ProRail
Persbericht
11-10-2007
Zandtransporten voor aanleg Hanzelijn van start
Deze week is ProRail gestart met de zandtransporten voor de aanleg van
de Hanzelijn in Zwolle, Hattem en Kampen. ProRail heeft in overleg met
de betrokken gemeenten de rijroutes bepaald en diverse
verkeersmaatregelen genomen, zoals bebording en verkeersdrempels. Ook
zijn omwonenden van de routes geïnformeerd en hebben de scholen
informatie ontvangen. Als alles volgens planning verloopt, dan zijn de
transporten in de loop van april 2008 gereed.
Rijroutes Kampen
In Kampen wordt vanaf twee locaties zand getransporteerd. De eerste
locatie is bij de IJssel, nabij de Molenbrug. Vrachtwagens rijden
vanaf daar via de Kamperstraatweg (ten westen van de Niersallee) over
de Europaallee, verder over de Venedijk Noord, richting De Slaper,
over de N50 heen, richting de Nieuwendijk. Kort voor en kort na de N50
zijn afslagen voor het bouwverkeer om zand te lossen. De tweede
locatie is eveneens bij de IJssel, nabij De Zande. De vrachtwagens
rijden via de Kamperstraatweg (ten oosten van de Niersallee) langs De
Zande. Ter hoogte van het viaduct in de N50 zijn afslagen voor het
bouwverkeer om zand te lossen.
Rijroutes Hattem
Vanaf drie locaties wordt zand getransporteerd. Vanaf de locatie bij
de IJssel rijden de vrachtwagens de Geldersedijk op. Vlak na de
bestaande spoorlijn buigen de wagens af en storten het zand. Bij de
tweede route rijden de wagens vanaf de IJssel via een klein stukje van
de Geldersedijk over de Zuiderzeestraatweg. Ter hoogte van de
Oostersedijk gaan de wagens linksaf of rechtsaf om het zand te
storten. De derde route loopt via de A28. De vrachtwagens rijden via
de A28 het knooppunt Hattemmerbroek op richting Kampen en buigen daar
af om het zand te storten.
Werkweg Zwolle
In Zwolle is een werkweg aangelegd. Deze werkweg is nodig om bij de
locatie van de nieuw te bouwen brug over de IJssel te kunnen komen. De
werkweg wordt gebruikt om materiaal en materieel aan- en af te voeren.
De werkweg loopt zo dicht mogelijk naast het bestaande spoor van de
Zuiderzeelaan onder het viaduct van de N337/IJsselallee door richting
de Schellerdijk. De route die gebruikt wordt om bij de werkweg te
komen is via de IJsselallee - Hanzeallee - Koggelaan - Oostzeelaan â
Zuiderzeelaan - werkweg. Op deze route kan gedurende de werkzaamheden
enige overlast ontstaan door passerend bouwverkeer.
Ter hoogte van de werkweg wordt het fietsverkeer geheel gescheiden van
het bouwverkeer. Bij de kop van het emplacement ter hoogte van de
Schellerdijk worden de fietsers van het bestaande fietspad omhoog
geleid via een tijdelijk fietspad over de Schellerdijk. Vervolgens
kruisen zij via een veilige oversteek (door middel van bebording en
drempels) de werkweg richting het Engelse Werk. De werkzaamheden voor
deze oversteek zijn nog bezig.
Veiligheid
Er zijn veel maatregelen genomen om de veiligheid voor de omgeving te
waarborgen. Bouwterreinen worden bijvoorbeeld afgezet en in overleg
met de gemeenten zijn verkeersmaatregelen genomen, zoals bebording en
verkeersdrempels. Daarnaast heeft ProRail inwoners van Kampen en
Hattem geïnformeerd tijdens bewonersavonden in juli en hebben
omwonenden van de routes en scholen in Zwolle, Hatten en Kamen een
informatiebrief ontvangen. Inwoners wordt gevraagd om afzettingen,
afsluitingen, verkeersmaatregelen en snelheidsbeperkingen te
respecteren en kinderen te waarschuwen.
Hanzelijn
De Hanzelijn is een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Een
treinreis tussen beide steden duurt slechts dertig minuten, waardoor
het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd een stuk dichter
bij de Randstad komen te liggen. Daarnaast zorgt de Hanzelijn ervoor
dat het minder druk wordt op de Gooilijn en de Veluwelijn. Als
onderdeel van de Hanzelijn bouwt ProRail onder meer nieuwe stations in
Kampen en Dronten, het station in Lelystad wordt aangepast en er komt
een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel
onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.