PvdA PvdA
Vragen PvdA oud-WVG-vervoer en leerlingenvervoer Leeuwarden
Bron: PvdA (09-10-2007)
Schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders
zoals bedoeld in artikel 41, eerste lid, van het reglement van orde
van de gemeenteraad van Leeuwarden.
Uit een tot nu toe vertrouwelijk onderzoeksrapport, uitgevoerd in
opdracht van het Ministerie van RWS genaamd "Evaluatie klachten- en
geschillenregeling taxivervoer Nederland" blijkt dat het
contractvervoer in Nederland niet goed wordt uitgevoerd. 600.000
klachten per jaar: 1 op de 100 ritten leidt formeel tot een klacht en
volgens de onderzoeker is dit nog maar het topje van de ijsberg. Niet
alle klachten worden namelijk gemeld.
Naast de klanten zijn ook de taxivervoerders ontevreden over deze
"vechtmarkt". Door de aanbesteding prijzen de vervoerders scherp. De
lage prijs leidt tot efficiencymaatregelen die niet ten goede komen
van de klanten. Er is een structureel tekort bij de vervoerders aan
voldoende en/of gekwalificeerd personeel. Dit resulteert in zeer lange
wachttijden voor zieke mensen, gecombineerde ritten die leiden tot
langdurige rijtijden, gevaarlijke situaties op de weg, kinderen die
niet worden opgehaald of op de verkeerde plek gebracht worden.
De Partij van de Arbeid Leeuwarden vindt het vanzelfsprekend dat
kinderen en volwassen die zijn aangewezen op deze vormen van vervoer,
kunnen rekenen op betrouwbaar en goed vervoer. Vervoer van mensen van
en naar ziekenhuizen en dergelijke wordt geregeld door de
ziektekostenverzekeraar en valt buiten de invloedssfeer van de
gemeente. De gemeente draagt wel zorg voor het leerlingenvervoer van
kinderen die in Leeuwarden wonen en voor het "oud-WVG"-vervoer.
Wij willen graag weten in hoeverre deze vormen van contractvervoer in
Leeuwarden leiden tot (veelvuldige) klachten, wat de gemeente hieraan
doet of kan doen. Daarom wil de PvdA graag informatie en antwoorden
hebben van het College op de volgende vragen:
Ten aanzien van het "oud'WVG"-vervoer:
Met de huidige vervoerder Connexxion (tot 1-1-2008) is een
klachtenprocedure afgesproken:
-Hoeveel klachten komen hier per jaar binnen? Van welke aard zijn deze
klachten? Worden deze klachten doorgesproken en/of leiden die tot
aanpassingen bij de vervoerder of sancties van de gemeente?
-Ontvangt de gemeente ook rechtstreeks klachten? Zo ja, hoeveel?
Het vervoer wordt per 1-1-2008 opnieuw aanbesteed. Ten aanzien van
deze aanbesteding hebben wij de volgende vragen
-Op welke manier is er aandacht voor klachten in de aanbesteding?
Leiden klachten ook tot sancties en/of boetes?
-In hoeverre is de Werkgroep Wmo als belangenvertegenwoordiger van de
cliëntenverenigingen betrokken bij de aanbesteding?
De Gemeenteraad van Leeuwarden heeft gekozen voor handhaving van het
bestaande voorzieningenniveau. Dit geldt ook voor het contractvervoer.
De PvdA wil dat bij de aanbesteding kwaliteit een grote rol speelt.
Marktwerking gaat immers niet alleen over concurrentie in prijs, maar
voor de PvdA met name over concurrentie in kwaliteit.
-Hoe is handhaving van het bestaande niveau gegarandeerd bij de nieuwe
aanbesteding?
-Hoe en in welke mate selecteert het College bij de aanbesteding op
kwaliteit? En op welke aspecten wordt getoetst?
Het afwachten van klachten is vrij passief en zegt niets over de
tevredenheid.
-Bestaat er een recentelijk klanttevredenheidsonderzoek als 0-meting?
Is het College bereid zo'n onderzoek uit te laten voeren om zo de
komende jaren een goed beeld te hebben en houden van de kwaliteit van
de vervoerder?
Het bovenregionale vervoer wordt uitgevoerd door Valys. Dit wordt
uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van VWS. Ook dit vervoer
leidt bij cliënten vaak tot klachten.
-In hoeverre kan de gemeente invloed uitoefenen op de kwaliteit van
dit vervoer, bijvoorbeeld door het afdwingen van een optimale
afstemming van Connexxion en Valys?
Ten aanzien van het leerlingenvervoer:
Met de huidige vervoerder De Leeuwarder Taxicentrale is een
klachtenprocedure afgesproken. In december vinden gesprekken plaats
met de huidige vervoerder over continuering van het contract voor 2
jaar.
-Hoeveel klachten komen hier per jaar binnen? Van welke aard zijn deze
klachten? En worden deze klachten ook doorgesproken en/of leiden die
tot aanpassingen bij de vervoerder of sancties van de gemeente?
-Ontvangt de gemeente ook rechtstreeks klachten? Zo ja, hoeveel?
-Op welke manier is er aandacht voor klachten in de aanbesteding?
Leiden klachten ook tot sancties en/of boetes?
-Voert de gemeente per 1-1-2008 een klanttevredenheidsonderzoek uit
als 0-meting? Is het College hiertoe bereid?
Kinderen die gebruik maken van het leerlingenvervoer hebben vaak zware
gedragsproblemen. Ook een goed gekwalificeerde chauffeur kan maar 1
ding tegelijk als hij achter het stuur zit. Hierdoor ontstaan
gevaarlijke verkeerssituaties en voor de kinderen kan een busrit zeer
bedreigend zijn.
-Wat kan de gemeente hieraan doen? Is het mogelijk om voor kinderen
uit het speciaal onderwijs een extra begeleider mee te nemen op de
ritten? Hoe zit het met de kosten voor deze begeleiding?
Gemeente Leeuwarden