Leerlingen in de voetsporen van Linnaeus
Leerlingen van groep 7 en 8 ontdekken in het Groene Wiel hoe planten
en dieren aan hun naam komen. Ze doen mee aan de Linnaeus-les die deze
maand in het Groene Wiel draait.
Hier ontdekken ze hoe je planten en dieren op een logische manier kunt
indelen naar soorten in het planten- en dierenrijk.
De Linnaeus-les is speciaal ontwikkeld vanwege het Linnaeus jaar. Het
is dit jaar precies 300 jaar geleden dat Carolus Linnaeus geboren
werd. Linnaeus kwam uit Zweden en bedacht als eerste een goed werkend
systeem waarin alle planten en dieren geordend konden worden. Dat
systeem wordt nog steeds gebruikt. Tevens gaf hij dieren en planten
een Latijnse naam die overal ter wereld gebruikt ging worden.
In de les op het Groene Wiel leren de leerlingen hoe het
ordeningssysteem van Linnaeus werkt en waarom dit zo handig is. Ze
onderzoeken overeenkomsten en verschillen tussen dieren die in de les
aanwezig zijn, om ze zo te kunnen indelen. Ook kruipen ze in de huid
van Linnaeus en bedenken zelf nieuwe namen en omschrijvingen voor
planten en dieren.
Het geheel levert een levendige les op, waarbij blijkt dat iets wat
bijna 300 jaar geleden is bedacht, nog heel goed werkt!
De les is aangeboden aan alle Wageningse scholen en valt binnen het
jaarprogramma natuur- en milieu-educatie van het Groene Wiel. Hieruit
kunnen scholen jaarlijks een keuze maken aan lessen, lesmaterialen en
excursies op het gebied van natuur en milieu.
Het Groene Wiel is het centrum voor natuur- en milieu-educatie van de
gemeente Wageningen. Scholen voor basis- en speciaal onderwijs,
milieugroepen en de gemeente Wageningen hebben het in 1980 opgericht
om het onderwijs te helpen aan middelen voor goede, concrete, tastbare
en voelbare natuur- en milieu-educatie.
Gemeente Wageningen