---
5 oktober 2007
Mobiel internet in het buitenland uitzetten
Bij het afsluiten van een abonnement voor je mobiele telefoon, moet je
de keuze kunnen maken om mobiel internet in het buitenland `uit' te
zetten. Dat vindt de Consumentenbond. Bij het meldpunt van de bond
zijn tot nu toe 370 verhalen binnengekomen van Nederlanders die op
vakantie in het buitenland mobiel internet hebben uitgeprobeerd en bij
thuiskomst een rekening van honderden of zelfs duizenden euro's op de
mat vonden.
De Consumentenbond voert al lange tijd actie tegen deze misstand. Tot
nu toe nog zonder resultaat: de tarieven zijn nog steeds excessief.
Vandaar dat de bond een onderzoek gaat doen naar hoe de rekeningen tot
stand komen. Vooruitlopend daarop roept de bond iedereen op zijn of
haar ervaringen te melden via www.consumentenbond.nl/meldpuntinternet.
Tot nu toe zijn daar 370 uitgewerkte verhalen binnengekomen. In 53%
van de gevallen gaat het om rekening van tussen de 100 en 500 euro, in
18% tussen 500 en 1.000 euro en in 10% zelfs meer dan 1.000 euro. Een
ruime meerderheid, namelijk 79%, was niet op de hoogte van de
tarieven, maar ontdekte dat pas nadat toen de factuur binnenkwam. 84%
is enorm geschrokken. 10% wist een deal te sluiten met het
telefoonbedrijf: ze konden minder of gespreid betalen.
In Nederland kun je voor een tientje een maand lang genieten van
mobiel internet. Maar zodra je de grens over bent, kan dat oplopen tot
(vele) honderden euro's. Een van de meldingen kwam van iemand die
slechts twee keer zijn mail had gecheckt en daarvoor al 30 euro moest
betalen. Een ander was op vakantie in Kroatië en maakte drie keer geld
over via postbank.nl: 267 euro. Een vakantieganger in Griekenland was
500 euro kwijt omdat zijn telefoon bleef proberen een foto te mailen
die niet aankwam. Er zijn zelfs meldingen binnengekomen van mensen die
onverwachts een rekening van meer dan 2.000 euro kregen. Opvallend is
het verhaal van iemand die niet in het buitenland, maar in Nederlands
Limburg op vakantie was, maar kennelijk via een Belgische mast contact
maakte, want hij kreeg het (torenhoge) Belgische tarief in rekening
gebracht.
De Consumentenbond gebruikt al deze meldingen bij zijn onderzoek naar
rekeningen voor mobiel internet in het buitenland en is op zoek naar
nog meer verhalen. Het probleem lijkt te zijn dat mensen een
abonnement nemen voor mobiel internet omdat het goedkoop is, waarmee
ze ook in het buitenland kunnen internetten maar zonder dat ze weten
dat daar excessieve tarieven gelden. Daarom vindt de bond dat de
verkoper bij het afsluiten van zo'n abonnement expliciet de vraag moet
stellen of de internetmogelijkheid ook voor het buitenland aangezet
moet worden. Daarnaast moeten mensen later de optie hebben om het
alsnog uit te zetten. Nu alle nieuwe mobieltjes een internet-functie
hebben (en mobiel internet via de laptop populair wordt), zou dat veel
vakantiegangers een hoop ellende kunnen besparen.
Consumentenbond