3 ,6 miljoen voor 'sprankelcoëfficiënt'

11/10/2007 13:26



Platform Bèta Techniek



3,6 miljoen voor 'sprankelcoëfficiënt'
Ministerie steunt onderzoek naar bèta-talentontwikkeling kleuters

Den Haag 11 oktober 2007 - Minister Plasterk en staatssecretaris Dijksma hebben gezamenlijk een bedrag van 2,4 miljoen toegezegd aan het project Talentenkracht. Het Platform Bèta Techniek vult het bedrag aan tot 3,6 miljoen euro. Dijksma: "Dit project kan ons heel veel leren over de omgang met kinderen, ook in het onderwijs. Daarbij staat voorop dat we talenten onderkennen en laten bloeien. Kinderen moeten sprankelen". TalentenKracht is een onderzoeksproject naar de bèta-talenten van kinderen in de voorschoolse periode dat nu bijna 2 jaar loopt. Aan het onderzoek zijn 8 universiteiten en zo'n dertig wetenschappers uit diverse disciplines verbonden. Het extra geld verzekert de toekomst van het project tot 2011.

Na een pilot-periode van twee jaar heeft het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap vandaag opnieuw steun toegezegd aan TalentenKracht. Minister Ronald Plasterk en staatssecretaris Sharon Dijksma spraken vandaag met de initiatiefnemers van TalentenKracht: logicus prof. dr. Johan van Benthem, natuurkundige prof. dr. Robbert Dijkgraaf en wiskundige prof. dr. Jan de Lange.

TalentenKracht
TalentenKracht richt zich op de sprankelcoëfficiënt van jonge kinderen. Peuters en kleuters zijn vaak in staat om op een open en creatieve manier tamelijk ingewikkelde problemen zelfstandig op te lossen. Deze open benadering lijkt af te nemen als kinderen ouder worden. Doel van het onderzoek is de talenten van individuele peuters en kleuters in kaart te brengen, te onderzoeken hoe talenten op verschillende gebieden onderling verweven zijn en antwoord te geven op de vraag hoe deze talenten over een langere periode ontwikkeld kunnen worden. Het onderzoek naar het bèta-talent van jonge kinderen kan een bijdrage leveren aan de kwaliteit van de kinderopvang en het basisonderwijs.

Aan het onderzoek zijn zo'n dertig wetenschappers uit diverse disciplines - onder meer cognitie- en neurowetenschappen, pedagogiek, taalkunde, (ontwikkelings-) psychologie en harde bètavakken - verbonden. Vanuit hun eigen vakgebied onderzoeken de diverse wetenschappers het probleemoplossend gedrag op gebieden als logisch nadenken, redeneren en ruimtelijk inzicht. Daarnaast is de communicatie met ouders, peuter- en kleuteropvang en scholen een belangrijk onderdeel van het programma.

Platform Bèta Techniek
Penvoerder van programma TalentenKracht is het Platform Bèta Techniek in Den Haag. Het Platform Bèta Techniek heeft als doel: structureel 15% meer leerlingen en studenten in bètatechnisch onderwijs en een betere benutting van bestaand talent in bedrijven en onderzoeksinstellingen. Daarom is een aanpak over de hele loopbaanketen nodig: van primair naar voortgezet en beroepsonderwijs tot en met hoger onderwijs en de arbeidsmarkt.





http://www.talentenkracht.nl