Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Prorail nu tot de orde roepen

Het nieuwe werkrooster van ProRail voor regelmatig klein spooronderhoud heeft onverteerbare gevolgen voor het spoorboekje. Dat zeggen de consumentenorganisaties, nu de ingrepen in de ontwerp-jaardienstregeling 2008 duidelijk beginnen te worden. De organisaties willen ProRail en de verantwoordelijke minister Eurlings houden aan de afspraak van twee jaar geleden dat het nieuwe onderhoudsrooster zou worden ingevoerd zonder nadelige gevolgen voor het 'treinproduct'.

Vooral op enkelsporige lijnen ontstaan problemen. ProRail zegt voor regelmatig klein spooronderhoud gemiddeld eenmaal per week een nachtelijke periode van 5,5 uur nodig te hebben waarin geen treinen rijden. Deze 'werknachten' zijn nu vooral doordeweeks gepland, waardoor dan late of vroege treinen moeten uitvallen. Op veel van deze verbindingen vertrekt de eerste trein in deze 'werknachten' een halfuur tot een uur later, of gaat de laatste trein één tot twee uur vroeger. Dit dupeert de betrokken reizigers. Het leidt daarnaast ook tot een spoorboekje vol moeilijk te onthouden uitzonderingen, en daarmee tot valkuilen voor de reizigers.

De reizigersorganisaties vinden dat de onvermijdelijkheid van deze ingrepen niet is aangetoond. Zo is het niet nodig om treinen te schrappen als de werknachten in het weekeinde zouden worden gepland. Dan is immers genoeg tijd beschikbaar, omdat de eerste treinen op zondag pas op een later tijdstip gaan rijden. Mogelijk zou dit wel een verhoging van de onderhoudskosten betekenen. ProRail heeft echter tot nu toe geen inzicht gegeven in de afwegingen die hierbij zijn gemaakt, bijvoorbeeld tussen hogere uitgaven en inkrimpingen in het spoorboekje. Bovendien heeft ProRail een zeer slechte reputatie als het gaat om het tijdig gereedkomen van werkzaamheden. Uitgelopen werkzaamheden kunnen dramatisch uitpakken voor het treinverkeer in de ochtendspits.

Ook is niet duidelijk waarom ProRail niet heeft voldaan aan de in 2005 gemaakte afspraak over de invoering van een onderhoudsrooster in 2008. Hierbij is met o.a. de minister van Verkeer en Waterstaat afgesproken dat het onderhoudsrooster zou worden ingevoerd zonder effect op de kwaliteit van het 'treinproduct'. De consumentenorganisaties willen dat minister Eurlings ProRail aan deze afspraak houdt.

Klik hier voor een overzicht van effecten van geschrapte treinen wegens het onderhoudsrooster in de dienstregeling 2008. Dit is niet alles; er zullen waarschijnlijk meer treinen sneuvelen omdat de vervoerders hun omloop van materieel en personeel anders niet rond krijgen. Iets daarvan is in het overzicht al te zien op de Maaslijn. Verder vallen ook op andere verbindingen incidentele treinen uit, al of niet met één of andere vorm van compensatie.

ProRail heeft op een dusdanig laat moment duidelijkheid gegeven over het onderhoudsrooster, dat er voor de consumentenorganisaties geen mogelijkheid meer is voor een betekenisvolle invulling van hun formele adviesrol. De consumentenorganisaties nemen hier geen genoegen mee, en beraden zich op stappen hiertegen. Deze week overleggen de consumentenorganisaties met de NS en VenW. Oorspronkelijk zou ook ProRail op dit overleg aanwezig zijn, maar ProRail heeft laten weten, niet te zullen komen.
Pagina geplaatst: 7 oktober 2007