook allemaal zelf, ondanks dat er continu controle van de docent is.

Ook deelnemers vinden het leuk en leerzaam in de kapsalon. Want, behalve moeders en vriendinnen, kunnen er ook andere mensen komen om zich onder andere te laten knippen. Vooral omdat er nu ook mensen van buitenaf komen is het spannender werken dan dat je een bekende knipt. Nu ben je geneigd om bijna bij elk knipje aan de klant te vragen of het goed is, lacht derdejaars Marianka Klaren. Doordat er echt in teams wordt gewerkt, kunnen de deelnemers van ieders talent ook weer goed gebruik maken. Als bijvoorbeeld de één goed kan opsteken en de ander juist een uitblinker in knippen/stylen is, dan kunnen ze elkaars kennis uitwisselen.

Verbeek is behalve docent ook nog kapster: Naast een volledige aanstelling op school, werk ik elke zaterdag in de kapsalon. Daardoor blijf ik goed op de hoogte van alle ontwikkelingen en raak ik de foefjes van het vak niet kwijt. Een van de dingen zij meegeeft aan deelnemers is de wens van de klant. Die staat centraal, dus boven de wens van de kapster. De kapster is er alleen om te adviseren. Wel kunnen de klant en kapster overleggen en samen tot een goed besluit komen.

Voor een afspraak met Student Hairstyles, bel: 0527-634860.