Consumentenbond


---

5 oktober 2007

Mobiel internet in het buitenland uitzetten

Bij het afsluiten van een abonnement voor je mobiele telefoon, moet je de keuze kunnen maken om mobiel internet in het buitenland `uit' te zetten. Dat vindt de Consumentenbond. Bij het meldpunt van de bond zijn tot nu toe 370 verhalen binnengekomen van Nederlanders die op vakantie in het buitenland mobiel internet hebben uitgeprobeerd en bij thuiskomst een rekening van honderden of zelfs duizenden euro's op de mat vonden.

De Consumentenbond voert al lange tijd actie tegen deze misstand. Tot nu toe nog zonder resultaat: de tarieven zijn nog steeds excessief. Vandaar dat de bond een onderzoek gaat doen naar hoe de rekeningen tot stand komen. Vooruitlopend daarop roept de bond iedereen op zijn of haar ervaringen te melden via www.consumentenbond.nl/meldpuntinternet.

Tot nu toe zijn daar 370 uitgewerkte verhalen binnengekomen. In 53% van de gevallen gaat het om rekening van tussen de 100 en 500 euro, in 18% tussen 500 en 1.000 euro en in 10% zelfs meer dan 1.000 euro. Een ruime meerderheid, namelijk 79%, was niet op de hoogte van de tarieven, maar ontdekte dat pas nadat toen de factuur binnenkwam. 84% is enorm geschrokken. 10% wist een deal te sluiten met het telefoonbedrijf: ze konden minder of gespreid betalen.

In Nederland kun je voor een tientje een maand lang genieten van mobiel internet. Maar zodra je de grens over bent, kan dat oplopen tot (vele) honderden euro's. Een van de meldingen kwam van iemand die slechts twee keer zijn mail had gecheckt en daarvoor al 30 euro moest betalen. Een ander was op vakantie in Kroatië en maakte drie keer geld over via postbank.nl: 267 euro. Een vakantieganger in Griekenland was 500 euro kwijt omdat zijn telefoon bleef proberen een foto te mailen die niet aankwam. Er zijn zelfs meldingen binnengekomen van mensen die onverwachts een rekening van meer dan 2.000 euro kregen. Opvallend is het verhaal van iemand die niet in het buitenland, maar in Nederlands Limburg op vakantie was, maar kennelijk via een Belgische mast contact maakte, want hij kreeg het (torenhoge) Belgische tarief in rekening gebracht.

De Consumentenbond gebruikt al deze meldingen bij zijn onderzoek naar rekeningen voor mobiel internet in het buitenland en is op zoek naar nog meer verhalen. Het probleem lijkt te zijn dat mensen een abonnement nemen voor mobiel internet omdat het goedkoop is, waarmee ze ook in het buitenland kunnen internetten maar zonder dat ze weten dat daar excessieve tarieven gelden. Daarom vindt de bond dat de verkoper bij het afsluiten van zo'n abonnement expliciet de vraag moet stellen of de internetmogelijkheid ook voor het buitenland aangezet moet worden. Daarnaast moeten mensen later de optie hebben om het alsnog uit te zetten. Nu alle nieuwe mobieltjes een internet-functie hebben (en mobiel internet via de laptop populair wordt), zou dat veel vakantiegangers een hoop ellende kunnen besparen.