PvdA Rotterdam
De Walenburgerhof: aan de burger heeft het openbaar bestuur geen boodschap
Zo 7 Okt 2007 - Ton Sonneveldt
Aan de noordzijde van het Centraal Station, tegen het talud van de
spoorbaan en begrensd door de Stationssingel en de Statenweg staan
verscheidene gebouwen die op termijn weg moeten. Daar moet nieuwbouw
komen. Het vorige College wethouder Pastors- heeft dit gebied in 2003
als bouwlocatie aangewezen.
Die nieuwbouw wordt in drie fasen ontwikkeld. De eerste fase is de
vervanging van het complex het dichts bij het Bentinckplein. Het plan
daarvoor heet Walenburgerhof. Het wordt een massaal bouwblok, buiten
de huidige rooilijnen en ook veel hoger dan de bestaande bebouwing.
Onduidelijk is nog hoe de andere twee bouwblokken zullen worden
ingevuld. De bewoners aan de Stationssingel maken tegen deze plannen
bezwaar.
Hoe is dit plan tot stand gekomen? Na het collegebesluit van 2003
vraagt de wethouder de dS+V voor dit gebied voorstellen te
ontwikkelen. Je zou dan denken dat dS+V voor dat gebied een
stedebouwkundige visie ontwikkelt, die met de raad, de deelgemeente en
de betrokken bewoners wordt besproken, voordat met concrete
planvorming wordt begonnen.
Het ging echter anders: dS+V makelt vier opdrachtgevers bij elkaar,
overlegt met deze partijen over het gewenste volume en stelt (samen
met de opdrachtgevers) voor de architect een ruw programma van eisen
vast, met daarin de bouwgrenzen en het te realiseren volume. Dat zal
waarschijnlijk wel met de wethouder zijn kortgesloten, maar het
vaststellen van dat programma van eisen ging volledig buiten de
gemeenteraad, de deelgemeenteraad en buiten de betrokken bewoners om.
Op basis van dat programma van eisen is een prijsvraag voor een
ontwerp uitgeschreven. Architectenbureau KCAP krijgt de opdracht, die
daarna, in nauwe samenwerking met de vier opdrachtgevers en met dS+V,
uitwerken. Zoals dat is uitgelegd door KCAP op de vergadering van de
Commissie Buitenruimte van de deelraad Noord op 19 juni 2007.
Als het ontwerp gereed is worden in oktober 2006 de omwonenden door de
gezamenlijke opdrachtgevers uitgenodigd voor een presentatie. Bewoners
worden met een uitgewerkt plan overvallen en de presentatie is verre
van objectief. Zo geven de gepresenteerde schetsen een beeld van een
veel lager gebouw dan het later op basis van de cijfers blijkt te
zijn. De dS+V kondigt een klankbordgroep aan om met bewoners verder
over de plannen en hun bezwaren te praten, maar die klankbordgroep
wordt nooit bij elkaar geroepen. Achteraf wordt deze
voorlichtingsavond echter door dS+V en deelraadsbestuurder Harika als
formele inspraak conform de Wet ruimtelijke ordening (Wro)
gedefinieerd. Terecht merkte Kees van Dongen op 19 juni in de
commissie Buitenruimte op dat een voorlichtingsavond (propaganda) door
de opdrachtgevers niet het zelfde is als inspraak georganiseerd door
het verantwoordelijke bestuur.
Voorjaar 2007 wachten de bewoners van de Stationssingel niet langer op
de uitnodiging van dS+V voor de klankbordgroep (die ook nooit zal
komen) maar verwoorden hun bezwaren in een zgn. zienswijze, in reactie
de tervisielegging van de plannen op 20 maart door het DB van de
deelgemeente. Die tervisielegging is een reguliere procedure in het
kader van art. 19.1 Wro. Bewoners stellen hun hun zienswijze op met
hulp van actieve architecten, stedebouwkundigen en juristen uit de
wijk. Als die er niet waren geweest en men vertrouwen had gehad in
dS+V en had gewacht op de beloofde klankbordgroep had men zijn rechten
op een reactie verspeeld. Op zijn minst heeft het hier ontbroken aan
een duidelijk leidende rol van de deelgemeente in het realiseren van
een echte inspraak.
De zienswijze van de bewoners wordt gericht aan de deelgemeente. Ik
ben geen
stedenbouwkundige, maar ik zou aan de hand van de zienswijze van de
bewoners als DB-er nog een keer kritisch naar het voorstel van de vier
opdrachtgevers (gecoördineerd door dS+V) hebben gekeken. Dat lijkt
niet te zijn gebeurd. De dS+V schrijft ten behoeve van het DB van
Noord een reactie op de zienswijze van de bewoners. Gezien de
betrokkenheid van dS+V bij het voortraject is hun commentaar
voorspelbaar: afwijzend.
Het DB van de deelraad stemt na afwijzing van de bezwaren op 29 mei in
met het voorstel voor de bouw stuurt dat ter fiattering door aan de
provincie. Als de provincie geen bezwaar maakt (en daarbij gaat het om
een formele toets op de gehanteerde normen) dan hebben de
opdrachtgevers daarna recht op een sloop- en bouwvergunning en zal het
complex worden gebouwd. Voor de bewoners staat dan alleen de weg naar
de rechter open, die echter (gewoonlijk) niet inhoudelijk zal toetsen.
In ongeveer een half jaar (oktober 2006 mei 2007) is zo een complex
bouwproject door de besluitvorming geperst, is de raad niet
inhoudelijk geïnformeerd (ondanks dat het BD de bezwaren van bewoners
kende en dus kon verwachten dat dit in de raad aan de orde zal komen)
en worden bewoners afgeserveerd.
De vergadering van de Commissie Buitenruimte op 19 juni was overigens
memorabel. De leden van de commissie kenden de bezwaren van bewoners
uit de zienswijze en wilden inhoudelijk met het DB over het plan
praten. Er waren ook veel bewoners aanwezig die hun standpunt wilde
toelichten. Dat het DB een paar weken daarvoor op 29 mei al had
besloten met het bouwplan in te stemmen was gedurende de discussies
niet bekend en werd pas aan het eind van de van de vergadering door de
DB-er gemeld.
In de vergadering bleek uit de presentatie van de architect dat de
nieuwbouw veel groter wordt dan de huidige bebouwing, doorloopt tot
aan de huidige rijweg en veel hoger wordt dan de huidige woningen aan
de Stationsingel. Verder wordt de eerste 12 meter hoogte van de
nieuwbouw uitgevoerd als een massale zwarte wand, die zeer bedreigend
zal zijn.
In de nieuwbouw komen naast woningen twee scholen. De Wolfert van
Borselen en de Thomas Morus. De huidige tweede school in het rijtje is
de Lucia-Petrus MAVO. Deze school verwacht problemen wanneer deze deze
drie scholen met volstrekt verschillende populatie op dit kleine
gebied bij elkaar worden gezet en steunt de bezwaren op dit punt van
de bewoners. Ook naar hun zorgen wordt door dS+V niet geluisterd:
eventuele problemen tussen groepen leerlingen zijn geen onderwerp van
discussie bij de technische beoordeling van het bouwplan. Voor het DB
van de deelraad had dat wel een afweging moeten zijn.
Na het betoog van de architect kwamen drie insprekers uit de buurt aan
het woord. Er werd een dringend beroep op de deelraad gedaan om
invloed uit te oefenen op de gepresenteerde plannen en aan hun
bezwaren tegemoet te komen. De insprekers en de deelraadsleden wisten
op dat moment niet dat het DB van de deelraad al op 29 mei met het
voorstel had ingestemd en de discussie dus feitelijk zinloos was. Dat
bleek pas achteraf bij de reactie van Harika. Waar iedereen
verbijsterd over was.
Op die commissievergadering was overigens onduidelijk of de
bevoegdheid om te beslissen over bouwvoorstellen op basis van art. 19
lid 1 wel door de deelraad aan het DB was gedelegeerd. Op 26 juni
belde de griffier nog een bewonersvertegenwoordiger om te melden dat
die bevoegdheid toch bij de deelraad lag en niet bij het DB. Het
besluit van 29 mei van het DB zou daarme ongeldig zijn. Op 5
september, bij een voorlichtingsavond in de Provenier, meldde DB-er
Harika weer aan de bewoners dat de bevoegdheid toch bij het DB lag.
Kees van Dongen heeft dat bevestigd, maar bizar was het natuurlijk
wel.
Voor de deelraadsfractie van de PvdA is dit een lastig dossier. We
steunen dit DB, maar komen ook op voor de rechten van bewoners. Van
inspraak en participatie, georganiseerd door de deelgemeente is hier
geen sprake geweest. Er heeft nauwelijks overleg plaats gevonden
tussen de DB-er en de bewoners over bezwaren. Het DB heeft geen ruimte
gegeven aan de deelraad om in de Commissie over het plan te spreken
voordat men een besluit nam. Bewoners en deelraad zijn door het DB
voor een voldongen feit gesteld. Inhoudelijk lijken mij verschillende
bezwaren die door bewoners naar voren zijn gebracht hout te snijden,
maar door de gevolgde procedure zijn bewoners en de raad inhoudelijk
buiten spel gezet. De delraadsfractie zou zich naar mijn mening zeer
moeten inspannen om de gevolgde werkwijze (en de druk van dS+V en het
College) op tafel te krijgen en om de bewoners ook nog een maximale
stem te geven. Tot nu toe lijkt het bestuur Coolsingel en Eudokiaplein
- daarin zeer gesteund (gestuurd?) door dS+V, aan bewonersbelangen
geen boodsdchap te hebben.
Op 5 september verdedigde Harika zich tegenover bewoners voor de
gevolgde procedure met het argument dat het DB van de vorige deelraad
al in 2003 met het bouwvolume had ingestemd en dat veranderingen aan
het plan in deze fase zou leiden tot miljoenenclaims van de
projectontwikkelaars. Als dat waar zou zijn dan wordt de in de Wro
voorgeschreven inspraak hiermee tot een farce gemaakt. Dat lijkt me
niet wat we als PvdA zouden moeten willen.