Gemeente Venlo
Roestflat wordt gesloopt
10-10-2007
De gemeente heeft op 9 oktober 2007 haar voorgenomen besluit om de
Flat Roermondsepoort, in de volksmond Roestflat genoemd, te slopen
bevestigd. De sloop van de flat zal in het 1e kwartaal van 2008
plaatsvinden. Na de sloop van het flatgebouw zal er ter plaatse géén
nieuwe woningbouw plaatsvinden.
Waar zich nu de flat bevindt zal in het kader van het Gemeentelijke
Verkeers- en VervoersPlan Venlo (GVVP) de voorbereiding van de nieuwe
ontsluiting van Venlo-Zuid worden gestart. De kleine overhoek die
ontstaat zal als flankerend groen worden ingericht.
Wethouder Twan Beurskens, Verkeer en Vervoer, is verheugd over de
beslissing. De locatie is het centrum van de nieuwe ontsluiting
Venlo-Zuid. Door de nieuwe ontsluiting komt niet alleen Venlo-Zuid
subjectief gezien dichter bij de binnenstad te liggen, maar worden ook
maatregelen om het verkeer beter te laten doorstromen mogelijk.
Inmiddels is de zogenaamde Roestflat in zijn geheel eigendom van de
gemeente. De verwerving is eind 2003 gestart om met name de
drugsoverlast vanuit de flat aan banden te leggen.
In de loop der tijd gingen daarnaast de volgende redenen om tot
aankoop over te gaan een rol spelen:
- sanering van de flat in het kader van de Wet Geluidhinder
(railverkeerslawaai);
- sanering van de flat in het kader van de externe veiligheid ten
einde de geplande verdichting in het bestemmingsplan Maaswaard te
kunnen realiseren:
- sanering van de flat in het kader van de uitvoering van het GVVP
(nieuwe ontsluiting Venlo-Zuid).
Op 5 november 2003 en 6 juli 2004 zijn door het College al
richtinggevende uitspraken gedaan over de toekomst van de Roestflat,
waarbij werd uitgegaan van sloop. Mede naar aanleiding van vragen door
de fractie van Groen Links heeft de gemeente de cultuur-historische
waarde van het gebouw nogmaals afgezet tegen bovengenoemde argumenten
om het gebouw te slopen. Dit leidde niet tot andere inzichten.
Daarnaast stelt het ministerie van VROM bij brief van 26 juli 2007 in
het kader van het railverkeerslawaai en externe veiligheid in totaal
maximaal EUR 1.706.167,50 subsidie aan de gemeente Venlo ter
beschikking voor de sloop van de flat. Geluidisolerende maatregelen
zijn volgens VROM niet mogelijk zonder dat dit ten koste gaat van
naleving van de bouwvoorschriften (zoals ventilatie). Handhaving of
reconstructie van de flat is volgens VROM daarom niet aan de orde,
zodat de subsidie uitsluitend beschikbaar wordt gesteld voor
verwerving en sloop.
Ook wethouder Herman Janssen, Ruimtelijke Ordening, is verheugd over
de definitieve beslissing, en onderschrijft de argumenten van de
minister. De flatwoningen worden rondom omgeven door rail- en
wegverkeerslawaai. Afschermende maatregelen zijn niet mogelijk vanwege
de ligging, en gevelisolatie zou leiden tot geluid- en luchtdichte
woningen. Dat is in het kader van de gezondheid van bewoners niet
wenselijk. En naast de geluidshinder speelt ook nog de onveiligheid
van de locatie.
Met de subsidie van VROM zullen naar verwachting alle kosten met
betrekking tot de verwerving en sloop gedekt kunnen worden. Inmiddels
is reeds EUR 1.237.005,00 vanuit VROM ontvangen. Uiteindelijk wordt
afgerekend op basis van werkelijke kosten.
Tot slot kunnen wij u meedelen dat in het kader van het
onderzoeksrapport Gemeente Venlo: Architectuur en Stedenbouw
1940-1970, de flat voor het nageslacht voldoende is gedocumenteerd.
EINDE PERSBERICHT
Meer informatie:
Carina de Wijs
tel. 077-359 6317
mobiel 06-14404490