Luchtvaart moet minder broeikasgassen uitstoten
Luchtvaart en emissiehandel 8 oktober 2007
De milieucommissie van het Europees Parlement stemde vorige week met een
verpletterende meerderheid voor het opnemen van de luchtvaart in de Europese
emissiehandel. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg vindt dit
een belangrijke stap vooruit in de strijd tegen klimaatverandering.
"Sinds 1990 is de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart
verdubbeld. Het is daarmee de snelst groeiende bron van
broeikasgassen. Nog steeds neemt de uitstoot van broeikasgassen door
de luchtvaart jaarlijks met zo´n 7,5 % toe. Dit staat in schril
contrast met onze klimaatambities", aldus Buitenweg.
Regeringsleiders van de Europese lidstaten spraken eerder dit jaar af
dat ze de uitstoot van broeikasgassen in 2020 met 20 % verminderd
hebben ten opzichte van 1990 en met 30 % als andere rijke landen
volgen. Buitenweg: "Die doelstellingen halen we nooit zonder de snelst
groeiende bron van broeikasgassen aan te pakken. Als we niets aan de
uitstoot van CO2 door de luchtvaart doen, is een kwart van alle
Europese acties tegen de klimaatverandering zinloos geweest."
Europese emissiehandel
Het Europese systeem voor emissiehandel bestaat al sinds 2005. Nu doen
er alleen nog maar industriële bedrijven die veel energie verbruiken
aan mee, maar de milieuspecialisten in het Europees Parlement willen
de luchtvaart er vanaf 2010 ook in opnemen.
Kathalijne Buitenweg: "Het is goed dat luchtvaartmaatschappijen moeten
gaan betalen voor de uitstoot van CO2. Daardoor wordt het voor hen
aantrekkelijker in schonere vliegtuigen te investeren. Bovendien
worden vliegtickets duurder waardoor het aantrekkelijker wordt met een
schoner vervoermiddel te reizen."
Schiphol presenteerde deze week samen met onder andere KLM een plan om
te groeien zonder dat dit ten koste gaat van het milieu. Ze willen
onder andere de tank- en bagagewagens en de vliegtuigen schoner maken.
"De technieken om de luchtvaart te verduurzamen zijn er dus. Deze
moeten echter niet gebruikt worden om de luchtvaart verder te laten
groeien, maar om de totale uitstoot van broeikasgassen door deze
sector terug te dringen", aldus Buitenweg.
Volledige veiling
De Europese Commissie wilde beginnen met het veilen van 3 % van de
uitstootvergunningen en de overige 97 % dan voorlopig gratis
toewijzen, op basis van de uitstoot in het verleden.
Luchtvaartmaatschappijen die voor invoering van de emissiehandel veel
vliegen krijgen zo meer rechten dan maatschappijen die minder vluchten
uitvoeren. GroenLinks wil alle vergunningen voor het uitstoten van
broeikasgassen veilen. Zo geef je vervuiling echt een prijs. De
milieucommissie besloot te beginnen met het veilen van 50 %.
Buitenweg: "Teleurstellend, want de maatregel wordt zo ook de helft
minder effectief. De gratis toegewezen rechten hebben namelijk geen
invloed op de prijs van een vliegticket. Toch is het een enorme
verbetering ten opzichte van het voorstel van de Europese Commissie."
Hoeveelheid rechten
GroenLinks vindt het belangrijk om grenzen te stellen aan de uitstoot
van broeikasgassen door de luchtvaart. De totale hoeveelheid
uitstootvergunningen moet daarom in lijn zijn met de klimaatambities,
die bijvoorbeeld voor de industrie liggen op 30 % minder uitstoot in
2020 dan in 1990. De luchtvaart wordt daardoor bevoordeeld ten
opzichte van andere sectoren. "De totale hoeveelheid
uitstootvergunningen aan luchtvaartmaatschapijen zal gelijk zijn aan
75 % van de gemiddelde uitstoot tussen 2004 en 2006. Dat betekent dus
een groei van 75 % ten opzichte van 1990. Daardoor kunnen
luchtvaartmaatschappijen nog steeds veel te veel broeikasgassen
uitstoten, maar het voorstel van de milieucommissie van het Europees
Parlement is een begin en stukken sterker dan het voorstel van de
Europese Commissie", aldus Buitenweg.
Vliegtaks in Nederland
De Nederlandse regering gaat vliegen ook ontmoedigen door de invoering
van een vliegbelasting. De prijs van vluchten binnen Europa stijgt
daardoor met 11,25 euro en die van vluchten van een Europese
luchthaven naar een luchthaven buiten Europa met 45 euro. "Het is goed
dat Nederland vliegen nu ook gaat belasten. De concurrentie tussen
vliegen en andere transportmiddelen is oneerlijk. Dit komt onder
andere doordat luchtvaartmaatschappijen geen accijns hoeven te betalen
over kerosine. Wel is het jammer dat de vliegtaks geen onderscheid
maakt tussen de mate waarin verschillende luchtvaartmaatschappijen
vervuilen. De Europese emissiehandel doet dat wel. Wie schoner vliegt,
betaalt ook minder. Desondanks ben ik blij met de vliegbelasting,
omdat die ertoe zal bijdragen dat het aantrekkelijker wordt met de
trein of bus te reizen.", aldus Buitenweg.
Zie ook:
* dossier Schone lucht, klimaat en energie
* website emissierechten.nl
* Volkskrant-bericht: Piramides houden Schiphol stil
GroenLinks