Personenauto's steeds zuiniger
Den Haag, 9 oktober 2007
Dieselauto's worden in hoog tempo zuiniger. Dat concluderen ANWB, Wereld Natuur Fonds en de Stichting Natuur en Milieu op basis van de nieuwe TOP10's Zuinige auto's die vandaag zijn gepubliceerd. De zuinigste dieselauto's mét roetfilter uit de categorieën 'Kleine middenklassers' en 'Grotere middenklassers' zijn maar liefst 10% zuiniger dan vergelijkbare modellen een jaar geleden. Ten opzichte van de voorgaande versie zijn de TOP10-lijsten op 12 van de 37 plaatsen gewijzigd.
In de TOP10 'Mini's op benzine' is de Daihatsu Cuore de nieuwe koploper. De zuinigste auto die voldoet aan de Euro5-norm voor fijn stof is nog steeds de Volkswagen Polo Blue Motion.
ANWB, WNF en de Stichting Natuur en Milieu publiceren sinds september 2006 geregeld overzichten van de zuinigste personenauto's van dat moment, waarbij dieselauto's zonder roetfilter bij voorbaat zijn uitgesloten. Met deze 'TOP10's Zuinige auto's' willen de organisaties laten zien dat consumenten en bedrijven binnen elke klasse automodellen kunnen kiezen die aanzienlijk zuiniger zijn wat betreft brandstofverbruik en dus minder broeikasgassen en roet veroorzaken dan andere. De nu gepubliceerde TOP10's zijn gebaseerd op gegevens van de RDW van september 2007. Het marktaandeel zuinige auto's bedraagt ongeveer 20% in Nederland en vertoont een stijgende lijn.
De gemiddelde CO2-uitstoot van de auto's in de TOP10-lijsten is in een jaar tijd ruim 3,5% gedaald. De gemiddelde uitstoot van de auto's in de lijst van oktober 2007 bedraagt 127,5 gram CO2 per kilometer. Dit is lager dan de EU-streefwaarde voor 2012.
In de categorie 'Grotere middenklassers op diesel' zijn ten opzichte van de vorige TOP10's drie zuiniger modellen op de markt gekomen: de BMW 318d (VG11), de Skoda Octavia 77 kW TDI (met roetfilter) en de Volkswagen Passat D 77kW Blue Motion met CO2-emissies van respectievelijk 123, 135 en 136 g/km. In de categorie 'Mini's op diesel' is helaas nog nauwelijks aanbod dat standaard wordt voorzien van een gesloten roetfilter of een Euro5-motor.
De categorie 'Mini's op benzine' wordt inmiddels aangevoerd door de Daihatsu Cuore 1.0 met een CO2-emissie van 104 g/km. Ook binnen de 'Grotere middenklassers op benzine' zijn het afgelopen jaar zuiniger modellen beschikbaar gekomen, maar in de (kleine) middenklassers op benzine zit helaas geen verbetering wat betreft de CO2-emissie.
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB