BedrijfsautoRAI

Truckland Noord-Holland ontwikkelt speciale Ginaf voor Afval Energie Bedrijf

(10/8/2007)
De nodige maanden praat- en denkwerk gingen vooraf aan de samenstelling van een bijzondere Ginaf X5250-TS 510 voor het Afval Energie Bedrijf (AEB) van de Gemeente Amsterdam. Samen met Frank de Witt van Truckland Noord-Holland in Amsterdam en toeleveranciers Ginaf en Translift werd een speciale vijfasser gebouwd, waarmee op het terrein van de AEB, slakken uit de Afvalenergiecentrale naar het slakkendepot vervoerd worden.
Er is gekozen voor een multifunctioneel concept met een zwaar kettingafzetsysteem in combinatie met een kiepende opbouw, dat ook nog eens aan een bepaalde hoogtelimiet kan voldoen. Tevens is het voertuig zo gebouwd dat het ook inzetbaar is op de openbare weg.

Tot voor kort voerde een extern bedrijf het transport van de slakken uit. Aangezien het AEB ook over een eigen wagenpark beschikt dacht Ad Bak, werkzaam bij Wagenpark en Materiëelbeheer Depot gevaarlijk afval van het Afval Energie Bedrijf, na over interne transportmogelijkheden. âRekeninghoudend met een aantal randvoorwaarden ben ik samen met enkele collegaâs gaan zoeken naar een oplossing binnen ons eigen materieelpark. Een van die voorwaarden vormde de laadtrechter. Deze heeft namelijk een hoogte van 3,70 meter, waarmee de auto met opbouw in principe qua afmeting niet meer dan 3,60 meter zou moeten bedragen. Verder moest deze nieuw ontwikkelde auto qua volume veel kunnen vervoeren. Dit alles heeft geleidt tot de ontwikkeling van deze Ginaf. In plaats van 25 en 27 ton bij de vorige voertuigen, is de nieuwe auto geschikt voor 32-34 ton oftewel ruim 32 kuub. Daarnaast is er gekozen voor een 45 tons afzetsysteem met ketting om het mogelijk te maken om ook met andere bakken te rijden en dan denk ik aan de slib-bakken die wij hier hebben. Die zijn vaak maar zes meter lang en een meter hoog, maar door het hoog soortelijk gewicht van het materiaal behoorlijk zwaar. Verder zijn er voorzieningen aangebracht om zowel met bakken van 5, 6 als 7 meter lengte te kunnen rijden. Voor het werk dat wij er mee verrichten is een kiepende opbouw een must. Technisch gezien was dat echter geen eenvoudige opgave. Je praat over een grote lengte die ook nog eens een flink eind omhoog moet. Vandaar dat er tijdens de bouw flink gepuzzeld is om alles ook op het chassis kwijt te kunnen. Vanwege de fronthefcilinder is de chassisbalk achter de motor verplaatst. Terwijl de knipscheer ter ondersteuning van het kiepend gedeelte bij deze auto naar voren is gemonteerd, terwijl dat normaal andersom gebeurt.â

Vanwege de milieudoelstellingen vanuit het Afval Energie Bedrijf en de hedendaagse milieunormen is er gekozen voor een Euro 5 motor met ad blue, gekoppeld aan een automaat. De motor levert een vermogen van 510 pk en drijft twee van de vijf assen aan. Van die assen is de middelste liftbaar, terwijl de anderen door hun sturing bijdragen aan een grotere wendbaarheid. De voorste assen zijn uitgevoerd met bladveren en achter is gekozen voor hydro-pneumatische vering, omdat daarmee ook de laad- en rijhoogte nog wat aangepast kan worden. Inmiddels is gebleken dat het kopschot van de bak nog wat aan de hoge kant is, waardoor volledig laden niet mogelijk is. In de komende periode zal dat aangepast worden, waardoor de auto nog efficiënter inzetbaar is.