AutoRai

Nieuwe Mazda's op Tokyo Motor Show 2007

(10/9/2007)
Mazda onthult tijdens de 40^e editie van de Tokyo Motor Show 2007 diverse primeurs: de geheel nieuwe Mazda6 GT-M, de Mazda Taiki concept car, voorzien van een rotatiemotor van de nieuwste generatie en de Mazda5 met waterstofrotatiemotor en elektromotor. Ook zal een serie toekomstgerichte aandrijfsystemen en verschillende technologieën op het gebied van milieu en veiligheid worden gepresenteerd.

In Tokyo laat Mazda zien wat het in huis heeft in relatie tot het thema âDuurzame Zoom-Zoom voor vandaag en morgenâ. Daartoe behoren de nieuwe en opwindende Mazdaâs van de tweede generatie en diverse, op de toekomst gerichte technologieën, die onderdeel zijn van Mazdaâs langetermijnvisie, samengevat in het ontwikkelingsprogramma âDuurzame Zoom-Zoomâ zoals dat dit voorjaar werd gepresenteerd.

De geheel nieuwe Mazda6 (Atenza in Japan), die zijn werelddebuut maakte tijdens de IAA van Frankfurt vorige maand, ontving veel lof van pers en bezoekers. In vergelijking met zijn voorganger heeft dit model op alle fronten meer te bieden wat betreft rijplezier, veiligheid en aandacht voor het milieu. Daarmee belichaamt de Mazda6 de huidige ontwerpfilosofie van Mazda en vormt het een duidelijk voorbeeld van de evolutie die Zoom-Zoom doormaakt. Tijdens de Tokyo Motor Show zal de sportievere versie onder de naam GT-M voor het eerst aan het publiek getoond worden.

De concept car Mazda Taiki zet de ontwikkeling van het Nagare ontwerpthema voort en treedt daarmee in de voetsporen van de Mazda Nagare, de Mazda Ryuga, en de Mazda Hakaze studiemodellen. Als vierde in deze serie trekt de Taiki het thema verder door in een samensmelting van Nagare (vloeiende beweging) en hedendaagse techniek, tot uiting komend in de toepassing van een rotatiemotor op waterstof en verbeterde aërodynamica. De Mazda Taiki, met achterwielaandrijving en motor voorin, vormt een fraai uitgangspunt voor de sportauto van de toekomst.

De nieuwe Mazda5 (Premacy in Japan) Hydrogen RE Hybrid is voorzien van een dwarsgeplaatste waterstofrotatiemotor met Mazdaâs dubbelbrandstofsysteem, geschikt voor zowel waterstof als benzine. Het hybride aandrijfsysteem zet waterstof op een efficiënte manier om in elektriciteit, waarmee een elektromotor wordt aangedreven.

Dankzij de grotere actieradius op waterstof en de uitstekende rijprestaties is deze auto uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik. De auto zal naar alle waarschijnlijkheid in 2008 op de markt komen.

In het volgende decennium, vanaf 2010, zullen alle nieuwe Mazdaâs worden voorzien van een aandrijflijn die in het teken zal staan van âDuurzame Zoom-Zoomâ, waarbij de nadruk zal liggen op aanzienlijk betere prestaties op het gebied van verbruik en emissies, uiteraard gecombineerd met superieure rijeigenschappen. In Tokyo zullen de nieuwe aandrijflijnen voor het verwezenlijken van duurzame transportsystemen te bewonderen zijn, samen met de vele veiligheidstechnologieën die momenteel ontwikkeld worden.

Ultiem rijplezier is het handelsmerk van Mazda. In zijn nieuwste modellen koppelt Mazda deze eigenschap aan uitstekende prestaties op gebied van milieu en veiligheid. Bezoekers aan de show kunnen een proefrit maken in de Mazda RX-8 Hydrogen RE op de testbaan voor schone autoâs.

Belangrijkste getoonde producten


1. Referentiemodellen

Geheel nieuwe Mazda6
De geheel nieuwe Mazda6, binnenkort als Atenza in de Japanse showrooms te bewonderen en vanaf januari leverbaar in Nederland, vormt de belichaming van Mazdaâs recente ontwerpfilosofie: de evolutie van Zoom-Zoom. Samen met betere prestaties op het gebied van milieu en veiligheid kreeg het nieuwe model een vriendelijker stilering en werden dynamische prestaties, uitrusting en afwerkingniveau naar een nog hoger niveau getild. De Mazda6 is geknipt voor reislustige bestuurders dankzij dynamische prestaties, uitstekende rijeigenschappen, aerodynamica die tot de beste in zijn klasse behoort en de modernste veiligheidsvoorzieningen.

De Mazda6 is leverbaar in drie carrosserievarianten: een vierdeurs Sedan, een vijfdeurs Hatchback en de stationwagon SportBreak. De nieuwe 2.5-liter benzinemotor, ontwikkeld uit de huidige 2.3-liter krachtbron, levert meer trekkracht in het meest gebruikte toerenbereik, een meer lineaire gasrespons en springt zuiniger met brandstof om. De vormgeving van exterieur en interieur creëert een sportief karakter met een tot de verbeelding sprekende premium uitstraling. Tijdens de Tokyo Motor Show zal voor het eerst de supersportieve versie GT-M met onder meer aangepaste vóór- en achterbumpers, sportieve grille en zijskirts te zien zijn. De auto is bovendien voorzien van geavanceerde veiligheidstechnologieën, waaronder een bewakingssysteem voor achteropkomend verkeer (voor het eerst in een Japanse auto en in de naaste toekomst leverbaar) en het CF-Net (Cross Functional Network, nu al standaard vanaf de Touring), een systeem voor het integraal en veilig bedienen van diverse functies zoals het audiosysteem en de klimaatregeling door middel van toetsen op het stuurwiel.

Mazda Taiki
De Taiki wijst een mogelijke richting aan die Mazda bij de toekomstige ontwikkeling van een sportwagen voor een duurzame samenleving kan inslaan. Duidelijk is te zien dat de Taiki, als vierde variatie op het Nagare ontwerpthema, met zijn adembenemende verschijning een voorzetting van deze serie ontwerpstudies is. Taiki staat in het Japans voor een beschermende mantel rond de aarde, in dit geval van toepassing op de visuele expressie van het design. De basis wordt gevormd door een uitgerekte coupé met achterwielaandrijving en de motor voorin, korte overhang en een geheel glazen kap. De uitdaging om een ontwerp te maken âdat een visuele weergave vormt van luchtstromingenâ was ingegeven door het beeld van Hagoromo, een verencape die volgens het Japanse volksgeloof een hemelse maagd in staat stelt te vliegen, die vanuit de lucht omlaag zweeft. Geïnspireerd op de Japanse koinobori, decoratieve windsokken met karperafbeeldingen, werd bij het interieurontwerp het concept windsok als uitgangspunt genomen. Om die reden ademt het interieur, van dashboard tot portierbekleding, een sfeer van dynamiek uit die de stroming van de wind zichtbaar maakt. De krachtige rotatiemotor, de Renesis 16X, vormt het middelpunt van diverse nieuwe technologieën die een nieuwe norm stellen voor prestaties en milieuvriendelijkheid. Het concept heeft een voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving, een unieke tweezits configuratie en een speciaal sportpakket dat de lichtvoetigheid van het rotatieconcept benadrukt. Dit effect sluit naadloos aan op het ontwerpthema en de uitstekende aërodynamische prestaties.

Nieuwe Mazda5 Hydrogen RE Hybrid
In vergelijking met de Mazda RX-8 Hydrogen RE levert de nieuwe Mazda5 Hydrogen RE Hybrid 40 % meer rendement. Dit resulteert in verbeterde acceleratiecijfers en een grotere actieradius bij rijden op waterstof: 200 km, ofwel twee keer de actieradius van de RX-8 op waterstof. Het aantal zitplaatsen werd vergroot, zodat het interieur nu plaats biedt aan vijf volwassenen en hun bagage. De waterstofrotatiemotor is niet langer in lengterichting maar dwars geplaatst en levert dankzij andere afstellingen van in- en uitlaat een hoger rendement en daardoor meer vermogen binnen een breed toerenbereik. Het hybride aandrijfsysteem zet de uit de verbranding van waterstof opgewekte energie om in elektriciteit, waarmee een elektromotor wordt aangedreven. Dankzij de voortschrijdende techniek op het gebied van elektrische aandrijvingen levert dit systeem een hoog rendement en koppelt het snelle motorrespons aan een laag verbruik. De acceleratie is meteen voelbaar zodra het gaspedaal wordt ingetrapt.

Bepaalde interieurdelen en de stoelbekleding zijn gemaakt van plantaardig Mazda Biotechmateriaal om het onderzoek naar en de ontwikkeling van de commerciële toepassing daarvan te bespoedigen.


2. Technische componenten

Aandrijftechnologie van de toekomst

Directe inspuiting voor volgende generatie benzinemotoren Voor de volgende generatie van de 2.0 liter benzinemotor rekent Mazda op 15 tot 20 % toename van dynamisch vermogen en 20 % lager verbruik (volgens een interne vergelijking met de huidige 2.0 liter motor). Belangrijke aandachtspunten zijn: directe inspuiting, regelbare verbranding, variabele klepbediening en het reinigen van uitlaatgassen ter beperking van energieverlies en ter verhoging van het thermisch rendement. Bovendien ontwikkelt Mazda een nieuwe katalysator op basis van nanotechnologie, die een grotere reinigende werking koppelt aan een reductie in de te gebruiken hoeveelheid edelmetaal die als grondstof voor de productie van een driewegkatalysator nodig is.

Nieuwe generatie schone diesels
Bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie dieselmotoren richt Mazda zich op toekomstige emissienormen en een 10 % lager verbruik. Wat prestaties betreft zoekt Mazda naar een motorkarakteristiek die ontspannen rijden bij zowel lage als hoge toerentallen mogelijk maakt. Om deze doelstelling te verwezenlijken zal Mazda gebruik maken van meervoudige piezo-inspuittechnologie, zoekt het naar mogelijkheden om alle draaiende delen lichter en kleiner te maken en wordt een aluminium motorblok toegepast. Een tweetraps turbocompressor zorgt voor veel trekkracht bij lage toerentallen en fellere acceleratie. Bovendien zullen de modernste katalysatortechnieken worden toegepast, waaronder een hoogefficiënte katalysator om roetdeeltjes te verbranden.

Volgende generatie van de Renesis (de rotatiemotor 16X) Bij de ontwikkeling van de volgende generatie van de Renesis rotatiemotor worden de afmetingen van de motor en het rotorhuis kritisch tegen het licht gehouden. Het vergroten van de slag en de inhoud (800 cc x 2) is bedoeld om het thermisch rendement en het motorkoppel over het gehele toerenbereik te verhogen. Door toepassing van directe inspuiting, een aluminium zijdeksel en andere maatregelen, bouwt Mazda de voordelen van de rotatiemotor, een laag gewicht en bescheiden afmetingen, verder uit.

SISS (Smart Idle Stop System)
Het SISS van Mazda start de motor zonder tussenkomst van een elektrische startmotor. Het systeem spuit brandstof rechtstreeks in de cilinders als de motor stilstaat. De brandstof komt tot ontbranding en door de neerwaartse beweging van de zuigers slaat de motor aan. Behalve dat de motor op deze manier snel en zonder startmotorgeluid aanslaat levert dit systeem een brandstofbesparing van ca. 10 % op.

Veiligheidstechnologie

Bewakingssysteem voor achteropkomend verkeer

(binnenkort gemonteerd op de nieuwe Mazda6)
Radarsensoren links- en rechtsachter in de carrosserie detecteren van achteren naderend verkeer en voertuigen die zich in de dode hoek ter hoogte van de B-stijlen bevinden. Het systeem werkt uitsluitend bij snelheden boven de 60 km/u.

Meervoudig bedieningssysteem CF-Net, Cross Functional-Network (standaard gemonteerd in de nieuwe Mazda6 vanaf de Touring) Stuurwieltoetsen en een centraal geplaatste display in het indirecte gezichtsveld van de bestuurder zorgen voor veilige bediening van systemen zoals de geluidsinstallatie, klimaatregeling, boordcomputer, enz.

Regelsysteem voor rolstabiliteit
(gemonteerd in de Mazda CX-9 voor Noord-Amerika) Dit systeem zorgt ervoor dat de auto een grotere stabiliteit heeft met behulp van informatie van de overhelsensor en gegevens afkomstig van het dynamisch stabiliteitssysteem (DSC) over de stuurhoek, dwarskrachten, de gierhoek en de rijsnelheid.

Technologie voor besturingsondersteuning in samenhang met infrastructuur (test van ITS, intelligent transportsysteem, op openbaar wegennet rond Hiroshima, 2008)
Mazda neemt deel aan een ITS (Intelligent Transport Systems) test in Hiroshima, opgezet door een organisatie met daarin vertegenwoordigers van overheid, bedrijfsleven en wetenschap. De test zal dit najaar beginnen. Mazda neemt hierbij de ontwikkeling en de praktijktest van een navigatiesysteem voor zijn rekening ter ondersteuning van een ITS. Hiervoor worden enkele tientallen Mazdaâs met een dergelijk systeem ingezet waarna de verzamelde gegevens zullen worden geanalyseerd. Ook werkt Mazda aan een systeem waarbij de infrastructuur ondersteuning verleent aan de bestuurder door middel van (informatie afkomstig van) sensoren, bakens en andere op of langs de weg aangebrachte voorzieningen en installaties. Het ondersteuningssysteem omvat een systeem ter voorkoming van aanrijdingen tijdens rechtsaf slaan, een systeem ter voorkoming van ongevallen als gevolg van dode zichthoeken en een systeem ter voorkoming van aanrijdingen van achteren tijdens het wachten voor een stoplicht. Mazda is een warm pleitbezorger voor dergelijke initiatieven die bijdragen aan meer veiligheid dankzij een betere communicatie tussen weg, mens en voertuig.