Gemeente Halderberge
Burgemeester Osterloh spreekt waardering uit over de bosschenhoofdse jeugd
(9 oktober 2007)
Binnen Halderberge zijn diverse plekken waar jeugd voor de nodige
overlast zorgt.
Deze plekken zijn in kaart gebracht en hebben afzonderlijk een
bepaalde categorisering gekregen om daarmee het toezicht/handhaving
meer handen en voeten te kunnen geven.
Dat dit werkt blijkt uit het feit dat de burgemeester deze week gezien
de goede resultaten een hangplek in Bosschenhoofd (Pastoor van
Breugelstraat tussen de Schakel en de H.Hartschool) voor de 2e keer in
1 jaar tijd een lagere categorie kon toekennen.
Een jaar geleden (06-06-2006) werd de hangplek aan de Pastoor van
Breugelstraat in Bosschenhoofd tussen de Schakel en de Heilig
Hartschool als categorie 3 aangemerkt, naar aanleiding van de overlast
van de jeugd en hun gedrag.
Na veel inzet door vrijwilligers, het Straathoekwerk, het Jongerenwerk
en de wijkagent B. Kleiss is de mentaliteit van deze groep jeugdigen
veranderd. Hun gedrag werd gaandeweg beter, men is aanspreekbaar en
daardoor bereikbaar. Na verloop van tijd ging er zelfs een positieve
uitstraling van deze groep uit. Dit voor de omgeving positieve gedrag
werd min of meer "beloond" met een actieve dag bij het
Opleidingscentrum van het PIOG (ME opleiding) te Ossendrecht. De groep
is nu goed bezig met de jongere jeugd uit Bosschenhoofd en helpt mee
met het organiseren van bezigheden voor deze club. Tevens werken zij
mee aan de organisatie van evenementen voor de gemeenschap in
Bosschenhoofd.
Sinds de indeling in categorie 3 zijn er nagenoeg geen meldingen meer
geweest van de "overlastplaats". De aanleiding van de indeling in
categorie 3 was destijds een "Croftybom-incident". Twee jongeren zijn
hierop aangesproken. De jongeren spreken nu elkaar aan op hun gedrag.
Het positieve gedrag dat sinds de opschaling is begonnen, heeft zich
verder uitgebouwd, waarna op 16 november 2006 werd besloten om de
plaats van categorie 3 weer terug te brengen naar categorie 2.
Sinds 16 november 2006 zijn er nagenoeg geen meldingen meer geweest
van overlast.
Gezien de positieve uitstraling naar de omgeving en naar de jeugdigen
van onder de 16 jaar heeft de burgemeester op aandringen van de
wijkagent de plek in Bosschenhoofd (cat.2) teruggebracht naar
categorie 1.
1 Wijze van aanpak, categorieën
Er is in de gemeente een variërend aantal plaatsen waar de jeugd
samenkomt. Op niet alle plekken is er in dezelfde mate overlast, en
soms is er geen overlast. Daarom wordt uitgegaan van een drietal
categorieën van jeugdontmoetingsplaatsen, die worden vastgesteld in
het overleg tussen burgemeester en teamchef. (TC adviseert,
burgemeester beslist) De mate van overlast zal de zwaarte van de
categorie aangeven, de sturing hierop wordt verricht door de teamchef.
1.1 Categorie I
Dit zijn de gewone jeugdontmoetingsplaatsen die her en der in de
gemeente Halderberge voorkomen. De meeste mensen kennen die plaatsen
en de jongeren veroorzaken nauwelijks overlast voor anderen. De
plekken horen er bij en hebben een sociale functie. Het is goed om
deze plekken in het kader van preventie in beeld te hebben. Een extra
voorziening, zoals een afvalbak, kan wenselijk zijn. Een hangplek zit
in categorie 1; mits.
Acties:
Kennen en gekend worden
Preventieve afspraken maken met jeugd
Vastleggen per mutatie (namen noteren is wenselijk)
Bespreken in Jeugd Preventie Overleg
Activeren straathoekwerk - politie / wijkagent
1.2 Categorie II
Deze plaatsen hebben een hoge concentratie van bezoekers (10 plus) en
zijn voor het merendeel bekend bij omwonenden en instanties. Er is
sprake van overlast. Extra preventieve voorzieningen (b.v.
verlichting) kan wenselijk zijn.
Acties
Kennen en gekend worden
Gemaakte preventieve afspraken aanscherpen/bewaken
Vastleggen per mutatie, namen noteren
Afstemmen met probleemhouder(s)
Repressief optreden daar waar nodig (APV)
Activeren straathoekwerker politie jeugdhulpverlener
Bij minderjarigen contact leggen met de ouders ! (rol politie)
1.3 Categorie III
Een hangplek waar sprake is van ernstige overlast met laakbaar gedrag.
Acties om deze overlast te stoppen zijn nodig. De politie zal een meer
repressieve aanpak kiezen.
Overige te nemen maatregelen zijn nodig en zullen vanuit de gemeente
worden geregiseerd waarbij onderling goed wordt afgestemd. (Het kan
hier gaan om belemmerende fysieke maatregelen in het publieke domein:
verlichting, hekwerk etc, organiseren gesprekken met andere
probleemhouders) Goede communicatie met buurtbewoners en alle
betrokkenen is nodig.
Acties:
Vastleggen per mutatie, namen noteren
Acties terugkoppelen naar probleemhouder(s)/betrokkenen
Repressief optreden
Overtredingen van artikel 2.1.1.1. lid 2 APV in combinatie met art 184
SR gevolgd door AU procedure na overleg met Openbaar Ministerie
Art. 2.4.2 (plakken en kladden)
Art 2.4.7 (hinderlijk gedrag op of aan de weg)
Art 2.4.8 (hinderlijk drankgebruik op door B&W aangewezen
gebieden)
Art 2.4.9 (hinderlijk gedrag bij of in gebouwen)
Art 2.4.10 (hinderlijk gedrag in voor publiek toegankelijke
ruimten)
Art 2.7.3 (openlijk druggebruik, voorhanden hebben van)
Contact leggen met de ouders (minderjarigen)
Eventueel verwijzen naar jeugdhulpverlening, Raad voor de
Kinderbescherming
Bespreken in ORJ
Integrale aanpak, regie bgm/teamchef
2 Aandachtspunten
Uitgangspunt bij jeugdontmoetingsplaatsen is steeds dat er sprake
dient te zijn van maatwerk, aangezien de situaties steeds zullen
verschillen. Het is uiteraard denkbaar dat een categorie 3 groep door
de gekozen aanpak een categorie 2 of 1 groep wordt.
Het wegsturen van jeugd
Pas wanneer met bovenstaande aanpak de overlast niet afneemt, worden
jongeren weggestuurd. Zondermeer wegsturen is uit den boze want
achterliggende problemen worden dan ook niet gesignaleerd. Wegsturen
heeft als nadeel dat het probleem zich kan verplaatsen. Wanneer op
deze nieuwe plek de overlast onverminderd blijft zal dezelfde aanpak
worden voortgezet. Wegsturen gebeurd bij categorie 3.
Berichttype Nieuws
Mutatiedatum 15/10/2007