Ingezonden persbericht


Persbericht
Nijmegen, 1 oktober 2007

80% wil meer betalen voor diervriendelijkere kip

Ruim 80% van de consumenten is bereid minstens 20% meer te betalen voor diervriendelijker geproduceerd kippenvlees. Dat is de conclusie van een onderzoek dat Compassion In World Farming (CIWF) dit voorjaar hield.

In mei en juni interviewden vrijwilligers van CIWF samen met onderzoekster Natascha Diependaal ruim 1000 consumenten voor de deur van 20 supermarkten kris-kras door Nederland. Uit het representatieve onderzoek bleek dat een duidelijke meerderheid (55,4%) van de ondervraagden ontevreden is over het dierenwelzijn in de vleeskuikenhouderij. Toch schrokken veel ondervraagden nog toen enkele specifieke welzijnsproblemen van vleeskuikens ter sprake kwamen. Het is dan ook niet verrassend dat een overweldigende meerderheid (83,8%) van de ondervraagden zei tenminste 20% meer over te hebben voor kippenvlees dat diervriendelijker geproduceerd wordt.

98% van het kippenvlees dat in Nederland verkocht wordt komt uit de bio-industrie. Het is afkomstig van jonge kuikens die al na zes weken hun slachtgewicht van ruim 2 kilo bereiken. De snelle groei zorgt vaak voor ernstige welzijnsproblemen, zoals pootgebreken en plotseling hartfalen.

Uit het CIWF-onderzoek blijkt dat een grote groep consumenten bereid is tenminste 15 cent (20%) meer te betalen voor een ons kippenvlees. "Voor de supermarkten is dit een kans voor open doel om een hogere meerwaarde te creëren", zegt CIWF-campagnecoördinator Geert Laugs: "het is immers goed mogelijk gebleken voor een meerprijs in de winkel van slechts 20% een duidelijk beter dierenwelzijn te realiseren. De supermarkten kunnen dit signaal van het publiek niet blijven negeren en moeten snel meer beter betaalbaar en diervriendelijker geproduceerd kippenvlees gaan aanbieden".

Noot voor de redactie,