Bijlage 1: weergave uitkomsten integrale risicoanalyse
In september 2007 is een nieuwe integrale risicoanalyse opgesteld door de
projectorganisatie. Het is belangrijk om op te merken dat een dergelijk risicoprofiel
over de haalbaarheid van de streefdata per definitie een momentopname is en een
kwantitatief beeld schetst zonder dat mitigerende maatregelen zijn getroffen.
Het risicoprofiel is dynamisch en zal in de loop van de tijd wijzigen door
ontwikkelingen en nieuwe inzichten, maar ook kunnen verbeteren door het treffen
van maatregelen.
Uit de analyse kan een aantal conclusies getrokken worden:
· de complexiteit en onderlinge samenhang van de risico's is groot;
· de bijsturingmogelijkheden zijn in sommige gevallen beperkt;
· de manier waarop tussen alle partners informatie wordt uitgewisseld is open
en transparant;
· het effect van de afzonderlijke risico's op de streefdata is groot.
Op grond van de integrale risicoanalyse van de infrastructuur en het vervoer was (per
5 september 2007) de verwachting dat de start van het tijdelijk vervoer met 160 km/u
een verwachte overschrijding kent van ongeveer 3 maanden. Zoals ik in het begin van
mijn brief aangaf, heb ik hieraan, mede gelet de recente ontwikkelingen rond het
materieel, conclusies verbonden.
Uit de risicoanalyse blijkt dat ook de haalbaarheid van de Aanvangsdatum Vervoer per
1 oktober 2008 nog steeds onder druk staat. Hier moet met een gerede kans op een
vertraging van enkele maanden gerekend worden wanneer geen mitigerende
maatregelen getroffen worden. Dankzij de geïntegreerde planning en betrokkenheid
van alle partijen ziet de projectorganisatie de komende periode nog mogelijkheden om
de dreiging van vertragingen ten aanzien van de Aanvangsdatum te beperken.
Dat kan door in goed overleg met HSA te bezien of er nog restcapaciteit beschikbaar
is voor de Staat tijdens de voor HSA contractueel vastgelegde periode van 26 weken
waarvan HSA gedurende 20 weken zonder beperkingen toegang tot het spoor heeft.
Daarbij moet wel onderkend worden dat HSA in deze periode een veelheid van
activiteiten wil ontplooien zoals het testen van de Traxx, de V250 als de Thalys onder
zowel ERTMS Level 1 als Level 2. Daarnaast spelen in die periode zaken als toelating,
opleiding van personeel en het uitvoeren van een integraal proefbedrijf.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat