Nissan ontwikkelt vierde generatie Advanced Safety Vehicle
(10/9/2007)
Het onderwerp veiligheid is voor Nissan zeer belangrijk. Dat blijkt
onder meer uit het project Advanced Safety Vehicle, kortweg ASV.
Nissan werkt al sinds 1991 samen met de Japanse overheid aan dit
project. Het voornaamste doel is de verkeersveiligheid te vergroten.
Met de Nissan ASV-4 introduceert Nissan nu de vierde generatie van
zijn Advanced Safety Vehicle.
Dit bijzondere voertuig is voorzien van tal van geavanceerde
communicatiemiddelen die de kans op ongevallen helpen reduceren en
dient als testplatform om nieuwe veiligheidssystemen geschikt te maken
voor toekomstige serieproductie.
De veiligheidstechniek in de Nissan ASV-4 omvat moderne apparatuur die
voertuigen in staat stelt onderling met elkaar te communiceren. In een
situatie waarin de bestuurder een naderend voertuig nog niet kan zien,
is zo potentieel gevaar tijdig te neutraliseren. Hoewel het systeem op
basis van gps in de praktijk heeft bewezen uitermate nauwkeurig te
zijn, zijn er vooralsnog ook enige beperkingen. Zo moeten andere
voertuigen ook met het Nissan-navigatiesysteem uitgerust zijn om met
elkaar te kunnen communiceren. Dat betekent dat bestuurders alert
moeten zijn op medeweggebruikers die niet over dit systeem beschikken.
De preventieve veiligheidssystemen van de Nissan ASV-4 zijn ontwikkeld
met het oog op juist die kritieke verkeerssituaties die in Japan
leiden tot ongeveer 60 procent van alle verkeersongevallen.
Analyse van verkeersongevallen leert dat de meeste ongevallen zich
onder de volgende omstandigheden voltrekken:
* Aanrijding tussen twee voertuigen op een onoverzichtelijke
kruising.
* Een voertuig dat linksaf slaat wordt geraakt door een tegenligger.
* Een fietser, brommer- of motorrijder die over het hoofd wordt
gezien door een bestuurder die links- of rechtsaf slaat.
* Aanrijding van achteren.
Nadert een bestuurder bijvoorbeeld een kruising nadert of aanstalten
maakt om rechtsaf te slaan â een potentieel gevaarlijke situatie â dan
waarschuwt het systeem de bestuurder met behulp van hoorbare en
zichtbare signalen. De bestuurder weet dan dat er een voertuig aankomt
dat hij zelf nog niet heeft gezien.
Tevens leidt Nissan het ITS-project (Intelligent Transport System) in
de provincie Kanagawa. Het ITS brengt verkeerssituaties in kaart door
gebruik te maken van gegevens die weggebruikers doorsturen. Aan dit
project helpen nu nog particulieren vrijwillig mee. Het ITS analyseert
deze gegevens en geeft deze vervolgens weer op informatieborden boven
de weg. Een ander onderdeel van het ITS-project maakt gebruik van
communicatie tussen autoâs en voetgangers via mobiele telefoons.
Dankzij een vernuftig systeem âzienâ de telefoons elkaar en kan een
bestuurder gewaarschuwd worden als hij een voetganger over het hoofd
heeft gezien. Dit systeem kan uiteraard veel zware ongevallen
voorkomen.
Nissan is vastbesloten om de diverse veiligheidstechnologieën binnen
het ITS-project verder te ontwikkelen totdat deze geschikt zijn voor
serieproductie. Een belangrijke doelstelling van Nissan is om het
aantal dodelijke en zwaargewonde verkeersslachtoffers in Japan in 2015
met 50 procent te reduceren ten opzichte van 1995.
*1. ASV is een project van het Japanse ministerie van Verkeer en
Waterstaat. Nissan heeft tot op heden deelgenomen aan Fase 1 (1991 â
1995), Fase 2 (1996 â 2000) en Fase 3 (2001-2005). In 2007 is Fase 4
van start gegaan. Nissan ontwikkelde voor deze fase de ASV-4.
*2. Door onderling te communiceren, zijn voertuigen in staat om hun
positie ten opzichte van elkaar te bepalen en kan draadloos informatie
over de beoogde rijroute worden doorgegeven.
*3. Bron: cumulatieve cijfers volgens schatting van het Nissan ASV-4
project.
*4. Het ITS-project in de provincie Kanagawa is een doorlopend project
dat is bedoeld om verkeersongevallen en filevorming behulp van nieuwe
technologieën onder de noemer Intelligent Transport System te helpen
reduceren.
AutoRai