Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)


Kamer zet vraagtekens bij belastingverhoging bedrijfsauto's

Den Haag, 11 oktober 2007 Vandaag debatteerden kamerleden met leden van Koninklijk Nederlands Vervoer over de Rijksbegroting 2008. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil uitzoeken of de voorgestelde verhoging van motorrijtuigenbelasting voor bedrijfsvoertuigen kan worden teruggedraaid. Ook zijn de kamerleden van mening dat de problemen in de taxisector niet worden opgelost door het nieuwe tariefstelsel. En er is steun voor strikte regels rond inspraakprocedures bij infrastructurele projecten.

De kamerleden Fred Teeven (VVD), Lia Roefs (PvdA), Jan Mastwijk (CDA) en Paul Jansen (SP) onderschrijven het idee om de bus over de vluchtstrook te laten rijden in geval van file. Het onderwerp Anders Betalen voor Mobiliteit kwam uitgebreid aan de orde. KNV directeur Toet sprak zijn zorgen uit: 'Met de voorgestelde verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor bedrijfsvoertuigen, worden de poten onder het Anders Betalen voor Mobiliteit weggezaagd. Lia Roefs zegde toe de omzetting van BPM naar motorrijtuigenbelasting in de PvdA-fractie 'Heel goed te bekijken.'

Ook gaat zij goed kijken naar de motie die Fred Teeven aankondigde, waarin inspraakprocedures bij infrastructurele projecten aan banden worden gelegd. Deze motie kan door de PvdA gesteund worden als deze op punten wordt aangepast, aldus Roefs.

De stand van zaken in het openbaar vervoer leidde tot levendig debat. KNV constateert dat de financiering van het openbaar vervoer in 15 jaar is gedaald van 0,3% van het BNP naar 0,2% van het BNP. Dit drijft de reiziger de auto in. De kabinetsdoelstelling van 5% reizigersgroei per jaar wordt niet gehaald. Al helemaal niet dankzij de motie Roefs, die de verplichte aanbesteding door de drie grote steden tegengaat, aldus Jan Mastwijk. Ook Teeven pleitte voor meer investeringen. De SP hekelde de marktwerking in het openbaar vervoer en in de taxisector. De taxisector moet volgens Jansen weer snel gereguleerd worden.

De kamerleden beamen dat de problemen bij de straattaxi niet worden opgelost door de invoering van het nieuwe tariefstelsel per 1 november. De taxisector ontwikkelt met de grote steden en de reizigers plannen om de kwaliteit van de taxi op te krikken. Onder meer door de consument een sterkere positie te geven.

KNV bestuurslid Wim Vos sprak de volksvertegenwoordigers aan op het onbetrouwbare gedrag van de rijksoverheid. 'We hebben een afspraak gemaakt: de accijns blijft in de buurt van het Europese minimum en de transportsector investeert in schoner materieel. En nu komt toch ineens een accijnsverhoging op diesel uit de hoge hoed. Dat druist daar tegenin. Zo gaan we geen afspraken meer maken.'

Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het beroepsvervoer: openbaar vervoer, goederenvervoer, taxi en touringcarvervoer.
++++++
Voor nadere informatie (

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)