Overschrijding geluidsnormen Champ Car Races
11 Oct 2007
Tijdens het Champ Car evenement op 31 augustus en 1 en 2 september
2007 in Assen is door zowel het TT-circuit als de provincie een
aanzienlijke overschrijding geconstateerd van de normen voor
piekgeluid in de milieuvergunning. Afgelopen dinsdag hebben
gedeputeerde staten kennisgenomen van de geluidsmetingen. De gemeten
waarden van de Champ Car Races zijn vergelijkbaar met de gemeten
waarden van de TT-races.
Hoewel voor het berekenen van de geluidsnormen breed geaccepteerde
modellen zijn gebruikt, blijkt uit de geluidsmetingen dat de
voorgestelde normen niet haalbaar zijn. De verwachting is dat de Champ
Car Races ook in de toekomst niet aan deze pieknormen kunnen voldoen.
Inmiddels heeft het college het TT-bestuur geïnformeerd over de
situatie. Het TT-bestuur heeft de provincie gemeld dat zij een nieuwe
aanvraag zal indienen voor 2008.
Het daggemiddelde van de races blijft onder de grenswaarden. Uit de
metingen blijkt echter dat de piekniveaus zijn overschreden. De Champ
Car Races vallen net als de TT - onder de activiteiten in type 1, de
zwaarste categorie. Een verschil met het TT-evenement is dat in de
vergunning uit 2002 geen normen voor piekgeluid zijn opgenomen.
Tegenwoordig wordt dit echter steeds vaker gedaan ten behoeve van de
duidelijkheid.
De normen in de vergunning zijn totstandgekomen door geluidsmetingen
bij andere Champ Car races met een akoestisch model te vertalen naar
de situatie in Assen. De provincie heeft als vergunningverlener de
brongegevens voor het model getoetst. Het TT-bestuur heeft vervolgens
voor de vergunningaanvraag een berekening gemaakt van de te verwachten
geluidsbelasting. Hoewel het model over het algemeen een betrouwbaar
beeld geeft voor geluidsberekeningen, zijn de normen voor piekgeluid
in dit geval niet realistisch gebleken.
De nieuwe aanvraag, die het TT-bestuur heeft aangekondigd, betekent
een geheel nieuwe procedure en toetsing.
Meetresultaten
In de milieuvergunning zijn onder andere voorschriften opgenomen ter
voorkoming dan wel beperking van geluidsoverlast. Het gaat hier om
geluidsnormen voor het daggemiddelde (LA2, LT) en de maximaal
toelaatbare geluidniveaus (LAmax). Gelet op de windrichting is tijdens
het evenement bij 2 woningen in de omgeving van het circuit geluid
gemeten. Deze metingen zijn uitgevoerd door de provinciale
geluidmeetdienst, akoestisch adviesbureau Stroop in opdracht van de
provincie en akoestisch adviesbureau Peutz in opdracht van het
circuit. Uit de metingen blijkt het volgende:
Meetpunt oude Tol
Datum
31 augustus 2007
Stroop
1 september 2007
Stroop
2 september 2007
Stroop
Vergunde norm
LA2, LT 65 dB(A)
58 dB(A)
56 dB(A)
60 dB(A)
LA max 65 dB(A)
74 dB(A)
73 dB(A)
76 dB(A)
Graswijk 18
Datum
31 augustus 2007
1 september 2007
2 september
Peutz
provincie
Peutz
provincie
Peutz
provincie
Vergunde norm
LA2, LT 67 dB(A)
--
64 dB(A)
--
62 dB(A)
62* dB(A)
65 dB(A)
LAmax 68 dB(A)
--
81 dB(A)
--
78 d(A)
78 dB(A)
81 DB(A)
* Peutz heeft niet gedurende de gehele dag gemeten maar heeft een
aantal uur gemeten waarna de gemeten waarden middels een berekening
zijn vertaald naar een dagwaarde.
Provincie Drenthe