----- Begin bericht ----- voor directe publicatie ----
P E R S B E R I C H T
voor directe publicatie
Zoektocht naar Nederlands 'slimste organisatie' van start
Analytische bedrijfscultuur bepaalt succes Business Intelligence
Utrecht, 9 oktober 2007 - Organisaties worden helaas niet vanzelf slim. Van oudsher kennen ze een verkokerde en gefragmenteerde structuur en cultuur. Dit belemmert effectieve besturing en soepele samenwerking, zowel binnen de organisatie, alsook over de grenzen heen. Slimme organisaties boeken substantieel betere (financiële) resultaten, zo wijst onderzoek ook dit jaar weer uit. De jury van de Business Intelligence Awards onderzocht het afgelopen jaar honderden organisaties en kwam tot een aantal verrassende ontdekkingen en conclusies.
De zoektocht naar Nederlands 'slimste organisatie' is sinds vandaag weer van start gegaan. Leo Kerklaan, voorzitter van de jury, en gespecialiseerd in prestatiemanagement en gedrag, heeft het startsein gegeven. Slimme organisaties (of onderdelen) kunnen zich inschrijven tot 31 januari 2008 op de website
Het onderzoeksteam merkte na analyse van de resultaten dat het meest doorslaggevende element van slimheid was dat de organisatie een zogenaamde 'analytische bedrijfscultuur' heeft. Dat betekent dat managers en medewerkers gestimuleerd en getraind worden om informatie gericht te gebruiken voor analyse en concrete actie, dus niet alleen voor het maken van plannen. Een obstakel daarbij is dat veel stuurinformatie nog niet gepersonaliseerd wordt aangeboden. Stuurinformatie afgestemd op de rol en de persoon is gevonden als tweede aanmerkelijke factor van belang als het gaat om met Business Intelligence betere (financiële) resultaten te bereiken. Meer resultaten kunt u vinden op de website en in het Jaarboek 'Best practices in BI en performance management 2006-2007' wat is te bestellen op de eerder genoemde website.
--Einde bericht --
Meer informatie (