Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Symposium 'politieke partijen en nieuwe media'
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft op
9 oktober 2007 het symposium 'Politieke partijen en de nieuwe media'
georganiseerd.
Centrale vraag op dit symposium: Hoe kunnen politieke partijen hun
leden activeren en betrekken bij hun activiteiten door gebruik te
maken van de nieuwe media? We gaan na hoe de positie van partijen is
veranderd, hoe zij op dit moment al gebruik maken van nieuwe media en
welke andere toepassingen ook denkbaar en bruikbaar zijn. Enkele
partijen zullen zelf ook presentaties verzorgen van de manier waarop
zij de nieuwe media intern toepassen.
Verslag symposium `Politieke partijen en nieuwe media'.
In het kader van de `Week van de democratie' organiseerde het
ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op 9 oktober
2007 een symposium over het thema `Politieke partijen en nieuwe
media'. Het kabinet is overtuigd van de meerwaarde van de
representatieve democratie boven vormen van directe democratie.
Politieke partijen spelen een essentiële rol in de vertegenwoordigende
democratie. Maar zij hebben het, net als zo veel andere grote
ledenorganisaties, moeilijk met hun interne functioneren. Hoe valt dat
te verbeteren en welke rol kunnen nieuwe media daarbij vervullen. Er
wordt wel druk gebruik gemaakt van de nieuwe media in de relatie
kiezer-gekozene. En websites van politieke partijen worden ook gebruik
als communicatiemiddel met de buitenwereld. Maar wat doen partijen met
de nieuwe media om hun leden te binden en te activeren? Deze vraag
stond centraal op het symposium.
Marike Kuperus van Movisie in Utrecht schetste de moeizame positie van
veel ledenorganisaties in het huidige tijdsgewricht. Zij wees op de
mogelijkheid van een drieledige strategie,
Gerrit Voerman van het Documentatiecentrum politieke partijen liet
zien welke ontwikkelingen websites van politieke partijen hebben
doorgemaakt sinds 1994. Van passief informatie aanbieden tot
inter-actieve communicatie. De persoonlijke weblogs van politici
ondersteunen het proces van personalisering van de politiek. Het
bereik van websites is wel vergroot, maar de mogelijkheden worden nog
niet optimaal gebruikt. Voor intern gebruik kan Ict ondersteunend zijn
bij administratieve processen, besluitvormingsprocessen,
politiek-bestuurlijke processen, informatie uitwisseling en
rekrutering en vorming van kader. De mate waarin dat gebeurt is nog
niet helemaal duidelijk, maar de ontwikkelingen staan nog maar aan het
begin.
Marcel Boogers van de Universiteit van Tilburg deed onderzoek naar de
bezoekers van de websites van politieke partijen en naar hun gebruik
daarvan. De conclusie is dat veel sites worden gebruikt voor het
mobiliseren, enthousiasmeren en informeren van de eigen achterban,
proberen zwevende kiezers te bewegen op de partij te stemmen en om
informatie over te dragen. Inter-activiteit speelt niet zo'n grote
rol.
Michael Sijbom, hoofd communicatie van het CDA noemt een vijftal
verbeterpunten voor politieke partijen in de relatie tot hun leden:
meer betrokkenheid bij standpuntbepaling, betere verantwoording van
politici, betere rekrutering, versterking inhoudelijke oriëntatie en
verlaging drempel naar lidmaatschap. Men streeft naar virtuele
netwerken van partijleden, naar het voorbeeld van hyves. Conform de
filosofie van het CDA moet dit van onderop vorm gaan krijgen. Het
kunnen netwerken zijn van afdelingen, interessegroepen, leeftijden,
belangengroepen e.d.
Jan de Bruijn, webmaster van de PvdA laat zien dat de PvdA vooral
inzet op particiaptie van de leden, op transparantie en op efficiency
van de interne processen van de vereniging die de PvdA is. Zo kan
online inzicht worden geboden in de financiën van afdelingen, kunnen
stukken voor vergaderingen online worden geraadpleegd ( de
voorbereidingstijd voor het partijcongres is daardoor aanmerkelijk
ingekort) en biedt de ideeënfabriek mogelijkheden inhoudelijk mee te
denken over verkiezingsprogramma's e.d.
Sjirk Kuiper, voorlichter van de CU Tweede Kamerfractie laat zien dat
de CU actief is met het online raadplegen van de leden. Een kleine 40
% van de leden wordt bereikt met de polls. De response varieert tussen
de 20 en de 50 %, wat hoog is. Actuele kwesties worden aan de leden
voorgelegd. Het initiatief voor de keuze van het onderwerp ligt bijna
altijd bij de Tweede Kamerfractie.
Henk Bos van het Informatiehuis legt de relatie tussen vertrouwen en
informatie. Hoe minder vertrouwen men heeft hoe meer informatie men
wil. Politici moeten werken aan een vertrouwensrelatie met hun
kiezers. Goed informatievoorziening kan daarbij dus een rol spelen. De
mogelijkheden die de moderne technologie bieden worden nog onvoldoende
gebruikt. Een goede mogelijkheid die benut kan worden is het dashboard
dat nu wordt ontwikkeld voor een aantal raadsleden. Een dashboard is
een soort persoonlijke portal voor de politiek actieve burger.
Bestanden
* Presentatie Boogers (33 Kb) | Pdf-icoon Pdf-bestand
Zie het origineel
* Presentatie Bos (256 Kb) | Pdf-icoon Pdf-bestand
* Presentatie De Bruijn (4514 Kb) | Pdf-icoon Pdf-bestand
* Presentatie Kuiper (267 Kb) | Pdf-icoon Pdf-bestand
* Presentatie Kuperus (421 Kb) | Pdf-icoon Pdf-bestand
* Presentatie Sijbom (3411 Kb) | Pdf-icoon Pdf-bestand
* Presentatie Voerman 1 (1847 Kb) | Pdf-icoon Pdf-bestand
* Presentatie Voerman 2 (56 Kb) | Pdf-icoon Pdf-bestand
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties