De nieuwe Mazda6: compleet nieuw model van tweede generatie
(10/8/2007)
De geheel vernieuwde Mazda6 is het tweede model in Mazdaâs Zoom-Zoom
modellengamma (na de Mazda2) dat werd doorontwikkeld op basis van drie
belangrijke uitgangspunten. De auto is âpakkend en sportiefâ
vormgegeven en biedt een hoge mate van rijplezier.
De âervaring van exclusiviteitâ wordt opgeroepen door de hoogwaardige
afwerking en superieure rijeigenschappen, en de âdoordachte
oplossingenâ vindt men terug in de ruimte en het comfort die beide
ruim voorhanden zijn zonder de dynamische stilering geweld aan te
doen. De combinatie van deze drie uitgangspunten moet leiden tot een
sterke emotionele binding, een hechte vriendschap tussen de auto en
diens eigenaar. In Japan gebruikt men daar de term Kizuna voor.
Vormgeving â Japanse esthetiek
De nieuwe Mazda6 erft de atletische look van zijn succesvolle
voorganger, maar brengt die wat radicaler voor het voetlicht. De
nieuwe â6â is langer, breder en hoger en heeft een grotere wielbasis.
Het exterieur straalt een zeer hoog afwerkingsniveau uit, en de op
Japanse esthetiek gebaseerde vormtaal is onmiskenbaar Mazda. De nieuwe
Mazda6 Sedan is langer (4.735 mm + 65 mm), breder (1.795 mm + 15 mm),
hoger (1.440 mm + 5 mm) en heeft een grotere wielbasis (2.725 mm + 50
mm) dan zijn voorganger. De nieuwe body heeft een vloeiende daklijn
die bij de C-stijl wat steiler afloopt en kent een gemodelleerde,
sportief-elegante achterkant. De nieuwe Hatchback is heel anders. De
afmetingen zijn gelijk aan die van de Sedan maar de slanke daklijn bij
de C-stijl geeft de body een coupéachtig karakter. De SportBreak is
het langst (4.765 mm + 75 mm), en is breder (1.795 mm + 15 mm) en
slechts iets hoger (1.490 mm + 10 mm) dan het vorige model en heeft
een oplopende heuplijn en smalle ruiten. Van binnen is de nieuwe
Mazda6 nog ruimer en aantrekkelijker dan voorheen. De
interieurafwerking is van hoog niveau en de toegepaste vormen zien er
aantrekkelijk uit en nodigen uit tot gebruik. De cockpit geeft de
bestuurder het gevoel één te zijn met de auto en het schijnbaar
zwevende instrumentenpaneel zorgt voor een bijzonder ruimtelijk
effect.
Kwaliteit, comfort en uitrusting â grote klasse
De aantrekkelijke vormgeving van de Mazda6 gaat niet ten koste van de
interieurruimte en praktische bruikbaarheid die in dit segment (C/D)
van groot belang zijn. Van beide is er zelfs meer. Dankzij de grotere
buitenmaten biedt de nieuwe Mazda6 achterin meer beenruimte (+20 mm)
en schouderruimte (+ 9 mm). De bestuurder heeft beter zicht op de weg
en het zicht naar voren en omhoog behoort tot het beste in zijn
klasse. De nieuw ontworpen buitenspiegels en hoofdsteunen achterin
bieden een beter zicht naar achteren. Ook het gebruiksgemak werd
verder vergroot dankzij onder meer de breedste opening van de
achterklep/vijfde deur in het segment (1.066 mm), neerklapbare
achterzittingen volgens het Karakuri opvouwsysteem met een verdeling
van 60/40 en ook een nieuwe afdekking voor de bagageruimte, die
automatisch omhoog gaat als de achterklep wordt geopend (alleen bij de
SportBreak). Het comfort werd verbeterd dankzij nieuwe stoelframes,
die betere zijdelingse steun en ondersteuning tijdens lange ritten
geven en dankzij een nieuw systeem voor verwarming, ventilatie en
klimaatregeling met afzonderlijke temperatuurregeling voor bestuurder
en passagier. De cockpit won aan sportiviteit en geeft de bestuurder
het gevoel één te zijn met de auto. De tellers zijn voorzien van
regelbare verlichting (afhankelijk van versie), rood-oranje omcirkeld
en voorzien van indirecte blauwe verlichting. Het stuurwiel en de
schakelpook werden dichter bij de bestuurdersstoel geplaatst voor een
sportievere zit en meer bedieningsgemak.
Dit allemaal om de bestuurder en passagiers een âervaring van
exclusiviteitâ te laten beleven. In het stillere interieur (-2,5 dB
bij 60 km/u van 70 dB naar 67.5 dB), zijn eersteklas leer en
bekledingstof gebruikt. De vloerconsole is voorzien van een chique
uitziend bewerkt oppervlak. Afhankelijk van de modelversie beschikt de
bestuurder over een uitschuifbare, met leer beklede armsteun,
afgewerkt met een speciaal stiksel. Het nieuwe interactieve Action
Illumination system (actieve verlichting) licht op en dooft uit in
samenhang met de bediening van de CD-speler en radio. De nieuwe Mazda6
wordt leverbaar in vier uitrustingsvarianten, elk met een lange lijst
voorzieningen, waarvan er enkele voor het eerst in een Mazda te vinden
zijn.
Zo kan bijvoorbeeld met behulp van het cross-functional network
(CF-Net) een groter aantal functies dan voorheen op een veilige manier
vanaf het stuurwiel worden bediend (audio-, navigatie- en
airconditioningsystemen, boordcomputer en een Bluetooth(TM) systeem).
Tot de nieuwe uitrusting behoren onder meer Bi-xenon koplampen,
trajectvolgende verlichting (AFS), een systeem voor het bewaken van de
bandenspanning, een zeventalig Bluetooth(TM) systeem voor mobiele
telefonie, een parkeerhulp met sensoren, een premium Bose^(TM)
audiosysteem en een navigatiesysteem met aanraakscherm,
spraakbesturing en een 7-inch gedeelde display.
Aandrijflijnen â nieuwe 2.5-liter benzinemotor
De âervaring van exclusiviteitâ wordt onderstreept door de introductie
van een nieuwe 2.5-liter benzinemotor, de krachtigste motor in het
motorengamma. Deze motor vervangt de 2.3-liter van het vorige model.
De motor heeft niet alleen meer vermogen (125 kW/170 pk (+ 4 pk) bij
6.000 t/min) en meer trekkracht (226 Nm bij 4.000 t/min (+ 19 Nm) dan
de 2.3-liter, hij verbruikt ook nog eens 6,9 % minder brandstof per
100 km (Sedan). De motor is soepel en gecultiveerd en produceert
relatief weinig geluid dankzij het stijve blok, de sterkere krukas en
een tweedelige massademper en een vliegwiel met variabele
massatraagheid. De motor is voorzien van sequentiële klepbediening
(S-VT) en een variabel inlaatsysteem (VIS). De verlaagde
uitlaatweerstand zorgt voor een hoger motorrendement.
De tweede generatie van de Mazda6 erft drie pittige en zuinige motoren
van zijn voorganger, alledrie gemoderniseerd voor een lager verbruik.
De populairste motorvariant is de 2.0-liter CiTD common-rail
turbodiesel met partikelfilter (DPF). Deze motor produceert 103 kW/140
pk bij 3.500 t/min en 330 Nm koppel bij slechts 2.000 t/min, en
verbruikt 6,7 % minder brandstof dan de vorige 2.0-liter turbodiesel
(Sedan). Ook de 1.8-liter en 2.0-liter benzinemotoren zijn oude
bekenden uit de oorspronkelijke Mazda6. De 2.0-liter levert 108 kW/147
pk bij 6.500 t/min en een maximumkoppel van 184 Nm bij 4.000 t/min.
Het brandstofverbruik ligt 10,3 % lager dan voorheen (Sedan). De
1.8-liter basismotor levert 88 kW/120 pk bij 5.500 t/min en een
maximumkoppel van 165 Nm bij 4.300 t/min. Het brandstofverbruik ligt
11,7 % lager dan dat van zijn voorganger (Sedan). De Mazda6 van de
tweede generatie biedt keus uit drie transmissies (afhankelijk van
modelversie.) Alle modellen zijn leverbaar met handgeschakelde vijf-
of zesversnellingsbak. In aanvulling hierop is de 2.0-liter
benzineversie verkrijgbaar met vijftraps automaat met modus voor
handschakeling, die qua schakelbeleving niet onder doet voor een echte
handgeschakelde bak.
Chassis en veiligheid â sportief, voorspelbaar en veilig
Om het uitgangspunt âpakkend en sportiefâ gestalte te geven,
verbeterde Mazda de geroemde wegligging en stuurkwaliteiten van de
Mazda6 nog verder. Door zijn grotere formaat en uitgebreide uitrusting
geen gemakkelijke opgave. Om gewichtstoename en de daarmee gepaard
gaande negatieve invloed op weggedrag en verbruik te voorkomen,
hielden de ingenieurs tijdens de ontwikkeling het gewicht goed in de
gaten, net zoals dat gebeurde bij de derde generatie van de MX-5 en de
nieuwe Mazda2. Zo bevat de kale carrosserie 7 % meer staal met een
hoge en ultrahoge treksterkte, waarmee een toename in
doorbuigweerstand en torsiestijfheid werd bereikt, waarvan het
percentage in dubbele cijfers moet worden uitgedrukt, zonder enige
gewichtstoename. Deze inspanningen hebben ervoor gezorgd dat de nieuwe
Mazda6 tot 2,4 % of 35 kg lichter is dan het vorige model, wat
bijdraagt aan beter weggedrag, betere botsbestendigheid en een lager
verbruik.
De double-wishbone voorwielophanging kreeg twee extra
bevestigingspunten aan het subframe (nu zes in plaats van vier), de
bovenste draagarmen kregen nieuwe dynamische dempers en de
schokdempers werden anders geconfigureerd voor meer rijcomfort. De
onderste draagarmen van de voorwielophanging hebben nu een enkel in
plaats van een dubbel buitenscharnier. Op de achteras vinden we
Mazdaâs E-type multi-link ophanging die op diverse punten werd
aangepast: de bussen in de langsdraagarmen hebben een grotere diameter
(+ 10 mm) en werden 25 mm hoger geplaatst voor betere onderdrukking
van lift en betere sporing tijdens de uitgaande slag van de
schokdempers. De achterste schokdempers werden meer rechtop geplaatst
voor meer lineaire beweging en stabiliteit.
De tandheugel gemonteerde elektrische stuurbekrachtiging (EPAS) is ook
nieuw en biedt een beter stuurgevoel en een lager verbruik (-2 %). De
slanke body van de nieuwe Mazda6 zorgt voor een flinke verbetering van
de aërodynamische prestaties. Alle externe componenten werden in de
windtunnel getest wat een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van
slechts 0,27 voor de Sedan en Hatchback opleverde en slechts 0,28 voor
de SportBreak.
Actieve en passieve veiligheidssystemen ronden de uitgewogen
eigenschappen van de Mazda6 af. De geventileerde remschijven op de
voorwielen werden vergroot (nu 299 mm + 16 mm) en zorgen samen met de
280 mm achterremschijven voor uitstekende remvertraging. Remvertraging
die zich ondersteund weet door ABS, electronische remkrachtverdeler
EBD, remassistent, dynamische stabiliteitscontrole DSC en
tractiecontrole TCS, standaard op alle modellen. Een adaptief
verlichtingssysteem behoort tot de optionele uitrusting. De nieuwe
body kreeg aan de voorzijde een nieuw verlengd subframe en langere
verbindingsstukken tussen de voorste zijprofielen van dat subframe
voor een verbetering van 10 % in het absorberen van botsingenergie in
vergelijking met het vorige model. In het interieur vinden we nieuwe
actieve hoofdsteunen om de nek tegen de gevolgen van een aanrijding
van achteren te beschermen, zes airbags, gordelspanners met
spankrachtbegrenzers op beide voorstoelen en indrukbare rem- en
koppelingspedalen, om de kans op letsel bij een frontale aanrijding te
helpen verkleinen. De buitenste zitplaatsen op de achterbank zijn
voorzien van Isofix bevestigingen voor het plaatsen van een
kinderzitje, de achterpassagiers krijgen een visuele waarschuwing als
ze hun gordel niet vastmaken, de deurstijlen zijn voorzien van
energieabsorberende ribben en de voetgangerbescherming werd verder
vergroot.
Prijzen
Prijzen en gespecificeerde uitrustingsniveaus voor de Nederlandse
markt zijn nog niet bekend.
AutoRai