Nieuwe Mazda's op Tokyo Motor Show 2007
(10/9/2007)
Mazda onthult tijdens de 40^e editie van de Tokyo Motor Show 2007
diverse primeurs: de geheel nieuwe Mazda6 GT-M, de Mazda Taiki concept
car, voorzien van een rotatiemotor van de nieuwste generatie en de
Mazda5 met waterstofrotatiemotor en elektromotor. Ook zal een serie
toekomstgerichte aandrijfsystemen en verschillende technologieën op
het gebied van milieu en veiligheid worden gepresenteerd.
In Tokyo laat Mazda zien wat het in huis heeft in relatie tot het
thema âDuurzame Zoom-Zoom voor vandaag en morgenâ. Daartoe behoren de
nieuwe en opwindende Mazdaâs van de tweede generatie en diverse, op de
toekomst gerichte technologieën, die onderdeel zijn van Mazdaâs
langetermijnvisie, samengevat in het ontwikkelingsprogramma âDuurzame
Zoom-Zoomâ zoals dat dit voorjaar werd gepresenteerd.
De geheel nieuwe Mazda6 (Atenza in Japan), die zijn werelddebuut
maakte tijdens de IAA van Frankfurt vorige maand, ontving veel lof van
pers en bezoekers. In vergelijking met zijn voorganger heeft dit model
op alle fronten meer te bieden wat betreft rijplezier, veiligheid en
aandacht voor het milieu. Daarmee belichaamt de Mazda6 de huidige
ontwerpfilosofie van Mazda en vormt het een duidelijk voorbeeld van de
evolutie die Zoom-Zoom doormaakt. Tijdens de Tokyo Motor Show zal de
sportievere versie onder de naam GT-M voor het eerst aan het publiek
getoond worden.
De concept car Mazda Taiki zet de ontwikkeling van het Nagare
ontwerpthema voort en treedt daarmee in de voetsporen van de Mazda
Nagare, de Mazda Ryuga, en de Mazda Hakaze studiemodellen. Als vierde
in deze serie trekt de Taiki het thema verder door in een
samensmelting van Nagare (vloeiende beweging) en hedendaagse techniek,
tot uiting komend in de toepassing van een rotatiemotor op waterstof
en verbeterde aërodynamica. De Mazda Taiki, met achterwielaandrijving
en motor voorin, vormt een fraai uitgangspunt voor de sportauto van de
toekomst.
De nieuwe Mazda5 (Premacy in Japan) Hydrogen RE Hybrid is voorzien van
een dwarsgeplaatste waterstofrotatiemotor met Mazdaâs
dubbelbrandstofsysteem, geschikt voor zowel waterstof als benzine. Het
hybride aandrijfsysteem zet waterstof op een efficiënte manier om in
elektriciteit, waarmee een elektromotor wordt aangedreven.
Dankzij de grotere actieradius op waterstof en de uitstekende
rijprestaties is deze auto uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik.
De auto zal naar alle waarschijnlijkheid in 2008 op de markt komen.
In het volgende decennium, vanaf 2010, zullen alle nieuwe Mazdaâs
worden voorzien van een aandrijflijn die in het teken zal staan van
âDuurzame Zoom-Zoomâ, waarbij de nadruk zal liggen op aanzienlijk
betere prestaties op het gebied van verbruik en emissies, uiteraard
gecombineerd met superieure rijeigenschappen. In Tokyo zullen de
nieuwe aandrijflijnen voor het verwezenlijken van duurzame
transportsystemen te bewonderen zijn, samen met de vele
veiligheidstechnologieën die momenteel ontwikkeld worden.
Ultiem rijplezier is het handelsmerk van Mazda. In zijn nieuwste
modellen koppelt Mazda deze eigenschap aan uitstekende prestaties op
gebied van milieu en veiligheid. Bezoekers aan de show kunnen een
proefrit maken in de Mazda RX-8 Hydrogen RE op de testbaan voor schone
autoâs.
Belangrijkste getoonde producten
1. Referentiemodellen
Geheel nieuwe Mazda6
De geheel nieuwe Mazda6, binnenkort als Atenza in de Japanse showrooms
te bewonderen en vanaf januari leverbaar in Nederland, vormt de
belichaming van Mazdaâs recente ontwerpfilosofie: de evolutie van
Zoom-Zoom. Samen met betere prestaties op het gebied van milieu en
veiligheid kreeg het nieuwe model een vriendelijker stilering en
werden dynamische prestaties, uitrusting en afwerkingniveau naar een
nog hoger niveau getild. De Mazda6 is geknipt voor reislustige
bestuurders dankzij dynamische prestaties, uitstekende
rijeigenschappen, aerodynamica die tot de beste in zijn klasse behoort
en de modernste veiligheidsvoorzieningen.
De Mazda6 is leverbaar in drie carrosserievarianten: een vierdeurs
Sedan, een vijfdeurs Hatchback en de stationwagon SportBreak. De
nieuwe 2.5-liter benzinemotor, ontwikkeld uit de huidige 2.3-liter
krachtbron, levert meer trekkracht in het meest gebruikte
toerenbereik, een meer lineaire gasrespons en springt zuiniger met
brandstof om. De vormgeving van exterieur en interieur creëert een
sportief karakter met een tot de verbeelding sprekende premium
uitstraling. Tijdens de Tokyo Motor Show zal voor het eerst de
supersportieve versie GT-M met onder meer aangepaste vóór- en
achterbumpers, sportieve grille en zijskirts te zien zijn. De auto is
bovendien voorzien van geavanceerde veiligheidstechnologieën,
waaronder een bewakingssysteem voor achteropkomend verkeer (voor het
eerst in een Japanse auto en in de naaste toekomst leverbaar) en het
CF-Net (Cross Functional Network, nu al standaard vanaf de Touring),
een systeem voor het integraal en veilig bedienen van diverse functies
zoals het audiosysteem en de klimaatregeling door middel van toetsen
op het stuurwiel.
Mazda Taiki
De Taiki wijst een mogelijke richting aan die Mazda bij de toekomstige
ontwikkeling van een sportwagen voor een duurzame samenleving kan
inslaan. Duidelijk is te zien dat de Taiki, als vierde variatie op het
Nagare ontwerpthema, met zijn adembenemende verschijning een
voorzetting van deze serie ontwerpstudies is. Taiki staat in het
Japans voor een beschermende mantel rond de aarde, in dit geval van
toepassing op de visuele expressie van het design. De basis wordt
gevormd door een uitgerekte coupé met achterwielaandrijving en de
motor voorin, korte overhang en een geheel glazen kap. De uitdaging om
een ontwerp te maken âdat een visuele weergave vormt van
luchtstromingenâ was ingegeven door het beeld van Hagoromo, een
verencape die volgens het Japanse volksgeloof een hemelse maagd in
staat stelt te vliegen, die vanuit de lucht omlaag zweeft.
Geïnspireerd op de Japanse koinobori, decoratieve windsokken met
karperafbeeldingen, werd bij het interieurontwerp het concept windsok
als uitgangspunt genomen. Om die reden ademt het interieur, van
dashboard tot portierbekleding, een sfeer van dynamiek uit die de
stroming van de wind zichtbaar maakt. De krachtige rotatiemotor, de
Renesis 16X, vormt het middelpunt van diverse nieuwe technologieën
die een nieuwe norm stellen voor prestaties en milieuvriendelijkheid.
Het concept heeft een voorin geplaatste motor en
achterwielaandrijving, een unieke tweezits configuratie en een
speciaal sportpakket dat de lichtvoetigheid van het rotatieconcept
benadrukt. Dit effect sluit naadloos aan op het ontwerpthema en de
uitstekende aërodynamische prestaties.
Nieuwe Mazda5 Hydrogen RE Hybrid
In vergelijking met de Mazda RX-8 Hydrogen RE levert de nieuwe Mazda5
Hydrogen RE Hybrid 40 % meer rendement. Dit resulteert in verbeterde
acceleratiecijfers en een grotere actieradius bij rijden op waterstof:
200 km, ofwel twee keer de actieradius van de RX-8 op waterstof. Het
aantal zitplaatsen werd vergroot, zodat het interieur nu plaats biedt
aan vijf volwassenen en hun bagage. De waterstofrotatiemotor is niet
langer in lengterichting maar dwars geplaatst en levert dankzij andere
afstellingen van in- en uitlaat een hoger rendement en daardoor meer
vermogen binnen een breed toerenbereik. Het hybride aandrijfsysteem
zet de uit de verbranding van waterstof opgewekte energie om in
elektriciteit, waarmee een elektromotor wordt aangedreven. Dankzij de
voortschrijdende techniek op het gebied van elektrische aandrijvingen
levert dit systeem een hoog rendement en koppelt het snelle
motorrespons aan een laag verbruik. De acceleratie is meteen voelbaar
zodra het gaspedaal wordt ingetrapt.
Bepaalde interieurdelen en de stoelbekleding zijn gemaakt van
plantaardig Mazda Biotechmateriaal om het onderzoek naar en de
ontwikkeling van de commerciële toepassing daarvan te bespoedigen.
2. Technische componenten
Aandrijftechnologie van de toekomst
Directe inspuiting voor volgende generatie benzinemotoren
Voor de volgende generatie van de 2.0 liter benzinemotor rekent Mazda
op 15 tot 20 % toename van dynamisch vermogen en 20 % lager verbruik
(volgens een interne vergelijking met de huidige 2.0 liter motor).
Belangrijke aandachtspunten zijn: directe inspuiting, regelbare
verbranding, variabele klepbediening en het reinigen van uitlaatgassen
ter beperking van energieverlies en ter verhoging van het thermisch
rendement. Bovendien ontwikkelt Mazda een nieuwe katalysator op basis
van nanotechnologie, die een grotere reinigende werking koppelt aan
een reductie in de te gebruiken hoeveelheid edelmetaal die als
grondstof voor de productie van een driewegkatalysator nodig is.
Nieuwe generatie schone diesels
Bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie dieselmotoren richt Mazda
zich op toekomstige emissienormen en een 10 % lager verbruik. Wat
prestaties betreft zoekt Mazda naar een motorkarakteristiek die
ontspannen rijden bij zowel lage als hoge toerentallen mogelijk maakt.
Om deze doelstelling te verwezenlijken zal Mazda gebruik maken van
meervoudige piezo-inspuittechnologie, zoekt het naar mogelijkheden om
alle draaiende delen lichter en kleiner te maken en wordt een
aluminium motorblok toegepast. Een tweetraps turbocompressor zorgt
voor veel trekkracht bij lage toerentallen en fellere acceleratie.
Bovendien zullen de modernste katalysatortechnieken worden toegepast,
waaronder een hoogefficiënte katalysator om roetdeeltjes te
verbranden.
Volgende generatie van de Renesis (de rotatiemotor 16X)
Bij de ontwikkeling van de volgende generatie van de Renesis
rotatiemotor worden de afmetingen van de motor en het rotorhuis
kritisch tegen het licht gehouden. Het vergroten van de slag en de
inhoud (800 cc x 2) is bedoeld om het thermisch rendement en het
motorkoppel over het gehele toerenbereik te verhogen. Door toepassing
van directe inspuiting, een aluminium zijdeksel en andere maatregelen,
bouwt Mazda de voordelen van de rotatiemotor, een laag gewicht en
bescheiden afmetingen, verder uit.
SISS (Smart Idle Stop System)
Het SISS van Mazda start de motor zonder tussenkomst van een
elektrische startmotor. Het systeem spuit brandstof rechtstreeks in de
cilinders als de motor stilstaat. De brandstof komt tot ontbranding en
door de neerwaartse beweging van de zuigers slaat de motor aan.
Behalve dat de motor op deze manier snel en zonder startmotorgeluid
aanslaat levert dit systeem een brandstofbesparing van ca. 10 % op.
Veiligheidstechnologie
Bewakingssysteem voor achteropkomend verkeer
(binnenkort gemonteerd op de nieuwe Mazda6)
Radarsensoren links- en rechtsachter in de carrosserie detecteren van
achteren naderend verkeer en voertuigen die zich in de dode hoek ter
hoogte van de B-stijlen bevinden. Het systeem werkt uitsluitend bij
snelheden boven de 60 km/u.
Meervoudig bedieningssysteem CF-Net, Cross Functional-Network
(standaard gemonteerd in de nieuwe Mazda6 vanaf de Touring)
Stuurwieltoetsen en een centraal geplaatste display in het indirecte
gezichtsveld van de bestuurder zorgen voor veilige bediening van
systemen zoals de geluidsinstallatie, klimaatregeling, boordcomputer,
enz.
Regelsysteem voor rolstabiliteit
(gemonteerd in de Mazda CX-9 voor Noord-Amerika)
Dit systeem zorgt ervoor dat de auto een grotere stabiliteit heeft met
behulp van informatie van de overhelsensor en gegevens afkomstig van
het dynamisch stabiliteitssysteem (DSC) over de stuurhoek,
dwarskrachten, de gierhoek en de rijsnelheid.
Technologie voor besturingsondersteuning in samenhang met
infrastructuur (test van ITS, intelligent transportsysteem, op
openbaar wegennet rond Hiroshima, 2008)
Mazda neemt deel aan een ITS (Intelligent Transport Systems) test in
Hiroshima, opgezet door een organisatie met daarin vertegenwoordigers
van overheid, bedrijfsleven en wetenschap. De test zal dit najaar
beginnen. Mazda neemt hierbij de ontwikkeling en de praktijktest van
een navigatiesysteem voor zijn rekening ter ondersteuning van een ITS.
Hiervoor worden enkele tientallen Mazdaâs met een dergelijk systeem
ingezet waarna de verzamelde gegevens zullen worden geanalyseerd. Ook
werkt Mazda aan een systeem waarbij de infrastructuur ondersteuning
verleent aan de bestuurder door middel van (informatie afkomstig van)
sensoren, bakens en andere op of langs de weg aangebrachte
voorzieningen en installaties. Het ondersteuningssysteem omvat een
systeem ter voorkoming van aanrijdingen tijdens rechtsaf slaan, een
systeem ter voorkoming van ongevallen als gevolg van dode zichthoeken
en een systeem ter voorkoming van aanrijdingen van achteren tijdens
het wachten voor een stoplicht. Mazda is een warm pleitbezorger voor
dergelijke initiatieven die bijdragen aan meer veiligheid dankzij een
betere communicatie tussen weg, mens en voertuig.
AutoRai