Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Bijlage 1: weergave uitkomsten integrale risicoanalyse

In september 2007 is een nieuwe integrale risicoanalyse opgesteld door de projectorganisatie. Het is belangrijk om op te merken dat een dergelijk risicoprofiel over de haalbaarheid van de streefdata per definitie een momentopname is en een kwantitatief beeld schetst zonder dat mitigerende maatregelen zijn getroffen. Het risicoprofiel is dynamisch en zal in de loop van de tijd wijzigen door ontwikkelingen en nieuwe inzichten, maar ook kunnen verbeteren door het treffen van maatregelen.

Uit de analyse kan een aantal conclusies getrokken worden:
· de complexiteit en onderlinge samenhang van de risico's is groot;
· de bijsturingmogelijkheden zijn in sommige gevallen beperkt;
· de manier waarop tussen alle partners informatie wordt uitgewisseld is open en transparant;

· het effect van de afzonderlijke risico's op de streefdata is groot.

Op grond van de integrale risicoanalyse van de infrastructuur en het vervoer was (per 5 september 2007) de verwachting dat de start van het tijdelijk vervoer met 160 km/u een verwachte overschrijding kent van ongeveer 3 maanden. Zoals ik in het begin van mijn brief aangaf, heb ik hieraan, mede gelet de recente ontwikkelingen rond het materieel, conclusies verbonden.

Uit de risicoanalyse blijkt dat ook de haalbaarheid van de Aanvangsdatum Vervoer per
1 oktober 2008 nog steeds onder druk staat. Hier moet met een gerede kans op een vertraging van enkele maanden gerekend worden wanneer geen mitigerende maatregelen getroffen worden. Dankzij de geïntegreerde planning en betrokkenheid van alle partijen ziet de projectorganisatie de komende periode nog mogelijkheden om de dreiging van vertragingen ten aanzien van de Aanvangsdatum te beperken.

Dat kan door in goed overleg met HSA te bezien of er nog restcapaciteit beschikbaar is voor de Staat tijdens de voor HSA contractueel vastgelegde periode van 26 weken waarvan HSA gedurende 20 weken zonder beperkingen toegang tot het spoor heeft. Daarbij moet wel onderkend worden dat HSA in deze periode een veelheid van activiteiten wil ontplooien zoals het testen van de Traxx, de V250 als de Thalys onder zowel ERTMS Level 1 als Level 2. Daarnaast spelen in die periode zaken als toelating, opleiding van personeel en het uitvoeren van een integraal proefbedrijf.