APK-actiebus voor Kamerleden: Houd de APK intact

09/10/2007 16:05



BOVAG-RAI-VVN



Aan de vooravond van de behandeling van het kabinetsplan om de APK-frequentie te verlagen, kregen leden van de vaste kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat een miniatuur-APK-actiebus aangeboden. Afzender: BOVAG, RAI Vereniging en Veilig Verkeer Nederland (VVN). Boodschap: minder keuren is niet in het belang van verkeersveiligheid en milieu.

BOVAG, RAI Vereniging en VVN trokken in het voorjaar heel Nederland door met een rood-witte APK-actiebus. Het promoteam deed met de APK-intact-toer elke dag keuringsstations en garagebedrijven aan. Elke provincie kwam aan de beurt. Nu de Tweede Kamer op het punt staat te discussiëren over het kabinetsvoornemen, wijzen de drie organisaties nog éénmaal op de argumenten die tegen verlaging van de APK-frequentie pleiten. Daarom werd aan de leden van de vaste kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat een miniatuur-actiebus-met-boodschap overhandigd.

Hoe zit het ook weer? Minister Eurlings is van plan de APK-frequentie voor benzine-auto's te verlagen van 3-1-1 naar 4-2-2-1. Dus voortaan pas keuren na vier jaar en daarna om het jaar. De afkeurcijfers geven echter geen enkele aanleiding om aan de APK-frequentie te sleutelen: grofweg een op de vijf (18,5%) benzine-auto's wordt bij APK in het derde jaar (het eerste jaar dat straks mogelijk overgeslagen wordt) afgekeurd. Bij diesels en auto's op LPG is dat nog aanzienlijk meer. Gelukkig blijven die al buiten schot in het huidige voorstel. Aanvankelijk wilde de minister een frequentieverlaging voor het hele wagenpark, maar op dit punt is hij in elk geval gevoelig gebleken voor de argumenten van BOVAG, RAI en VVN.

Waar worden auto's zoal op afgekeurd? Met name gladde banden, niet goed functionerende remmen, stuurinrichting en verlichtingsproblemen. De verkeersveiligheid is dus absoluut niet gediend met het verlagen van de APK-frequentie. Veel automobilisten rijden immers van APK naar APK en zullen dus beurten gaan overslaan. En het milieu is evenmin gebaat bij verlaging. Minder vaak controleren en afstellen heeft immers negatieve gevolgen voor de milieuprestaties van de auto. Vandaar het klemmende beroep op de Tweede Kamer: Houd de APK intact!

EINDE BERICHT





http://www.bovag.nl