Truckland Noord-Holland ontwikkelt speciale Ginaf voor Afval Energie Bedrijf
(10/8/2007)
De nodige maanden praat- en denkwerk gingen vooraf aan de
samenstelling van een bijzondere Ginaf X5250-TS 510 voor het Afval
Energie Bedrijf (AEB) van de Gemeente Amsterdam. Samen met Frank de
Witt van Truckland Noord-Holland in Amsterdam en toeleveranciers Ginaf
en Translift werd een speciale vijfasser gebouwd, waarmee op het
terrein van de AEB, slakken uit de Afvalenergiecentrale naar het
slakkendepot vervoerd worden.
Er is gekozen voor een multifunctioneel concept met een zwaar
kettingafzetsysteem in combinatie met een kiepende opbouw, dat ook nog
eens aan een bepaalde hoogtelimiet kan voldoen. Tevens is het voertuig
zo gebouwd dat het ook inzetbaar is op de openbare weg.
Tot voor kort voerde een extern bedrijf het transport van de slakken
uit. Aangezien het AEB ook over een eigen wagenpark beschikt dacht Ad
Bak, werkzaam bij Wagenpark en Materiëelbeheer Depot gevaarlijk afval
van het Afval Energie Bedrijf, na over interne transportmogelijkheden.
âRekeninghoudend met een aantal randvoorwaarden ben ik samen met
enkele collegaâs gaan zoeken naar een oplossing binnen ons eigen
materieelpark. Een van die voorwaarden vormde de laadtrechter. Deze
heeft namelijk een hoogte van 3,70 meter, waarmee de auto met opbouw
in principe qua afmeting niet meer dan 3,60 meter zou moeten bedragen.
Verder moest deze nieuw ontwikkelde auto qua volume veel kunnen
vervoeren. Dit alles heeft geleidt tot de ontwikkeling van deze Ginaf.
In plaats van 25 en 27 ton bij de vorige voertuigen, is de nieuwe auto
geschikt voor 32-34 ton oftewel ruim 32 kuub. Daarnaast is er gekozen
voor een 45 tons afzetsysteem met ketting om het mogelijk te maken om
ook met andere bakken te rijden en dan denk ik aan de slib-bakken die
wij hier hebben. Die zijn vaak maar zes meter lang en een meter hoog,
maar door het hoog soortelijk gewicht van het materiaal behoorlijk
zwaar. Verder zijn er voorzieningen aangebracht om zowel met bakken
van 5, 6 als 7 meter lengte te kunnen rijden. Voor het werk dat wij er
mee verrichten is een kiepende opbouw een must. Technisch gezien was
dat echter geen eenvoudige opgave. Je praat over een grote lengte die
ook nog eens een flink eind omhoog moet. Vandaar dat er tijdens de
bouw flink gepuzzeld is om alles ook op het chassis kwijt te kunnen.
Vanwege de fronthefcilinder is de chassisbalk achter de motor
verplaatst. Terwijl de knipscheer ter ondersteuning van het kiepend
gedeelte bij deze auto naar voren is gemonteerd, terwijl dat normaal
andersom gebeurt.â
Vanwege de milieudoelstellingen vanuit het Afval Energie Bedrijf en de
hedendaagse milieunormen is er gekozen voor een Euro 5 motor met ad
blue, gekoppeld aan een automaat. De motor levert een vermogen van 510
pk en drijft twee van de vijf assen aan. Van die assen is de middelste
liftbaar, terwijl de anderen door hun sturing bijdragen aan een
grotere wendbaarheid. De voorste assen zijn uitgevoerd met bladveren
en achter is gekozen voor hydro-pneumatische vering, omdat daarmee ook
de laad- en rijhoogte nog wat aangepast kan worden. Inmiddels is
gebleken dat het kopschot van de bak nog wat aan de hoge kant is,
waardoor volledig laden niet mogelijk is. In de komende periode zal
dat aangepast worden, waardoor de auto nog efficiënter inzetbaar is.
BedrijfsautoRAI