nummer 201/ Ede, 9 oktober 2007
Digitalisering zorgt voor betere dienstverlening aan burgers
Gemeente Ede tekent contract voor midoffice
De gemeente Ede heeft de aanschaf van de midoffice gegund aan de
bedrijven Bull Nederland, Circle Software, Seneca Webdevelopment en
eMAXX. Met de aanschaf is een bedrag gemoeid van 1,5 miljoen over een
periode van vijf jaar. Dankzij de midoffice kunnen burgers en
organisaties gemakkelijker (digitaal) zaken doen met de gemeente.
Donderdag 11 oktober tekenen wethouder F. van Zuilen en
vertegenwoordigers van de vier bedrijven de definitieve gunning van de
opdracht. Dit in navolging van de voorlopige gunning op 27 april. De
bedrijven hebben de opdracht verworven na een Europese aanbesteding.
De midoffice is simpel gezegd de technische schakel tussen de
frontoffice (de loketten met de burgercontacten) en de backoffice
(waar de vakspecialisten van de gemeente zitten). Via de midoffice
kunnen straks alle documenten en gegevens van de klant via de computer
worden opgevraagd, hergebruikt en uitgewisseld.
Dankzij de midoffice kan de gemeente in de toekomst bij al haar
dienstverlening beter en sneller werken tegen lagere kosten. Ook voor
de burgers en organisaties wordt het steeds makkelijker om zaken met
de gemeente te doen.
Veranderingen
De komende jaren verandert er veel bij de gemeente Ede. Door de nieuwe
ICT-mogelijkheden verandert ook de werkwijze van de gemeente
geleidelijk. De gemeente Ede zal de midoffice met name gebruiken om de
publieke dienstverlening te verbeteren. De gemeente Ede neemt samen
met de gemeenten Alphen aan de Rijn, Nieuwegein, Delft en Zoetermeer
deel aan een project onder de naam ANDEZ- voor de aanschaf van een
midoffice. Hiermee behoort de gemeente Ede tot de kopgroep van
Nederlandse gemeenten op het gebied van digitale dienstverlening. Nu
deze vijf gemeenten ervaring hebben opgedaan, profiteren andere
gemeenten hiervan door hetzelfde concept en bestek te hanteren.
---
Gemeente Ede