Toespraak opening van het nieuwe kantoorpand van Transparent te Amsterdam
toespraak | 05-10-2007 | Amsterdam, Staatssecretaris
Beste Willem-Jeroen,
Dames en heren,
Het betrekken van een nieuw pand is iets om bij stil te staan. Het is
niet alleen een verandering van de muren om je heen. Een verhuizing
heeft ook invloed op de manier waarop je werkt. Een gebouw maakt deel
uit van je bedrijfscultuur.
Twee mensen op een zolderkamer. Het heeft er veel van weg dat dat de
beste manier is om een prachtig bedrijf te beginnen. Zo begon mijn
bestaan als ondernemer. En zo is ook Transparent ontstaan in 2000. Ik
voel dus wel een bepaalde verwantschap, beste Willem-Jeroen.
Allebei zijn we die zolderkamer behoorlijk ontgroeid. Ik doe
tegenwoordig heel andere dingen, en voor jouw bedrijf is intussen
Nederland al niet meer groot genoeg. Je hebt 3 kantoren, waarvan één
in Antwerpen.
Een gebouw speelt een grote rol in het welbevinden van de mensen die
er in werken. Transparent is flink gegroeid, tot zo'n twintig mensen
heb ik begrepen. Op je uitnodiging staan enkele wapenfeiten. 20% van
de AEX fondsen maakt gebruik van de diensten van Transparent en bij
29% van de Midcap-fondsen heeft Transparent audits verricht. Je hebt
al 400.000 brieven verstuurd.
En, zo lees ik, je hebt één blindengeleidehond geadopteerd.
Account Payable analyses dragen mede bij aan corporate governance,
doordat je daardoor transparantie krijgt die daarvoor nodig is.
Die blindengeleidehond moet wel bedoeld zijn voor de enkeling die nog
niet begrepen heeft wat voor nuttig werk jullie doen!
Je huisvesting moet natuurlijk meegroeien. Daarom is een gelukwens op
zijn plaats met dit mooie nieuwe kantoor. Laten we hopen dat het
nieuwe pand een positieve bijdrage zal geven aan de bloei van
Transparent !
Dames en heren,
Er is sinds Prinsjesdag behoorlijk veel publiciteit geweest over de
voorgestelde belastingmaatregelen.
De belastingdruk verschuift meer van arbeid en winst naar belastingen
op milieugrondslag. Het Belastingplan 2008 markeert die verschuiving
nadrukkelijk.
De economie draait goed. Ook in internationaal perspectief doet
Nederland het goed. Ook de Nederlandse overheidsfinanciën staan er
beter voor dan het gemiddelde van de eurozone. We kunnen nu voor het
eerst sinds 1954 een begrotingsoverschot laten zien voor de komende
vier jaar.
Maar we willen het dak repareren als de zon schijnt. Daarom nemen we
juist nu minder plezierige maatregelen. We moeten ons voorbereiden op
de kosten van de vergrijzing, we willen de economische structuur
versterken en de arbeidsparticipatie verhogen.
We bereiken houdbare overheidsfinanciën door een begrotingsoverschot
na te streven, waardoor een deel van de staatsschuld kunnen aflossen;
door de arbeidsparticipatie te verhogen, en door voorzieningen op het
gebied van de AOW en de zorg aan te passen.
Van verschillende kanten is kritiek gekomen dat het kabinet de lasten
zou verzwaren met 6,8 miljard. Wie dat zegt, maakt een karikatuur van
de werkelijkheid. Wat is het geval?
Toen vorig jaar alle politieke partijen hun verkiezingsprogramma's
opstelden, was al duidelijk dat hogere zorgpremies voor
lastenstijgingen zouden zorgen. In het coalitieakkoord hebben we toen
gezegd: ten opzichte van deze stand, geen verdere stijgingen. Het
kabinet heeft dus gekozen voor lastenneutraliteit voor burgers en
bedrijven over de gehele kabinetsperiode. Die belofte doen we gestand.
De lastenstijging door de zorg komt bovendien niet per se overeen met
wat mensen en bedrijven ervaren. Want we treffen bijvoorbeeld ook
maatregelen aan de uitgavenkant, die je niet ziet in de lastencijfers,
maar die wel een lastenverlichting inhouden voor mensen en bedrijven.
Bijvoorbeeld invoering van gratis schoolboeken en loonkostensubsidies.
Het uitgangspunt was: lastenneutraliteit over de periode 2008-2011. En
dat blijft het.
Dames en heren,
Het milieu vervuilen kan heel goedkoop. Maar de maatschappelijke
kosten zijn hoog. Als je die kosten met belasting doorberekent kun je
een eerlijker prijs tot stand brengen.
Daarom kies ik voor een verschuiving van de belasting op arbeid en
winst naar het belasten van milieuvervuilend gedrag en consumptie.
Fiscale vergroening is het centrale thema van dit Belastingplan.
Met het vliegtuig naar Londen is soms goedkoper dan met de trein naar
Groningen. Maar de schade aan het milieu door vliegverkeer is fors.
Een vliegbelasting zorgt ervoor dat milieueffecten tot uitdrukking
komen in de prijzen van vliegtickets.
Daarom krijgen we een vliegbelasting. Deze wordt opgelegd aan de
luchthaven. Daarmee kunnen de administratieve lasten laag blijven.
Auto's moeten niet alleen zuiniger worden, maar ook schoner.
En de vervuiler betaalt. De hoogte van de belastingen op auto's gaat
meer afhangen van de milieuprestaties van de auto. De belasting op
vervuilende auto's en auto's die veel brandstof verbruiken wordt
verhoogd. Belasting op schone en zuinige auto's verlaagd.
Het stimuleren van zuinige auto's doen we door een intensivering van
de bonus-malusregeling in de aanschafbelasting, de BPM. Zowel de bonus
als de malus worden verhoogd. Het verschil tussen de maximale bonus en
de maximale malus wordt bijna verdubbeld.
Daarnaast komt er voor zeer onzuinige auto's een CO2 toeslag in deze
aanschafbelasting.
Voor zeer zuinige auto's komt er bovendien een halvering van het
tarief van de Motorrijtuigenbelasting. Net als een verlaging van de
bijtelling voor privégebruik van een zeer zuinige auto van de zaak.
Er komt, naast de vliegbelasting, nog een tweede nieuwe belasting: de
Verpakkingenbelasting.
We gaan verpakkingsmaterialen verschillend belasten op basis van hun
milieukenmerken, naar hoeveelheid en soort.
Om administratieve lasten te beperken, is het streven om het aantal
belastingplichtigen zo klein mogelijk te houden. Belastingplichtig is
de producent of de importeur van de verpakking of de verpakte
producten. (Door 2 procent van de bedrijven te belasten, kunnen we 95
procent van alle verpakkingen onder de verpakkingenbelasting brengen.)
Dames en heren,
Er is de nodige kritiek op deze belastingmaatregelen. Het meest
gehoorde argument is dat de opbrengst niet ten goede komt aan
milieumaatregelen, maar gewoon in de staatskas stroomt.
Dat klopt; maar dat argument gaat uit van een verkeerde
veronderstelling. Daar ging het niet om. Het doel van deze belastingen
is: het genereren van algemene middelen. De tweede doelstelling is het
internaliseren van milieukosten in de prijzen. Daarmee herstellen we
een onvolkomenheid van de markt.
Vergroening voert in dit belastingplan dus duidelijk de boventoon.
Twee andere punten, waar ik veel belang aan hecht, zijn innovatief
ondernemerschap en Vereenvoudiging.
Als je de wereld groener wilt krijgen, door de bewegingen van mensen
en goederen te verminderen en te optimaliseren;
als je een slag wilt maken in administratieve lastenverlichting en
vereenvoudiging voor burgers en bedrijven;
als je ondernemerschap wilt versterken;
dan is innovatie voor en door ondernemers enorm belangrijk.
Innovatie draagt bij aan vergroening, aan vereenvoudiging en aan
innovatief ondernemerschap.
In dit belasting zitten enkele maatregelen op dit gebied. Zoals een
vereenvoudiging van de WBSO.
Ondernemers zijn met dit Belastingplan gebaat door verlaging van de
belasting voor mkb-ondernemers met een vennootschap. Dat zijn meestal
de mkb-ers met personeel. Over de eerste 200.000 euro winst betaal je
flink minder vennootschapsbelasting.
Andere maatregelen op het gebied van innovatie en vereenvoudiging
komen in een volgend Belastingplan of in een apart wetsvoorstel.
Dames en heren,
Op het gebied van de belastingheffing zitten we ook in een soort
verhuizing, zou je kunnen zeggen.
De belastingheffing is aan het verhuizen van lasten op arbeid en winst
naar lasten op milieuvervuiling en consumptie.
En er komen twee nieuwe belastingen. Dat betekent dat dit
Belastingplan een sprong maakt in de vergroening van ons fiscale
stelsel.
Fiscaliteit is er niet alleen om geld op te halen. Je kunt met
belastingen indirect aansporen tot ander gedrag. Door maatschappelijke
kosten in de prijzen te verwerken. Dan kan de markt nog beter zijn
werk doen. Dit Belastingplan laat zien hoe dat kan.
Dank u wel.
* Laatst aangepast: 19-10-2007
Ministerie van Financiën