De nieuwe BMW M3 Sedan onthuld
(10/8/2007)
Dertien jaar na de introductie van de eerste BMW M3 Sedan introduceert
BMW M GmbH de tweede generatie. Hiermee krijgt de succesvolle BMW M3
Coupé nu weer gezelschap van een vierdeurs variant.
De nieuwe BMW M3 Coupé heeft sinds zijn introductie de harten van
vele autoliefhebbers over de hele wereld veroverd. De nieuwe BMW M3
Sedan voorziet in hetzelfde sensationele rijgedrag, maar zal daarnaast
in de smaak vallen bij die autoliefhebbers die hun passie voor
sportief autorijden graag combineren met praktische bruikbaarheid. Dat
deze specifieke kwaliteiten uitstekend in één voertuig kunnen worden
verenigd, heeft BMW eerder overtuigend bewezen met de BMW M5 Sedan en
Touring.
De BMW M3 Sedan blinkt uit in rijeigenschappen die niets te wensen
overlaten, en koppelt dit aan uitstekend comfort voor maximaal vijf
inzittenden. De functionaliteit van vier portieren en een royale
bagageruimte (tot 450 liter) wordt gecombineerd met de dynamiek van de
uit de M3 Coupé bekende 4,0 liter V8 en een M sperdifferentieel dat
het indrukwekkende vermogen op de achterwielen overbrengt.
Vanzelfsprekend is de nieuwe BMW M3 Sedan uitgerust met dezelfde
geavanceerde technieken als de BMW M3 Coupé. Tegelijkertijd is de BMW
M3 Sedan als model ook volledig nieuw ontwikkeld, met diverse details
die kenmerkend zijn voor een BMW met het fameuze M-label. Als high
performance sportauto vestigt de nieuwe BMW M3 Sedan zowel ten aanzien
van design als van functionaliteit een nieuwe norm. Daarbij is ook
deze sedan in de beste traditie van BMW M GmbH ontwikkeld om zelfs de
meest geavanceerde technieken uit de wereld van de autosport
beschikbaar te maken voor de openbare weg.
Hiermee accelereert de nieuwe M3 van 0 tot 100 km/u in niet meer dan
4,9 seconden, terwijl de topsnelheid elektronisch wordt begrensd op
250 km/u.
Autosport als uitgangspunt
Binnen het modellengamma van BMW M GmbH staat de BMW M3 traditioneel
het dichtst bij de autosport. Dat gold al in 1986 voor de allereerste
generatie van de BMW M3, en is net zo duidelijk zichtbaar in de vierde
generatie die dit jaar zijn opwachting maakt.
En waar de vorige generatie van de BMW M3 Sedan werd ontwikkeld op
basis van de BMW 3 Serie Sedan, daar verschilt het nieuwe model zowel
uiterlijk als onderhuids fundamenteel van de âreguliereâ sedan.
Behalve een uniek design en geavanceerde componenten voor de
aandrijflijn en het onderstel hadden de technici van BMW M vooral het
verbeteren van de vermogen/gewicht verhouding als belangrijke
prioriteit. Mede door het consequente gebruik van lichtgewicht
componenten bedraagt de gewicht/vermogen verhouding van de nieuwe BMW
M3 Sedan slechts 3,8 kilo per pk; een verbetering van maar liefst 20%
ten opzichte van zijn toonaangevende voorganger.
Afgezien van de dragende constructie werden alleen de portieren, het
dak, de kofferdeksel, ramen en de achterlichtunits overgenomen van de
BMW 3 Serie Sedan. Het aantal componenten dat voor de BMW M3 Sedan
nieuw werd ontwikkeld is dan ook bijna even groot als bij de M3
Coupé.
Het interieur staat geheel in dienst van maximaal rijplezier, in een
omgeving die volledig is toegesneden op de wensen van de vijf
passagiers. Daarbij is in de eerste plaats gedacht aan de bestuurder,
die kan beschikken over een instrumentarium dat een actieve rijstijl
stimuleert, en dat alle gelegenheid biedt het enorme potentieel van de
nieuwe BMW M3 Sedan te verkennen.
Nieuwe V8 combineert kracht met efficiency
Na ruim vijftien jaar heeft de veelgeprezen zes-in-lijn motor van de
vorige generaties van de BMW M3 plaatsgemaakt voor een zo mogelijk nog
indrukwekkender krachtbron. Beide modelvarianten van de nieuwe BMW M3
beschikken voor het eerst over een krachtige V8, met tal van
componenten die genen van de achtcilinder BMW Sauber F1 in zich
dragen.
De specificaties van deze high performance krachtbron vormen een
overtuigend bewijs van de kennis en kunde van de motorspecialisten van
BMW M GmbH. Het vermogen van de 3.999 cc metende V8 bedraagt 309
kW/420 pk, met een maximum koppel van 400 Nm dat al beschikbaar is bij
3.900 toeren per minuut.
Minstens zo indrukwekkend is het maximale toerental van 8.300 toeren
per minuut, en het feit dat 85 procent van het koppel beschikbaar is
binnen het uitzonderlijk brede toerengebied van 6.500 tpm.
Dit vermogen wordt via een handgeschakelde zesversnellingsbak met een
compleet nieuwe eindoverbrenging naar de achterwielen geleid. Hiermee
slaagt de BMW M3 Sedan erin een levendige acceleratie te combineren
met het uithoudingsvermogen en de dynamiek van een volbloed
sportwagen. Ondanks het specifiek vermogen van 105 pk per liter
bedraagt het gecombineerde brandstofverbruik slechts 12,4 l/100 km.
Deze voor dit segment bijzondere brandstofefficiency is mede te danken
aan innovatieve systemen als Brake Energy Regeneration, dubbele VANOS
verstelbare nokkenassen en individuele gaskleppen.
Aluminium onderstel voor superieur rijplezier
Voor de nieuwe BMW M3 werden het onderstel en de wielophanging
compleet nieuw ontwikkeld. Daarbij verschilt de BMW M3 Sedan slechts
in detail van de Coupé, met het oog op een optimale gewichtsverdeling
voor de vierdeurs variant.
Bij de ontwikkeling van het onderstel van de BMW M3 Sedan stonden niet
alleen de overbrenging van het vermogen en de wegligging centraal,
maar is ook gestreefd naar een zo laag mogelijk gewicht. Mede daarom
bestaat de nieuw ontwikkelde voorwielophanging vrijwel volledig uit
aluminium. Daarmee werd een aanzienlijke gewichtsbesparing
gecombineerd met een hogere mate van torsiestijfheid, een belangrijke
voorwaarde voor dynamiek op de weg.
Het krachtige remsysteem met de uit een speciale compound vervaardigde
remschijven weegt minder dan bij de vorige generatie van de BMW M3
Sedan. Het remsysteem gaat schuil achter lichtmetalen M-design velgen,
in het formaat 8,5 x 18 inch voor en 9,5 x 18 inch achter. Laagprofiel
banden in het formaat 245/40 (vóór) en 265/40 (achter) garanderen de
juiste grip op elk wegoppervlak.
Complete standaarduitrusting
De nieuwste BMW M3 Sedan is standaard bijzonder compleet uitgerust. De
auto is standaard onder meer voorzien van lederen bekleding,
elektrisch bediende sportzetels, iDrive navigatiesysteem,
alarmsysteem, PDC parkeersensoren en metallic lak.
Met een uitgebreide optielijst kan elke autoliefhebber de nieuwe BMW
M3 Sedan verder afstemmen op zijn persoonlijke smaak. Met Electronic
Damper Control (EDC) en MDrive kan de chauffeur afhankelijk van
voorkeur en omstandigheden de set-up van de auto volledig instellen.
Eveneens optioneel zijn de 19 inch velgen, terwijl het 825 Watt sterke
BMW Individual High End Audio System met 16 hoogwaardige luidsprekers
een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan het toch al unieke
rijplezier.
AutoRai