Culturele diversiteit op het werk levert winst op

09/10/2007 14:05



Manpower Uitzendorganisatie



PERSBERICHT

Manpower onderzoek 'De kracht van culturele diversiteit''
CULTURELE DIVERSITEIT OP HET WERK LEVERT WINST OP

Diemen, 9 oktober 2007 -Zowel allochtone als autochtone medewerkers vinden dat culturele diversiteit op het werk winst oplevert. Juist door de mix van achtergronden kunnen teams productiever en creatiever zijn, kunnen bedrijven (nieuwe) kansen pakken en verbetert de sfeer en de interne bedrijfscultuur. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Manpower onder 1200 autochtone en allochtone werknemers. Vandaag zijn de resultaten uit het rapport 'De kracht van culturele diversiteit' bekendgemaakt. Het onderzoek is uitgevoerd door Bureau Aetios.

Hans Leentjes, Algemeen Directeur Manpower: "We hebben dit onderzoek gedaan omdat we het belangrijk vinden te kijken naar de kansen die onze steeds meer multiculturele wordende samenleving aan bedrijven kan bieden. Dit onderzoek laat zien dat het nieuwe talent in Nederland vindt dat integratie meer is dan 'op elkaar gaan lijken'. Het is het waarderen en benutten van verschillen, met als gevolg: een beter bedrijfsresultaat, meer creativiteit en een prettiger bedrijfscultuur. Op een goede manier gebruik maken van culturele diversiteit kan bedrijven helpen in te spelen op de veranderende thuis- en internationale markt."

Invulling ambitie
De invulling van ambitie verschilt binnen de diverse culturen, blijkt uit het onderzoek. Autochtonen geven vaker blijk van een vorm van ambitie, die sterk persoonlijk getint is. Competitie met anderen is minder van belang, en succes wordt minder afgemeten aan de maatschappelijke of carrièrepositie die men in vergelijking met anderen heeft bereikt. Allochtonen vertalen ambitie vaker in het willen beklimmen van de maatschappelijke ladder, het willen bereiken van een hoge maatschappelijke positie en de (financiële) status die daarbij hoort. De invulling van ambitie is minder strikt persoonlijk, maar wordt afgemeten aan zichtbare factoren: de positie van anderen, de status en goederen die men verwerft.

Onbenut potentieel
Allochtonen zijn positiever over de manier waarop hun eigen werkgever omgaat met diverse culturen dan autochtonen, maar ze zien nog wel veel onbenut potentieel. Volgens hen heeft dat drie redenen:
-werkgevers weten onvoldoende hoe allochtoon talent te werven en behouden
-er is weinig zicht op cultuurspecifieke kennis en kunde en de kansen die daarvan uitgaan
-er zijn nog steeds missers in communicatie en beoordeling

Wat kan de werkgever doen en wat levert het op?
Indien werkgevers willen winnen in de veranderende wereld van werk, zullen ze het onbenutte potentieel moeten inzetten. Volgens de ondervraagden kunnen ze dat doen door geen enkele cultuur als een aparte categorie te behandelen. Verder is het van belang ieders cultuurspecifieke bijdrage op waarde te schatten en te integreren in de bedrijfsvoering. En om meer zicht te verwerven op het aantrekken van allochtoon talent en de daarbij horende interculturele communicatie. Werkgevers zorgen hierdoor dat ze een antwoord op de krapte op de arbeidsmarkt hebben, ze kunnen zo inspelen op de veranderende thuis- en internationale markt, ze realiseren een betere

bedrijfssfeer met gemotiveerde medewerkers en een beter bedrijfsresultaat en tenslotte biedt het ze meer zicht op kansen en geeft het meer slagkracht om die te benutten.

Over Manpower
Manpower is een full-service organisatie in de wereld van werk, voor grote en kleine, lokale, nationale en internationale ondernemingen. De eigentijdse dienstverlening omvat de werving van personeel op vaste, tijdelijke en contractbasis, assessment en selectie, training, outplacement, outsourcing en consultingI. In Nederland heeft Manpower 150 kantoren, waar in totaal 750 consultants werken. Iedere vestiging vormt dankzij het nationale en internationale Manpower-netwerk een kennisbank en vraagbaak voor zowel werkgevers als kandidaten. Manpower is actief onder vijf merknamen: Manpower, Manpower Professional, Right Management, Jefferson Wells en Elan. Het hoofdkantoor van Manpower bevindt zich in Diemen. Algemeen Directeur is Hans Leentjes. Voor meer informatie over Manpower kunt u terecht op www.manpower.nl.





http://www.manpower.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie (