BMC Software kondigt BMC Service Automation aan
Nieuwe oplossing bespaart 90 procent op routinematige beheerkosten en is enige echt platformonafhankelijke oplossing op de markt
Schiphol-Rijk, 9 Oktober 2007 BMC Software onthult vandaag BMC Service Automation, een verzameling van oplossingen voor het automatisch beheer van door de IT-afdeling geleverde zakelijke diensten gedurende de gehele lifecycle. Deze variëren van de aanschaf en het configureren tot aan onderhoud en compliance, dwars door de heterogene IT-architectuur heen.
Deze oplossingen staan al lange tijd op het verlanglijstje van IT-managers en vertegenwoordigen een grote stap voorwaarts vergeleken met de automatisering van het data center waarbij de focus ligt op het aanbieden van server capaciteit in plaats van op het creëren en leveren van zakelijke diensten. Volgens marktonderzoeksbureau Gartner blijft het automatiseren van managementprocessen in IT-beheer een hoge prioriteit houden voor managers. Zij worden immers afgerekend op het verbeteren van de efficiëntie van hun IT-operaties en dienen tegelijk het hoofd te bieden aan een steeds complexere IT-infrastructuur om te kunnen voldoen aan de zwaardere eisen van de business.
Torenhoge operationele- en beheerskosten slokken meer dan 80 procent van een IT-budget op. Het meeste daarvan gaat op aan taken die met de hand worden uitgevoerd. Deze zijn tijdrovend en bijzonder vatbaar voor fouten. Op basis van de unieke standaarden van de klant, diens beleid en processen bundelt BMC Service Automation routinematige IT-taken in een verzameling oplossingen, die bestaande investeringen van de klant benutten om een grotere operationele efficiency en flexibiliteit te bereiken. Deze geïntegreerde automatische oplossingen omvatten:
- de coördinatie en het uitvoeren van alle taken die samenhangen met aanschaf en updates,
- virtuele en fysieke server configuratie,
- de (her)configuratie van de netwerkinfrastructuur
- en het verpakken en distribueren van alle software: besturingssystemen, applicatie infrastructuur, web content en security patches.
Klanten die BMC Service Automation gebruiken, kunnen hun gehele IT-infrastructuur beheren, variërend van de (rand)apparatuur, het netwerk en de servers tot de applicaties die voor de zakelijke dienstverlening zorgdragen. Daarmee treedt een dramatische verbetering op in het aanpassingsvermogen aan nieuwe zakelijke eisen, de beschikbaarheid en de mate waarin er aan wet- en regelgeving wordt voldaan. Bovenop deze voordelen rapporteren klanten een vermindering van 90 procent in de tijd en kosten die gemoeid zijn met het uitvoeren van routinetaken.
BMC Service Automation helpt ons bij het streven om IT voor onze klanten te vereenvoudigen, zegt Rick Becker, vice president solutions van de Dell Product Group. De automatisering van IT zorgt voor het betrouwbaar verrichten van routinetaken en processen, waardoor er minder mankracht kan worden ingezet bij het ontwikkelen van nieuwe diensten in plaats van bij het onderhoud van de bestaande infrastructuur.
Juan Carlos Soto, vice president market development van Sun Microsystems voegt daar aan toe: Klanten hebben een flexibele infrastructuur nodig en automatische op beleidsafspraken gebaseerde processen om de kosten van hun data center te verminderen. Sun s Dynamic Infrastructure Suite en Solaris 10 OS voorziet de klanten in combinatie met BMC s Service Automation van innovatieve oplossingen voor schaalbare capacity-on-demand dienstverlening en het beheer van virtualisatie en lifecycle management. Ondernemingen die waarde hechten aan flexibiliteit en aan het onder controle houden van beheerkosten, zullen in aanzienlijke mate profiteren van deze BMC-oplossing.
Het kost IT organisaties traditioneel weken of soms zelfs maanden om een nieuwe applicatie op te zetten in een data center. De juiste componenten moeten aanwezig zijn, er moet voor servers worden gezorgd, voor de juiste processen en toestemmingen en voor het installeren en laden van besturingssystemen en applicaties. IT-organisaties beschikken tegenwoordig over veel minder resources om dit soort opdrachten van de business ten uitvoer te brengen. De toenemende roep vanuit de markt om zich aan te passen aan veranderende concurrentieverhoudingen en mogelijkheden op de markt vereist een flexibiliteit die voor veel organisaties tot voor kort volstrekt onvoorstelbaar was.
BMC creëerde eerder dit decennium Business Service Management (BSM). Sindsdien is BSM uitgegroeid tot dé benadering voor het op één lijn brengen van IT en de business, zowel door het opzetten van best practices als door het op een hoger niveau brengen van de impact die de IT-infrastructuur heeft op de business. BMC Service Automation zet de volgende logische stap door deze best practices geautomatiseerd uit te laten voeren.
In de IT gaat het niet om het beheren van apparatuur en stukjes technologie, maar gaat het om het leveren van de diensten die de business nodig heeft, op het moment dat de business hierom vraagt, zegt Jim Grant, senior vice president en algemeen directeur van de business unit Enterprise Service Management van BMC. De gemiddelde oplossing voor het in de lucht brengen van servers kan gemakkelijk afzonderlijke servers met elkaar configureren. Maar met BMC Service Automation zijn klanten in staat echt complexe zakelijke diensten te ontplooien en te beheren en niet alleen maar een verzameling apparatuur. Deze unieke eigenschap versnelt de levering van nieuwe diensten tot bijna real-time met een positief effect op de zakelijke prestaties en de flexibiliteit van de onderneming.
Het probleem is dat de meeste oplossingen voor het automatiseren van de werkzaamheden in data centers een groot aantal ingebouwde beperkingen hebben. Niet in de laatste plaats geldt dat voor het ontbreken van een omvattender architectuur voor IT-beheer zoals Business Service Management, zegt Paul Avenant, vice president van BMC Service Management. Bovendien zijn deze oplossingen hecht verbonden met specifieke platforms, waarmee ze de vraag negeren van klanten voor echte multi-vendor oplossingen. Bij BMC gelden er geen beperkingen voor de hardware, de server of het platform en hoeft men ook niet aan een bepaalde technologische agenda te voldoen.
Gerelateerd nieuws is dat BMC vandaag ook de overname bekendmaakt van Emprisa Networks, een niet-beursgenoteerde onderneming actief in netwerk compliance, change management, configuratiebeheer en oplossingen voor het automatiseren van dit soort taken. Met deze overname biedt BMC haar klanten de enige op de markt beschikbare, platformonafhankelijke oplossing voor het automatisch configureren van een heterogeen, multi-vendor netwerk.
Bron: Gartner IT Operations Run Book Automation Experiences Continued Market Growth , D. Williams, maart 2007.
Over BMC Service Automation
BMC Service Automation combineert configuratie-automatisering, IT best practices en integratie met de rest van het BSM-portfolio van BMC. Daarmee stijgt Service Automation uit boven het niveau van data center automatisering, die puur gericht is op de apparatuur in dat center. Zo n oplossing blijft in wezen beperkt tot het in de lucht brengen van servers, terwijl BMC Service Automation beschikt over veel bredere en dieper gaande mogelijkheden om IT en zakelijke diensten aan te bieden.
Platformonafhankelijk en heterogeen als het is, bekommert BMC Service Automation zich om alle elementen die nodig zijn om de levering van zakelijke diensten te kunnen automatiseren, inclusief netwerk en apparatuur van derde partijen, zoals opslagsystemen. Het gaat om een allesomvattende aanpak die in beheersbare stappen kan worden uitgerold. BMC Service Automation stelt klanten in staat om het uiterste te halen uit hun bestaande investeringen. Huidige systemen en processen hoeven daartoe niet vervangen te worden. De unieke aanpak van BMC bundelt open oplossingen, die ondersteund worden door krachtige en opnieuw bruikbare processen. Dat resulteert in een beheersbare weg naar volledig geautomatiseerde en efficiënte IT-operaties.
BMC s Service Automation omvat de volgende oplossingen:
- Verkennen en in kaart brengen van de complete IT-omgeving, inclusief de relaties met zakelijke processen en transacties.
- Full-scale Configuration Automation voor het automatisch configureren van alle soorten netwerkapparatuur, fysieke en virtuele servers en client-systemen.
- Change Management om beleidsafspraken over die configuraties te effectueren en het automatiseren van processen te ondersteunen.
- Het orkestreren en automatiseren van activiteiten die IT-processen ondersteunen, waardoor het aantal fouten bij het uitvoeren van taken in alle operationele processen zal verminderen en de daarmee gepaard gaande kosten worden gereduceerd.
- Het automatiseren van Continuous Compliance, inclusief audits en het afdwingen van standaardconfiguraties dwars door heterogene IT-omgevingen heen.
Over BMC Software
BMC Software, Inc. (NYSE:BMC), is een vooraanstaande leverancier op wereldschaal van oplossingen op het gebied van Enterprise Management voor het beheer van IT-infrastructuur vanuit zakelijk perspectief. BMC Software levert oplossingen voor Business Service Management in de vorm van bedrijfssystemen, applicaties, databases en Service Management. BMC Software realiseerde over het boekjaar 2006 een omzet van ongeveer 1,6 miljard dollar. Meer informatie over BMC Software vindt u op
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Carolien Hoogerwaard
Text 100 Public Relations
Tel: 0031 (0) 20 530 43 46
E-mail: carolien.hoogerwaard@text100.nl