Ingezonden persbericht
Jumbo Supermarkten klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
ABN AMRO, KPN, en UPC in top tien
Leusden, 9 oktober 2007 - Een jury van 3.000 Nederlandse consumenten heeft Jumbo Supermarkten vandaag verkozen tot het klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. De Nederlandse consument ziet Jumbo als persoonlijk, mensgericht en niet gefocust op geld. Er is sprake van hoge betrokkenheid bij dienst en product. De top-3 bestond uit BOL.com, Ikea en Jumbo Supermarkten. Initiatiefnemers van 'Het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland' zijn Egbert Jan van Bel van Pleon en schrijver van het boek 'Kloteklanten', MarketResponse en SAS.
De jury hanteerde de volgende motivatie: 'Jumbo is een bedrijf dat zichtbaar investeert in klantgerichtheid en duidelijk 7 'spelregels' doorvoert in hun beleid (waaronder 'elke dag staan uw wensen centraal' en 'niet tevreden? geld terug!'). Opvallend was dat dezelfde onvriendelijke medewerkers bij Konmar supervriendelijk en betrokken waren toen Jumbo daar het bedrijf over had genomen.'
De criteria die de jury hanteerde voor het meest klantvriendelijke bedrijf zijn ondermeer: vertrouwen, soepel, klantkennis, juiste moment er zijn en hulpvaardig.
'Het deed de jury wel wat de wenkbrauwen fronsen dat bedrijven als KPN en ABN Amro een plek in de top kregen. Zij hebben zich het afgelopen jaar niet van de beste klantgerichte kant laten zien. Wel vindt de jury dat deze bedrijven een goede status hebben verworven en dat ze als sterke onderneming die plek hebben verdiend. Ook UPC heeft een geweldige inhaalrace gedaan. Het 'slechtste jongetje van de klas' hoort nu bij de klantvriendelijkheidstoppers door hun nieuwe klantgerichte strategie waarin vriendelijkheid, snelheid en correctheid van afhandelen van vragen en klachten centraal staat. Het bedrijf is veel menselijker geworden. Ze hebben de 'menselijke maat' weer weten in te voeren', aldus Egbert Jan van Bel.
De longlist van beste bedrijven bestond uit (a-z):
- ABN Amro
- Albert Heijn
- ANWB
- BCC
- BOL.com
- C1000
- Gamma
- Hema
- Ikea
- Jumbo Supermarkten
- KPN
- Mediamarkt
- Praxis
- Rabobank
- UPC
Over Het klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
Van Bel, MarketResponse en SAS vroegen 6.000 Nederlandse consumenten eerder dit jaar naar hun ervaringen met bedrijven waar ze klant zijn. Het resultaat was onthutsend en leidde tot het boek 'Kloteklanten' met vele praktijkgevallen (soms dramatisch, vaak hilarisch). Van Bel wilde onderzoeken wat nu werkelijk de reden is van de steeds slechter worden verhouding tussen klanten en bedrijven. Omdat Van Bel bij het schrijven van het boek zó veel klachten over Nederlandse bedrijven kreeg, onderzocht hij of er überhaupt consumenten zijn die wél positieve ervaringen hadden.