invoering van de integrale en transparante tarieven

Kamervragen over de voortgang van de invoering van de integrale en transparante tarieven

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



Hierbij zend ik u het verslag van een schriftelijk overleg over de voortgang van de invoering van de integrale en transparante tarieven. Ik hecht er aan om U in herinnering te brengen op welke wijze mijn ambtsvoorgangers en ik u over de totstandkoming van de beleidsvoornemens op het terrein van de kapitaallasten hebben geinformeerd.

* In de nota "Vraag aan Bod" uit 2001 werden de uitgangspunten geformuleerd voor een stelsel waarin de vraag van de patiënt centraal werd gesteld en de zorgverleners op basis van de geleverde productie integraal werden bekostigd.
* In de brief "Liberalisering electieve zorg" (d.d. 20 oktober 2004) werd een groot aantal maatregelen aangekondigd om te komen tot een vraaggestuurd stelsel. Het vraaggestuurde stelsel moet tegemoet komen aan de wensen van patiënten en verzekerden en meer ruimte geven aan verzekeraars en zorgaanbieders om de zorg op een efficiënte wijze in te richten.

* Vervolgens is op 8 maart 2005 de brief "Invoering van integrale en transparante tarieven" naar de Tweede Kamer gestuurd. In deze brief is aangegeven dat zorginstellingen de verantwoordelijkheid moeten krijgen voor investeringsbeslissingen. Daartoe moet er integrale prestatiebekostiging komen waarbij de huisvestingslasten deel uitmaken van de kostprijzen.

* Maart 2006 heeft de NZA de uitvoeringstoets "De zichtbare hand" uitgebracht. In deze uitvoeringstoets zijn diverse modaliteiten om tot prestatiebekostiging in het A-segment te komen, ontwikkeld. Op 4 september 2006 werd de brief "Ruimte voor betere zorg" aan de Tweede Kamer gestuurd. In deze brief werd ingegaan op de voortgang rond de systematiek van de diagnosebehandelingcombinaties (DBC's).In deze brief wordt onder meer geschreven: "Het volgende kabinet kan grote stappen zetten in de liberalisering van de ziekenhuisbekostiging." Voorts werd aangegeven dat voorbereidingen voor verdere 'deregulering' werden getroffen, zodat het volgende kabinet kan besluiten om vanaf 1 januari 2008 een aanzienlijke uitbreiding van vrije prijsvorming in de ziekenhuiszorg te realiseren.

Voor de uitwerking van deze plannen heb ik de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gevraagd een (nieuwe) uitvoeringstoets uit te brengen. Deze uitvoeringstoets, met als titel "Op weg naar vrije prijzen", heb ik op 20 april 2007 ontvangen.

* Op 13 juni 2007 stuurde ik de brief "Waardering voor betere zorg" aan de Tweede Kamer. Daarin ga ik uitgebreid in op de invoering van de integrale prestatiebekostiging in de ziekenhuissector. In deze brief wordt ondermeer aangegeven dat de nacalculatie van de kapitaallasten in 2008 wordt bevroren en daarmee het bouwregime wordt afgeschaft. Voorts is in deze brief aangegeven dat een aantal maatregelen getroffen zal worden teneinde de kostenontwikkeling in de cure te beheersen en ontwikkeling richting best practices te stimuleren. De DBC-prijzen in het planbare deel van de ziekenhuiszorg, zullen betrekking hebben op alle kosten die in het ziekenhuis gemaakt worden, inclusief de kapitaalkosten. Ziekenhuizen kunnen dan ook vrij beslissen over investeringen en gaan daarmee financieel risico lopen over de betreffende kosten van kapitaal.

* In de brief "Met zorg ondernemen" d.d. 9 juli 2007 ga ik in op de voortgang van de invoering van integrale en transparante tarieven. In deze brief zet ik uiteen hoe ik het ondernemerschap van zorgaanbieders wil versterken om te komen tot kwalitatief hoogwaardige zorgvoorzieningen die, nu en in de toekomst, aansluiten bij de behoeften van cliënten.

Naast deze beleidsmatige voorbereiding is er inzicht opgebouwd in de effecten op instellingsniveau. Dat inzicht is ontleend aan analyses die zijn uitgevoerd door de NZa, het CBZ in samenwerking met de Stichting DBC Onderhoud (SDO), door het bureau Finance Ideas (in opdracht van VWS en in samenwerking met de NVZ) en laatstelijk door het College Bouw Zorginstellingen (CBZ) in samenwerking met Gupta.

Tijdens de technische briefing voor de Vaste Kamercommissie VWS over dit onderwerp op 2 oktober jl. is verzocht op een aantal onderwerpen nadere informatie toe te sturen. De volgende van deze onderwerpen keren niet terug in bijgaand verslag van een schriftelijk overleg en worden hierbij als bijlage meegezonden:

* een afschrift van de regelgeving met betrekking tot acute zorg en traumacentra.

* een schriftelijk uitgeschreven speech van de voorzitter van het CBZ ter ere van het 35 jarig jubileum van het CBZ (uitgesproken tekst kan afwijken).

Ook is verzocht in te gaan op de lopende bouwaanvragen van ziekenhuizen. Het CBZ kan nog tot en met 31 december 2007 bouwvergunningen voor ziekenhuizen afgeven mits de betreffende projecten geprioriteerd zijn. Er zijn op dit moment 36 aanvragen van ziekenhuizen in behandeling die niet op de prioriteitenlijst staan. Voor deze aanvragen zal het CBZ geen bouwvergunning meer afgeven omdat ze niet geprioriteerd zijn. De ziekenhuizen kunnen op dit moment al wel gaan bouwen zonder bouwvergunning van het CBZ; in dat geval kiezen zij voor bouw voor eigen rekening en risico.

De vragen van de Vaste Kamercommissie VWS geven aan dat op onderdelen nog onduidelijkheid bestaat over de nadere invulling van een aantal aspecten. In mijn overleg met de NVZ is gebleken dat ook bij ziekenhuizen behoefte bestond op een aantal aspecten een nadere toelichting te krijgen. Hiertoe heb ik recent een nadere brief aan de NVZ gestuurd. Deze stuur ik u als bijlage mee.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink