Ernst & Young

Strijd om de waardeketen intensiveert, strategische keuzes noodzakelijk

De kansen voor autonome omzetgroei binnen de food- en fashionbranche zijn gering. Om toch groei te bereiken, proberen veel fabrikanten en retailers hun grip op de markt te versterken. Steeds meer spelers trekken grote delen van de regie over de waardeketen naar zich toe. Dit blijkt uit een uitgebrachte studie 'De value chain ontketend - strategische opties voor ketenmanagement' van Ernst & Young.

Deze studie toont volgens Harry Kleine, sectorvoorzitter van Ernst & Young's Consumer Products sectorgroep, aan dat de machtsstrijd tussen fabrikanten en retailers nog steeds gaande is. "Je ziet wel duidelijke verschillen tussen sectoren; zo is in de fashionbranche de positie van merken veel sterker dan bij voedingsmiddelen, dit vertaalt zich ook in een sterkere onderhandelingspositie van producenten."

Bedrijven worden geconfronteerd met verschillende ontwikkelingen, waaronder de vergrijzing, de verschuiving van retail naar out-of-home en de afname van winkel- en merkentrouw onder consumenten. In reactie hierop proberen partijen in toenemende mate hun grip op hun waardeketen te verstevigen. Kleine: "We hebben gezien dat ze dit, afhankelijk van hun specifieke kwaliteiten en positie in de waardeketen, vooral op vier verschillende manieren proberen. Ten eerste: achterwaartse integratie van vooral retailers die - bijvoorbeeld in de vorm van het inzetten van huismerken - beter sneller en goedkoper aan producten proberen te komen. Ten tweede: voorwaartse integratie van fabrikanten, die eigen winkels of webshops openen. Daarnaast nog focus op kerncompetenties en horizontale coördinatie en consolidatie om schaalvoordelen te benutten."

Deze strategische keuzes hebben gevolgen voor de toekomstige verhoudingen in de keten. Kleine: "Fabrikanten en retailers zetten hun schaalgrootte en proceskennis in om de waardeketen te transformeren. Retailers willen méér zijn dan slechts een efficiënte winkelketen. Ze zijn steeds meer op zoek naar toegevoegde waarde en positioneren daartoe hun winkelformules nadrukkelijker als merk. In de fashionbranche zie je dat voor consumenten daardoor het verschil tussen retailers en producenten aan het vervagen is." Uit de studie blijkt verder dat de concurrentiestrijd de komende jaren in toenemende mate wordt gevoerd tussen ketens en minder tussen individuele bedrijven. Het succes van bedrijven zal dan ook voor een groot gedeelte bepaald worden door innovatie, responsiviteit en efficiency van hun hele waardeketen. De mate waarin de spelers hun waardeketen beheersen en kunnen sturen zal hiervoor cruciaal zijn.

De studie werd op 2 oktober gepresenteerd op een door Ernst & Young georganiseerd congres over dit onderwerp. Ronald den Elzen, directeur horeca van Heineken, en Sören Hansen, CFO van Ikea, mochten de eerste exemplaren in ontvangst nemen.

Kijk ook op onze website Consumer Products http://www.ey.nl/?pag=4585