Knelpunten onderwijs en arbeidsmarkt kosten jaarlijks16 miljard
09/10/2007 06:35
Stichting De Nationale Denktank
Onderbenutting talent en tekorten op arbeidsmarkt kosten Nederland 16 miljard per jaar
De Nationale DenkTank presenteert voorlopige bevindingen aan ExpertForum
Vandaag presenteert de Nationale DenkTank zijn voorlopige bevindingen van het onderzoek naar het onderwijs. In het Trippenhuis van de KNAW gaan de deelnemers in gesprek met ruim honderd experts uit het onderwijs, de wetenschap, de overheid en het bedrijfsleven.
Enkele opmerkelijke waarnemingen van de DenkTank die onderwerp van debat zullen zijn:
De onderbenutting van capaciteiten van leerlingen, miskenning van toptalent, niet-optimale studiekeuzes, inflexibiliteit van het onderwijssysteem en onnodig grote studieuitval kosten Nederland jaarlijks 7 miljard euro.
De mismatch tussen onderwijs en arbeidsmarkt leidt tot 1,5 miljard aan jaarlijkse kosten. Indien het lerarentekort zo groot wordt als de prognoses voorspellen, dan kost dit Nederland 7,5 miljard euro per jaar. Eenmaal een tekort dan zal dit verergeren door verhoogde werkdruk en een mede daardoor negatief imago. Dit slechte imago wordt gevoed door negatieve aandacht van pers, zoals blijkt uit een persanalyse van de DenkTank.
Scholen blijken grote moeite te hebben met het inspelen op de vele issues die vanuit de maatschappij en politiek op hen afkomen. Dit vraagt om een professionelere aanpak in de schoolorganisatie.
De aftrap voor het middagdebat, vanaf 13.30, wordt verricht door oud-staatssecretaris en hoogleraar aan het Europees University Institute in Florence Rick van der Ploeg. Vier teams van de DenkTank presenteren hun bevindingen en er is een paneldebat met de zaal. Via een videoverbinding wordt contact gelegd met het Binnenhof, zodat een aantal tweede kamerleden, leden van de Parlementaire Commissie Onderwijsvernieuwing, live kunnen meediscussiëren.
Na het ExpertForum start de DenkTank met de oplossingsfase waarin praktische en uitvoerbare maatregelen zullen worden voorgesteld. Op 19 december presenteert de Nationale DenkTank zijn eindconclusies.
De opdracht 2007
Het onderwijs in Nederland staat voor grote uitdagingen. Toenemende maatschappelijke zorgen over kwaliteit, grillige keuzepatronen van leerlingen en studenten, hoge studie-uitval, een dreigend groot tekort aan gekwalificeerde docenten, spanningen in de aansluiting van onderwijs op behoeften van de arbeidsmarkt, toegenomen klachten over werkdruk zijn daarvan enkele voorbeelden. De DenkTank 2007 staat voor de opgave concrete en vernieuwende ideeën en oplossingen te bedenken die het onderwijs kunnen helpen deze uitdagingen het hoofd te bieden.
De Denktank 2007 startte in augustus met de Zomerschool. Een keur aan sprekers uit de wetenschap, onderwijs, bedrijfsleven en openbaar bestuur gaven hun visie en op het onderwerp. Met deze informatie op zak is de DenkTank, onder begeleiding van een team consultants van managementadviesbureau McKinsey & Company, eigen onderzoek gaan doen. Na ruim 150 interviews, vijf online debatten met docenten, managers, werknemers in het veld en stapels doorgewerkte rapporten is een rijk beeld ontstaan van de uitdagingen voor het onderwijs.
De deelnemers van 2007
Ieder jaar wordt een Nationale DenkTank samengesteld van ongeveer twintig masterstudenten, pas-afgestudeerden en promovendi. Zij worden geselecteerd op basis van intellectuele capaciteiten, interpersoonlijke vaardigheden, creativiteit en maatschappelijke interesse. Net als vorig jaar is een zeer multidisciplinair team samengesteld; de achtergrond van de leden loopt uiteen van Natuurkunde tot Geneeskunde, en van Orthopedagogiek tot Staats- en Bestuursrecht. Ook zijn vrijwel alle universiteiten vertegenwoordigd, en is het aantal mannen en vrouwen goed in evenwicht.
Wat is Stichting de Nationale DenkTank?
Het doel van Stichting de Nationale DenkTank is innovatie te stimuleren door het opbouwen, onderhouden en faciliteren van een multidisciplinair netwerk van ondernemende en creatieve mensen. De stichting brengt mensen bij elkaar met een brede blik en maatschappelijke interesse, en stimuleert ze om buiten de bestaande kaders te denken. Het netwerk vormt zo een brug tussen overheid, wetenschap en bedrijfsleven, en bevordert kruisbestuiving tussen verschillende disciplines. Het fungeert als broeinest voor vernieuwende ideeën, maatschappelijke initiatieven en ondernemingen. Na afsluiting van het project blijven de deelnemers als alumni betrokken bij de Nationale DenkTank. Daarnaast verkrijgen zij het lidmaatschap van de 'Jonge Maatschappij' van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Op deze manier bestaat al na een paar jaargangen een uitgebreid, jong, innovatief multidisciplinair netwerk tussen de pijlers overheid, wetenschap en bedrijfsleven.
De DenkTank kan ook dit jaar rekenen op steun van bedrijfsleven, overheid en wetenschap. De editie 2007 wordt mogelijk gemaakt door Essent, ministerie van OCW, Platform Bèta Techniek, Synthetron en Yacht. Structureel wordt de DenkTank ondersteund door onder andere de Universiteit van Amsterdam, McKinsey & Company, De Baak, YER, ING, FOM instituut AMOLF, het ministerie van Economische Zaken en de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen.
Noot voor de redactie: