Persoonskenmerken meest bepalend voor succes inkopers
09/10/2007 14:00
berenschot
Utrecht, 9 oktober 2007 - Meer aandacht voor de ontwikkeling van inkooppersoneel leidt tot grotere efficiëntie en professionaliteit. Inkoopafdelingen die competentiemanagement toepassen, scoren 20% hoger op professionaliteit. Dit is een van de resultaten van de grootschalige World-Class Purchasing(R) inkoopenqu(ee)te, die Berenschot dinsdag 9 oktober aanbiedt aan Yvonne van Rooy, voorzitter College van Bestuur van Universiteit Utrecht, onder de titel Competent, competentie, competentst.
Bijna 300 inkoopprofessionals namen deel aan dit onderzoek dat Berenschot uitvoerde in samenwerking met Departement Informatica van de Universiteit Utrecht. De inkoopfunctie staat er goed voor: de basis is op orde. Door een aantal gebieden een impuls te geven, kan de inkoopfunctie echter niet alleen professioneler, maar ook efficiënter worden. Organisaties die actief met de ontwikkeling van hun inkooppersoneel bezig zijn, dragen meer bij aan het verbeteren van de marge c.q. winst.
E-technology (e-procurement) en informatievoorziening blijken de ondergeschoven kindjes van de inkoopfunctie. Grofweg de helft van de organisaties weten deze elementen niet op waarde te schatten, waardoor een grote efficiencyslag aan hen voorbijgaat. Bovendien zou meer aandacht voor e-technology en informatievoorziening ook ten goede komen aan strategie, processen, organisatie, en besturing en bijdragen aan een algeheel hogere efficiency.
Competent, Competentie, Competentst geeft inzicht in de huidige stand van zaken en volwassenheid van de inkoopfunctie binnen organisaties. Daarnaast biedt het organisaties ook handvatten om stappen voorwaarts te zetten. Een toenemend aantal organisaties ziet de inkoopafdeling als een middel om zich te onderscheiden, onder meer bij een laagstekostenstrategie, concentratie op kernactiviteiten of innovatie. Voornamelijk in de grotere organisaties (meer dan 5000 werknemers), is er in 45% van de gevallen al een inkoopfunctionaris op directieniveau benoemd.
De publicatie bundelt de resultaten van de afgelopen World-Class Purchasing(R) inkoopenqu(ee)te van november 2006. De 285 respondenten, bestaande uit inkoopmanagers en inkopers, waren afkomstig uit verscheidene sectoren, waaronder diverse industrieën, bouw, zakelijke dienstverlening, media en overheid. Consultants van Berenschot voorzagen de resultaten van tekst en uitleg.
Berenschot heeft meer dan tien jaar ervaring in het aanbieden van inkoopoplossingen aan klanten. Daarnaast publiceren Berenschot-consultants regelmatig over inkoop. Zo verschenen afgelopen jaar het Inkoopmodellenboek, dat vijftig inkoopmodellen beschrijft, en diverse artikelen over de beloning van inkopers en de effecten van global sourcing.