Kamervragen over de voortgang van de invoering van de integrale en transparante tarieven
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Hierbij zend ik u het verslag van een schriftelijk overleg over de
voortgang van de invoering van de integrale en transparante tarieven.
Ik hecht er aan om U in herinnering te brengen op welke wijze mijn
ambtsvoorgangers en ik u over de totstandkoming van de
beleidsvoornemens op het terrein van de kapitaallasten hebben
geinformeerd.
* In de nota "Vraag aan Bod" uit 2001 werden de uitgangspunten
geformuleerd voor een stelsel waarin de vraag van de patiënt
centraal werd gesteld en de zorgverleners op basis van de
geleverde productie integraal werden bekostigd.
* In de brief "Liberalisering electieve zorg" (d.d. 20 oktober 2004)
werd een groot aantal maatregelen aangekondigd om te komen tot een
vraaggestuurd stelsel. Het vraaggestuurde stelsel moet tegemoet
komen aan de wensen van patiënten en verzekerden en meer ruimte
geven aan verzekeraars en zorgaanbieders om de zorg op een
efficiënte wijze in te richten.
* Vervolgens is op 8 maart 2005 de brief "Invoering van integrale en
transparante tarieven" naar de Tweede Kamer gestuurd. In deze
brief is aangegeven dat zorginstellingen de verantwoordelijkheid
moeten krijgen voor investeringsbeslissingen. Daartoe moet er
integrale prestatiebekostiging komen waarbij de huisvestingslasten
deel uitmaken van de kostprijzen.
* Maart 2006 heeft de NZA de uitvoeringstoets "De zichtbare hand"
uitgebracht. In deze uitvoeringstoets zijn diverse modaliteiten om
tot prestatiebekostiging in het A-segment te komen, ontwikkeld. Op
4 september 2006 werd de brief "Ruimte voor betere zorg" aan de
Tweede Kamer gestuurd. In deze brief werd ingegaan op de voortgang
rond de systematiek van de diagnosebehandelingcombinaties
(DBC's).In deze brief wordt onder meer geschreven: "Het volgende
kabinet kan grote stappen zetten in de liberalisering van de
ziekenhuisbekostiging." Voorts werd aangegeven dat voorbereidingen
voor verdere 'deregulering' werden getroffen, zodat het volgende
kabinet kan besluiten om vanaf 1 januari 2008 een aanzienlijke
uitbreiding van vrije prijsvorming in de ziekenhuiszorg te
realiseren.
Voor de uitwerking van deze plannen heb ik de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa) gevraagd een (nieuwe) uitvoeringstoets uit te
brengen. Deze uitvoeringstoets, met als titel "Op weg naar vrije
prijzen", heb ik op 20 april 2007 ontvangen.
* Op 13 juni 2007 stuurde ik de brief "Waardering voor betere zorg"
aan de Tweede Kamer. Daarin ga ik uitgebreid in op de invoering
van de integrale prestatiebekostiging in de ziekenhuissector. In
deze brief wordt ondermeer aangegeven dat de nacalculatie van de
kapitaallasten in 2008 wordt bevroren en daarmee het bouwregime
wordt afgeschaft. Voorts is in deze brief aangegeven dat een
aantal maatregelen getroffen zal worden teneinde de
kostenontwikkeling in de cure te beheersen en ontwikkeling
richting best practices te stimuleren. De DBC-prijzen in het
planbare deel van de ziekenhuiszorg, zullen betrekking hebben op
alle kosten die in het ziekenhuis gemaakt worden, inclusief de
kapitaalkosten. Ziekenhuizen kunnen dan ook vrij beslissen over
investeringen en gaan daarmee financieel risico lopen over de
betreffende kosten van kapitaal.
* In de brief "Met zorg ondernemen" d.d. 9 juli 2007 ga ik in op de
voortgang van de invoering van integrale en transparante tarieven.
In deze brief zet ik uiteen hoe ik het ondernemerschap van
zorgaanbieders wil versterken om te komen tot kwalitatief
hoogwaardige zorgvoorzieningen die, nu en in de toekomst,
aansluiten bij de behoeften van cliënten.
Naast deze beleidsmatige voorbereiding is er inzicht opgebouwd in de
effecten op instellingsniveau. Dat inzicht is ontleend aan analyses
die zijn uitgevoerd door de NZa, het CBZ in samenwerking met de
Stichting DBC Onderhoud (SDO), door het bureau Finance Ideas (in
opdracht van VWS en in samenwerking met de NVZ) en laatstelijk door
het College Bouw Zorginstellingen (CBZ) in samenwerking met Gupta.
Tijdens de technische briefing voor de Vaste Kamercommissie VWS over
dit onderwerp op 2 oktober jl. is verzocht op een aantal onderwerpen
nadere informatie toe te sturen. De volgende van deze onderwerpen
keren niet terug in bijgaand verslag van een schriftelijk overleg en
worden hierbij als bijlage meegezonden:
* een afschrift van de regelgeving met betrekking tot acute zorg en
traumacentra.
* een schriftelijk uitgeschreven speech van de voorzitter van het
CBZ ter ere van het 35 jarig jubileum van het CBZ (uitgesproken
tekst kan afwijken).
Ook is verzocht in te gaan op de lopende bouwaanvragen van
ziekenhuizen. Het CBZ kan nog tot en met 31 december 2007
bouwvergunningen voor ziekenhuizen afgeven mits de betreffende
projecten geprioriteerd zijn. Er zijn op dit moment 36 aanvragen van
ziekenhuizen in behandeling die niet op de prioriteitenlijst staan.
Voor deze aanvragen zal het CBZ geen bouwvergunning meer afgeven omdat
ze niet geprioriteerd zijn. De ziekenhuizen kunnen op dit moment al
wel gaan bouwen zonder bouwvergunning van het CBZ; in dat geval kiezen
zij voor bouw voor eigen rekening en risico.
De vragen van de Vaste Kamercommissie VWS geven aan dat op onderdelen
nog onduidelijkheid bestaat over de nadere invulling van een aantal
aspecten. In mijn overleg met de NVZ is gebleken dat ook bij
ziekenhuizen behoefte bestond op een aantal aspecten een nadere
toelichting te krijgen. Hiertoe heb ik recent een nadere brief aan de
NVZ gestuurd. Deze stuur ik u als bijlage mee.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink