Gemeente Tilburg
P E R S B E R I C H T
Theresia en De Spoorzone: een nieuwe wijk.
De bewoners spreken
TILBURG - Donderdag 11 oktober a.s. wordt door de Belangengroep
Spoorzone van de bewoners van de wijk Theresia ( BST) in de Theresiakerk een
boekwerkje met de titel "Theresia & De Spoorzone: een nieuwe wijk",
aangeboden aan wethouder Aarts. In dit overzichtelijke boekwerkje spreken
bewoners zich uit over hoe ze het 14 ha. grote Spoorzonegebied, dat een nieuw
stuk wijk van Theresia zal worden, graag ingevuld zien. "Het cultuurcentrum
van Brabantstad is het kernbegrip voor de invulling van de Spoorzone. Met
ruimte voor ondernemersinitiatieven, goede architectuur, het busstation aan de
zuidzijde en nieuwe woonvormen voor o.a. starters ." Dat zijn enkele
opvallende uitspraken. In drie plattegronden geven de bewoners aan wat het
inhoudelijk program moet zijn, waar de parkeergarages moeten komen en welke
cultuurroutes vanuit een centraal opstappunt ( "de draaischijf van de
wagenmakerij") naar de vier cultuur-kwartieren lopen. De Spoorzone is
letterlijk het draaipunt van Tilburg ( station, busstation, tilburg -tram,
loop/fietsroutes, cityring etc.).
De BST en de bewoners hopen met dit boekwerk een inhoudelijke bijdrage te
leveren aan het binnenkort te verschijnen Ambitiedocument en het Masterplan
Spoorzone, maar het zal tegelijkertijd een kritische toetssteen zijn voor de
nieuwe plannen.
'Het is fantastisch, dat zoveel bewoners van de wijk geïnteresseerd zijn in de
ontwikkeling van de Spoorzone en er goede ideeën over hebben. De Spoorzone (het
oude Nedtrain-bedrijfsterrein is 14 ha groot) is immers een feitelijke uitbreiding van
de wijk Theresia. De bewoners van de wijk hebben er groot belang bij dat de
Spoorzone goed wordt ontwikkeld en dat er een goede verbinding ontstaat tussen het
nieuwe en het oorspronkelijk deel'. Dit vindt het bestuur van de BST. Het
vernieuwde stadsdeel zal straks uit een deel met een 'woonwijks' karakter bestaan en
uit een deel met een grootstedelijk karakter. Het is daarom van belang, dat het
overgangsgebied aan de zuidkant van de Lange Nieuwstraat zorgvuldig en kritisch
wordt bekeken voor het ontwikkeld wordt. Leidend principe moet zijn dat de wijk ook
een rustige woonwijk blijft. Maar daarnaast komen er ook kansen voor de huidige
wijk Theresia in de Spoorzone: extra wijkvoorzieningen, groen en ruimte, sociale
veiligheid, cultuur- en sportvoorzieningen.
Daarom is het bestuur bij monde van BST-voorzitter Peter Vermijs verheugd, dat er
in het (al 5e) buurtcafé op 21 juni in de Nijverstraat door zo'n 60 buurtbewoners
intensief is gediscussieerd over wat de wijk aan wensen en eisen heeft t.a.v. de
Spoorzone en wat minimaal in het Masterplan Spoorzone vastgelegd moet worden.
Deze uitspraken en die van bewoners die hun mening via mailtjes kenbaar maakten
zijn samen met de standpunten, visies en ideeën van een klankbordgroep en de BST
vastgelegd in een officieel bewonersboekwerk "Theresia&De Spoorzone; een nieuwe
wijk (zie ook website www.spoorzonetheresia.nl ).
De bewoners spreken.
De uitspraken van de bewoners spitsen zich toe op een zestal onderwerpen;
economische activiteiten, cultuur, onderwijs/jongeren, sport en evenementen,
wonen/sociale veiligheid/groen en verkeer en parkeren. De leidraad van de uitspraken
over deze onderwerpen is de cultuurinvulling van het gehele gebied. Belangrijk is dat
het industrieel deel/erfgoed van de Spoorzone (de oude werkplaats: d'n Atelier)
zoveel mogelijk behouden blijft. Ook wordt uitgesproken, dat het wenselijk is, dat aan
de kilometers lange rand met de "oude" wijk Theresia , t.w. de Lange Nieuwstraat,
vooral (grondgebonden) woningbouw en zakelijke dienstverlening plaats gaat vinden.
Zo ook dat kantoren (hoogbouw) zoveel mogelijk langs het spoor gesitueerd worden
en dat er een aantrekkelijk ruimtelijk en groen binnengebied (tevens geschikt voor
openbare kunst en wandelgebieden) wordt ontwikkeld. Dit binnengebied zou plaats
bieden aan nieuwe cultuur- sport- en educatievoorzieningen, waarvan ook de
wijkbewoners gebruik van kunnen maken. Het Muzima-museum, dat uit de wijk
Theresia komt, kan dan weer terugkomen in het Spoorzonegebied. Aan de westelijke
zijde van de Spoorzone kan een gebied (met huisvesting en voorzieningen) komen
voor senioren en anderen (w.o het Joannes Zwijsencentrum). Er wordt voor gepleit
dat een brede onbeperkte onderdoorgang (7x24 uur) onder het NS station wordt
gecreëerd en dat het busstation aan de zuidzijde, om o.a. verkeersbelastende redenen,
blijft. De taxistandplaats kan wel aan de noordzijde komen. Verder is als voorwaarde
gesteld, dat er een groot ondergronds parkeerterrein(en) komt om o.a. te voorkomen
dat in de woonwijk Theresia geparkeerd gaat worden.. Verheugd zijn de bewoners en
dus ook de BST dat er een tweede extra onderdoorgang (ter hoogte van de Willem2
straat) definitief doorgang gaat vinden. De bovenstaande eisen en wensen en de
andere uitspraken zijn met plattegronden, foto's en toelichting opgenomen in het
boekwerkje dat gaat functioneren als het "spoorboekje" van de wijk Theresia bij het
door de gemeente op te stellen Ambitiedocument en het Masterplan Spoorzone. Dit
tezamen met de eerder ingenomen standpunten in de in 2005 verschenen brochure
Theresia&de Spoorzone"
Bewonersparticipatie.
Een extra spooronderdoorgang bij de Willem2 straat en een brede onderdoorgang
onder het station, geeft wel duidelijk aan dat de bewoners van Theresia open staan
voor verbinding van de Spoorzone met het centrum van de stad. Het is een van de
vele kansen die de ontwikkeling van de Spoorzone biedt voor onze wijk. Een
voorbeeld daarvan is het standpunt over de inrichting van een cultureel dwaalgebied
dat van de noordzijde van het station naar De Pont en het Nederlands Textielmuseum
slingert. "In onze wijk bevinden zich nog veel meer prachtige aanknopingspunten
voor de ontwikkeling van de Spoorzone in samenhang met de wijk.
Het zou toch zonde zijn dat de Spoorzone als eiland op zich ontwikkeld wordt, en dat
men achteraf met spijt moet vaststellen dat er prachtige kansen gemist zijn", zegt
voorzitter Peter Vermijs. Vandaar dat een actieve bewonersparticipatie niet gemist
kan worden.
Wel vindt de belangengroep dat hun wijk eerst en vooral een woonwijk moet blijven.
Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat het merendeel van de bewoners met plezier
in Theresia woont. En dat willen we graag zo houden" als Peter Vermijs.
Achtergrondinformatie BST
De stichting Belangengroep Spoorzone Theresia is opgericht in het laatste kwartaal
van 2002 toen de gemeente Tilburg de 'visie spoorzone' (auteur rijksbouwmeester Jo
Coenen) presenteerde. De groep bestaat uit ongeveer 30 personen, te weten een
dagelijks bestuur en een zogeheten klankbordgroep. Het dagelijks bestuur van de BST
organiseert periodiek een zogeheten 'buurtcafé', waar ze overlegt met de bewoners in
haar werkgebied. De klankbordgroep is samengesteld uit bewoners van de wijk
Theresia die betrokken zijn bij hun wijk. Zij kunnen de stichting gevraagd en
ongevraagd adviseren over haar doelstelling en werkzaamheden. Middels de website:
www.spoorzonetheresia.nl kunnen alle bewoners op de hoogte blijven van de nieuwe
ontwikkelingen.
De BST heeft haar doel als volgt geformuleerd: opkomen voor de belangen van de
bewoners van de wijk Theresia. De stichting tracht dit doel onder meer te
verwezenlijken door de belangen van de bewoners in de wijk Theresia te bundelen en
te verbinden met het stedelijk belang van de gemeente Tilburg. Zij wil daarbij onder
andere partner zijn van diezelfde gemeente en andere partijen in het
ontwikkelingsproces van de Spoorzone en de wijk Theresia. Het woonklimaat in de
wijk en de verbindingen met de (binnen)stad zijn daarbij toetsstenen.
*Bijgaand treft U ook het boekwerk digiataal aan.
N O O T V O O R D E R E D A C T I E:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Stichting Belangengroep Spoorzone Theresia ( BST)
met de voorzitter Peter Vermijs 06-22406274 /013-5430330
of met het Secretariaat:
Lange Nieuwstraat 159
5041 DB Tilburg
*Daar is tevens voor geinteresseerden het boekwerk te bestellen.
e-mail: spoorzone@home.nl 013 - 5355618
website : www.spoorzonetheresia.nl
Dagelijks Bestuur.
Peter Vermijs (voorzitter)
Karin van der Velde (secretaris),
Ed de Roos (penningmeester),
Hans van de Muijsenberg (lid)
Carlijn Taminiau ( lid).