8 oktober 2007 - Het Schipholplan pakt het grootste probleem,
namelijk het vliegen zelf, niet aan. Dit zegt Stichting Natuur en
Milieu in een reactie op het plan van de luchtvaartsector om van
Schiphol de meest duurzame luchthaven te maken.
'Schiphol wil van alles verduurzamen, als het vliegverkeer maar met
20% mag groeien. Terwijl het vliegverkeer juist verantwoordelijk is
voor 99% van alle milieu- en geluidsproblemen op Schiphol,' zegt
Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Natuur en Milieu. 'Het is te
bizar voor woorden om een duurzaamheidsplan te lanceren zonder ook
maar één woord te wijden aan beperken van de groei van het
vliegverkeer.'
De enige manier voor de luchtvaart om echt iets aan het
klimaatprobleem te doen is de groei te beperken tot 1 procent of
minder. Dat staat ongeveer gelijk aan de ontwikkeling van de techniek.
Pas over 20 tot 25 jaar zijn de technische mogelijkheden er om de
luchtvaart echt duurzamer te maken. En als men echt iets wil doen aan
geluidsoverlast zorg er dan voor dat er tussen 6 en 7 uur minder
gevlogen wordt. Geen woord hierover in de plannen.
De oplossingen waarmee de luchtvaartsector nu komt, staan in geen
verhouding tot de uitstoot die wordt veroorzaakt door vliegen. Zo is
het inzetten van hybride voertuigen om het grondverkeer op de
luchthaven groener te maken op zich een goed idee. Dat geldt ook voor
meer mensen van en naar Schiphol met de trein. Maar de uitstoot van
broeikasgassen door vliegtuigen wordt hiermee niet minder. De
luchtvaart is op dit moment verantwoordelijk voor 10% van de
Nederlandse uitstoot van broeikasgassen. De verwachting is dat dit bij
ongewijzigd beleid naar 20% groeit in 2020.
Publicatiedatum: 09-10-2007
Stichting Natuur en Milieu