Gemeente Ede

nummer 201/ Ede, 9 oktober 2007

Digitalisering zorgt voor betere dienstverlening aan burgers Gemeente Ede tekent contract voor midoffice

De gemeente Ede heeft de aanschaf van de midoffice gegund aan de bedrijven Bull Nederland, Circle Software, Seneca Webdevelopment en eMAXX. Met de aanschaf is een bedrag gemoeid van 1,5 miljoen over een periode van vijf jaar. Dankzij de midoffice kunnen burgers en organisaties gemakkelijker (digitaal) zaken doen met de gemeente.

Donderdag 11 oktober tekenen wethouder F. van Zuilen en vertegenwoordigers van de vier bedrijven de definitieve gunning van de opdracht. Dit in navolging van de voorlopige gunning op 27 april. De bedrijven hebben de opdracht verworven na een Europese aanbesteding. De midoffice is simpel gezegd de technische schakel tussen de frontoffice (de loketten met de burgercontacten) en de backoffice (waar de vakspecialisten van de gemeente zitten). Via de midoffice kunnen straks alle documenten en gegevens van de klant via de computer worden opgevraagd, hergebruikt en uitgewisseld. Dankzij de midoffice kan de gemeente in de toekomst bij al haar dienstverlening beter en sneller werken tegen lagere kosten. Ook voor de burgers en organisaties wordt het steeds makkelijker om zaken met de gemeente te doen.

Veranderingen
De komende jaren verandert er veel bij de gemeente Ede. Door de nieuwe ICT-mogelijkheden verandert ook de werkwijze van de gemeente geleidelijk. De gemeente Ede zal de midoffice met name gebruiken om de publieke dienstverlening te verbeteren. De gemeente Ede neemt samen met de gemeenten Alphen aan de Rijn, Nieuwegein, Delft en Zoetermeer deel aan een project onder de naam ANDEZ- voor de aanschaf van een midoffice. Hiermee behoort de gemeente Ede tot de kopgroep van Nederlandse gemeenten op het gebied van digitale dienstverlening. Nu deze vijf gemeenten ervaring hebben opgedaan, profiteren andere gemeenten hiervan door hetzelfde concept en bestek te hanteren.
---