AutoRai

Nissan ontwikkelt vierde generatie Advanced Safety Vehicle

(10/9/2007)
Het onderwerp veiligheid is voor Nissan zeer belangrijk. Dat blijkt onder meer uit het project Advanced Safety Vehicle, kortweg ASV. Nissan werkt al sinds 1991 samen met de Japanse overheid aan dit project. Het voornaamste doel is de verkeersveiligheid te vergroten. Met de Nissan ASV-4 introduceert Nissan nu de vierde generatie van zijn Advanced Safety Vehicle.

Dit bijzondere voertuig is voorzien van tal van geavanceerde communicatiemiddelen die de kans op ongevallen helpen reduceren en dient als testplatform om nieuwe veiligheidssystemen geschikt te maken voor toekomstige serieproductie.

De veiligheidstechniek in de Nissan ASV-4 omvat moderne apparatuur die voertuigen in staat stelt onderling met elkaar te communiceren. In een situatie waarin de bestuurder een naderend voertuig nog niet kan zien, is zo potentieel gevaar tijdig te neutraliseren. Hoewel het systeem op basis van gps in de praktijk heeft bewezen uitermate nauwkeurig te zijn, zijn er vooralsnog ook enige beperkingen. Zo moeten andere voertuigen ook met het Nissan-navigatiesysteem uitgerust zijn om met elkaar te kunnen communiceren. Dat betekent dat bestuurders alert moeten zijn op medeweggebruikers die niet over dit systeem beschikken. De preventieve veiligheidssystemen van de Nissan ASV-4 zijn ontwikkeld met het oog op juist die kritieke verkeerssituaties die in Japan leiden tot ongeveer 60 procent van alle verkeersongevallen.

Analyse van verkeersongevallen leert dat de meeste ongevallen zich onder de volgende omstandigheden voltrekken:

* Aanrijding tussen twee voertuigen op een onoverzichtelijke kruising.

* Een voertuig dat linksaf slaat wordt geraakt door een tegenligger.
* Een fietser, brommer- of motorrijder die over het hoofd wordt gezien door een bestuurder die links- of rechtsaf slaat.
* Aanrijding van achteren.

Nadert een bestuurder bijvoorbeeld een kruising nadert of aanstalten maakt om rechtsaf te slaan â een potentieel gevaarlijke situatie â dan waarschuwt het systeem de bestuurder met behulp van hoorbare en zichtbare signalen. De bestuurder weet dan dat er een voertuig aankomt dat hij zelf nog niet heeft gezien.

Tevens leidt Nissan het ITS-project (Intelligent Transport System) in de provincie Kanagawa. Het ITS brengt verkeerssituaties in kaart door gebruik te maken van gegevens die weggebruikers doorsturen. Aan dit project helpen nu nog particulieren vrijwillig mee. Het ITS analyseert deze gegevens en geeft deze vervolgens weer op informatieborden boven de weg. Een ander onderdeel van het ITS-project maakt gebruik van communicatie tussen autoâs en voetgangers via mobiele telefoons. Dankzij een vernuftig systeem âzienâ de telefoons elkaar en kan een bestuurder gewaarschuwd worden als hij een voetganger over het hoofd heeft gezien. Dit systeem kan uiteraard veel zware ongevallen voorkomen.

Nissan is vastbesloten om de diverse veiligheidstechnologieën binnen het ITS-project verder te ontwikkelen totdat deze geschikt zijn voor serieproductie. Een belangrijke doelstelling van Nissan is om het aantal dodelijke en zwaargewonde verkeersslachtoffers in Japan in 2015 met 50 procent te reduceren ten opzichte van 1995.


*1. ASV is een project van het Japanse ministerie van Verkeer en Waterstaat. Nissan heeft tot op heden deelgenomen aan Fase 1 (1991 â 1995), Fase 2 (1996 â 2000) en Fase 3 (2001-2005). In 2007 is Fase 4 van start gegaan. Nissan ontwikkelde voor deze fase de ASV-4.


*2. Door onderling te communiceren, zijn voertuigen in staat om hun positie ten opzichte van elkaar te bepalen en kan draadloos informatie over de beoogde rijroute worden doorgegeven.


*3. Bron: cumulatieve cijfers volgens schatting van het Nissan ASV-4 project.


*4. Het ITS-project in de provincie Kanagawa is een doorlopend project dat is bedoeld om verkeersongevallen en filevorming behulp van nieuwe technologieën onder de noemer Intelligent Transport System te helpen reduceren.