7 Oktober 2007
Tom Coronel snel tijdens FIA-WTCC races op Monza
Ronde 19 en 20 van het FIA-WTCC 2007 werden verreden op de vermaarde
Italiaanse racepiste van Monza. Een volgens velen supergaaf circuit,
waar het met name op de snelheid aankomt. Voor SEAT Team Holland
coureur een baan waar hij zich prima thuis voelt en dit weekend ook
goed presteerde. Ondanks een enigszins tegenvallende training eindigde
hij de eerste race met een 9e plaats en de tweede met een 7e.
Foto: FIA WTCC
Ik heb supermooie strijd gehad, opent Coronel zijn relaas. Het was
continu vechten, vechten en nog eens vechten en zoeken naar je
mogelijkheden. In de trainingen kon ik tot tweemaal toe in de
slipstream van een andere rijder naar een snelle tijd komen. En heel
eerlijk dacht ik dat in de kwalificatie ook te hebben. Voor mijn
gevoel ging het best snel, maar achteraf bleek het toch wat tegen te
vallen. Tijdens de sessies hebben we ook nog aan de Leon gesleuteld om
het uitbreken van de achterkant in de bochten verder te verminderen.
En toen die snelle tijd in de Warm-Up? Heel eerlijk, door de snelheid
gedwongen heb ik een keer die chicane afgestoken. Maar kijk je naar de
tijden in de andere ronden, was ik toch tweede. Die chicanes spelen
hier nu eenmaal een belangrijke rol. Kijk maar naar race 1. Je komt
met zijn allen op die eerste bocht af en dan wordt het dringen. Ik
koos voor de buitenlijn en kwam daardoor deels op de (natte)
uitrijstrook terecht. Daar won ik niets mee, want daar stond toen al
iemand stil. Ik kwam redelijk snel weer weg om daarna met slipstreamen
steeds wat te winnen. Dit is een circuit met drie bochten en drie
chicanes en voor de rest zijn het lange rechte stukken. Door dan dicht
achter je voorganger te rijden kun je nog iets van zijn zuiging
meenemen, zeker bij snelheden boven de 200 km/uur is dat belangrijk.
In de tweede race had ik een goede start maar moest goed uitkijken dat
er in die eerste ronde niemand tegen mij aanknalde. Bij de klapper van
Farfus koos ik de goede lijn en reed daarmee in de voorste linies. Via
de spiegels zag ik Yvan Muller (SEAT fabrieksrijder en titelkandidaat
red.) aankomen en bood hem op het rechte stuk een slipstream aan,
waarna ik hem aangaf aan welke kant hij kon passeren. Het lukte om
direct aan te sluiten, maar later bleek hij toch sneller. Achter mij
reed Alex Zanardi en met hem heb ik vrijwel de rest van de race
gestreden. Eerlijk en leuk, maar op gegeven moment was hij toch net
iets sneller. Ik heb nog een keer geprobeerd uit zijn slipstream te
komen, maar helaas het lukte niet. Ook vandaag was ik weer de snelste
SEAT met een benzinemotor.
Tom Coronel verschijnt overigens komend weekend aan de start in de
Finale van het BTCC (Brits toerwagenkampioenschap). Daar bestuurt hij
de derde auto van het Britse SEAT Team en staat daarin titelkandidaat
en merkgenoot Jason Plato bij in zijn strijd. Daarna maakt Tom Coronel
zich op voor de beslissende WTCC races in Macau.
Tom Coronel