Gemeente Leeuwarden

PvdA PvdA

Vragen PvdA oud-WVG-vervoer en leerlingenvervoer Leeuwarden

Bron: PvdA (09-10-2007)
Schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders zoals bedoeld in artikel 41, eerste lid, van het reglement van orde van de gemeenteraad van Leeuwarden.
Uit een tot nu toe vertrouwelijk onderzoeksrapport, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van RWS genaamd "Evaluatie klachten- en geschillenregeling taxivervoer Nederland" blijkt dat het contractvervoer in Nederland niet goed wordt uitgevoerd. 600.000 klachten per jaar: 1 op de 100 ritten leidt formeel tot een klacht en volgens de onderzoeker is dit nog maar het topje van de ijsberg. Niet alle klachten worden namelijk gemeld. Naast de klanten zijn ook de taxivervoerders ontevreden over deze "vechtmarkt". Door de aanbesteding prijzen de vervoerders scherp. De lage prijs leidt tot efficiencymaatregelen die niet ten goede komen van de klanten. Er is een structureel tekort bij de vervoerders aan voldoende en/of gekwalificeerd personeel. Dit resulteert in zeer lange wachttijden voor zieke mensen, gecombineerde ritten die leiden tot langdurige rijtijden, gevaarlijke situaties op de weg, kinderen die niet worden opgehaald of op de verkeerde plek gebracht worden. De Partij van de Arbeid Leeuwarden vindt het vanzelfsprekend dat kinderen en volwassen die zijn aangewezen op deze vormen van vervoer, kunnen rekenen op betrouwbaar en goed vervoer. Vervoer van mensen van en naar ziekenhuizen en dergelijke wordt geregeld door de ziektekostenverzekeraar en valt buiten de invloedssfeer van de gemeente. De gemeente draagt wel zorg voor het leerlingenvervoer van kinderen die in Leeuwarden wonen en voor het "oud-WVG"-vervoer. Wij willen graag weten in hoeverre deze vormen van contractvervoer in Leeuwarden leiden tot (veelvuldige) klachten, wat de gemeente hieraan doet of kan doen. Daarom wil de PvdA graag informatie en antwoorden hebben van het College op de volgende vragen:

Ten aanzien van het "oud'WVG"-vervoer: Met de huidige vervoerder Connexxion (tot 1-1-2008) is een klachtenprocedure afgesproken:

-Hoeveel klachten komen hier per jaar binnen? Van welke aard zijn deze klachten? Worden deze klachten doorgesproken en/of leiden die tot aanpassingen bij de vervoerder of sancties van de gemeente?
-Ontvangt de gemeente ook rechtstreeks klachten? Zo ja, hoeveel? Het vervoer wordt per 1-1-2008 opnieuw aanbesteed. Ten aanzien van deze aanbesteding hebben wij de volgende vragen
-Op welke manier is er aandacht voor klachten in de aanbesteding? Leiden klachten ook tot sancties en/of boetes?
-In hoeverre is de Werkgroep Wmo als belangenvertegenwoordiger van de cliëntenverenigingen betrokken bij de aanbesteding?

De Gemeenteraad van Leeuwarden heeft gekozen voor handhaving van het bestaande voorzieningenniveau. Dit geldt ook voor het contractvervoer. De PvdA wil dat bij de aanbesteding kwaliteit een grote rol speelt. Marktwerking gaat immers niet alleen over concurrentie in prijs, maar voor de PvdA met name over concurrentie in kwaliteit.
-Hoe is handhaving van het bestaande niveau gegarandeerd bij de nieuwe aanbesteding?

-Hoe en in welke mate selecteert het College bij de aanbesteding op kwaliteit? En op welke aspecten wordt getoetst? Het afwachten van klachten is vrij passief en zegt niets over de tevredenheid.

-Bestaat er een recentelijk klanttevredenheidsonderzoek als 0-meting? Is het College bereid zo'n onderzoek uit te laten voeren om zo de komende jaren een goed beeld te hebben en houden van de kwaliteit van de vervoerder?
Het bovenregionale vervoer wordt uitgevoerd door Valys. Dit wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van VWS. Ook dit vervoer leidt bij cliënten vaak tot klachten.
-In hoeverre kan de gemeente invloed uitoefenen op de kwaliteit van dit vervoer, bijvoorbeeld door het afdwingen van een optimale afstemming van Connexxion en Valys?

Ten aanzien van het leerlingenvervoer: Met de huidige vervoerder De Leeuwarder Taxicentrale is een klachtenprocedure afgesproken. In december vinden gesprekken plaats met de huidige vervoerder over continuering van het contract voor 2 jaar.

-Hoeveel klachten komen hier per jaar binnen? Van welke aard zijn deze klachten? En worden deze klachten ook doorgesproken en/of leiden die tot aanpassingen bij de vervoerder of sancties van de gemeente?
-Ontvangt de gemeente ook rechtstreeks klachten? Zo ja, hoeveel?
-Op welke manier is er aandacht voor klachten in de aanbesteding? Leiden klachten ook tot sancties en/of boetes?
-Voert de gemeente per 1-1-2008 een klanttevredenheidsonderzoek uit als 0-meting? Is het College hiertoe bereid? Kinderen die gebruik maken van het leerlingenvervoer hebben vaak zware gedragsproblemen. Ook een goed gekwalificeerde chauffeur kan maar 1 ding tegelijk als hij achter het stuur zit. Hierdoor ontstaan gevaarlijke verkeerssituaties en voor de kinderen kan een busrit zeer bedreigend zijn.

-Wat kan de gemeente hieraan doen? Is het mogelijk om voor kinderen uit het speciaal onderwijs een extra begeleider mee te nemen op de ritten? Hoe zit het met de kosten voor deze begeleiding?