Socialistische Partij
SP steekt reizigers van bus 234 een hart onder de riem
11-10-2007 * Vanochtend vroeg om 6.00 uur stond statenlid Bert Putters bij de bushalte van lijn 234 in Wervershoof. Deze door de provincie met opheffing bedreigde buslijn is voor een vaste groep reizigers het enige redelijke alternatief om naar hun werk of studie te gaan. De SP wil deze buslijn behouden en reist mee met deze bus om het aantal reizigers met eigen ogen te tellen en met de passagiers in gesprek te gaan. Dinsdag 16 oktober zal Harald Bos meereizen met bus 234. De SP is niet tevreden over de inzet van het college voor het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord en wil meer en beter OV in de dunner bevolkte gebieden. Lees hieronder het reisverslag van Bert Putters.
Het is nog donker en de klok van het keurige wachthuisje van de provincie en tevens halteplaats voor de bus van Connexxion, staat op 00:00 uur. De klok van het mooie schilderachtige gemeentehuis staat op kwart over zes. Het is vroeg en in de verte kraait een haan, blaft een hond, fietsers en auto's passeren de halteplek. Waarschijnlijk ook wel eens in de avonduren gebruikt als hangplek voor jongeren. Maar er ligt geen rotzooi.
De eerste reiziger dient zich aan. Zij gaat echter niet mee met de 234 naar Amsterdam. Wel is zij heel vriendelijk op dit vroege uur. Na enkele minuten arriveert de 234 aan de overkant van de straat. Chauffeur Joop begroet mij met; "Goeiemorgen, kom erin, hier is het warm". Hij is al op de hoogte gebracht van mijn komst. Normaal stapt er iemand in Wervershoof in, behalve vanmorgen. Even verder, op de Europalaan stap een man in. "Hij is een belangrijke schakel in het geheel. Want wanneer de bus niet rijdt omdat hij stuk is, waarschuwt hij de rest. Zij kunnen dan een andere manier van vervoer kiezen. De meeste reizigers ken ik al en het zijn vaak dezelfde mensen". Nabij Onderdijk stappen er meerdere in en wanneer wij Opperdoes uitrijden zitten er achttien mensen in de bus. "Dit is behoorlijk veel voor een donderdagmorgen", zegt Philip, een van de reizigers.
Hij vindt het onbegrijpelijk dat de provincie en indirect Connexxion de bus wil schrappen. Er worden nog wat handtekeningen opgehaald van mensen die een petitie nog niet hebben getekend. "Mark Raat en Mirjam Schoutsen zijn er vandaag niet bij. Anders hadden wij er vandaag 20 in de bus gehad" zegt hij, wanneer hij vanachter de bus weer terugkomt. Joop volgt vanachter het stuur het gesprek en meldt: "Wanneer er op de A7 in de lus nabij Abbekerk ook zou worden gestopt, zit de bus nog voller. Goed voor mijn baan, want ik ben al jaren chauffeur bij Connexxion via een uitzendbureau. De meeste chauffeurs die bij Connexxion werken komen dan ook van een uitzendbureau".
De meeste passagiers doen een oogje dicht en via Oosthuizen en Edam rijdt de bus op de vrije busbaan via Katwoude en Monnickendam naar Amsterdam. De bus komt ruim vijf minuten te vroeg aan. Een regelaar van Arriva sommeert Joop door te rijden. "Ik moet wel mijn passagiers uit laten stappen". Lijn 234 voorziet in een behoefte!