Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

De Hypotheker introduceert vijf typen starters op de woningmarkt Dé woonstarter bestaat niet

Rotterdam, 5 oktober 2007 - De starterproblematiek op de woningmarkt is een hot issue. Politiek en media besteden dan ook veel aandacht aan de gevolgen van de stijgende huizenprijzen in combinatie met een beperkt woningaanbod. In veel publicaties en beleidsnota's wordt steevast gesproken van dé starter op de woningmarkt. Onterecht, vindt De Hypotheker, want de uiteenlopende voorkeuren, financiële condities en problematiek van starters zijn nauwelijks onder één noemer te vatten. Dé woonstarter bestaat helemaal niet. Wel blijkt uit onderzoek van De Hypotheker dat er typen zijn waartoe de meeste starters behoren. De Hypotheker introduceert vijf typen starters: de klassieke starter, de alleenstarter, de late starter, de langdurige starter en de restarter.

Het onderzoek, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ergo, geeft inzicht in de vijf typen starters en de bijbehorende profielen. Zo is de alleenstarter single met een fulltime baan. De klassieke starter is een jong stel, beiden hebben een baan en (nog) geen kinderen. De late starter heeft wel kinderen. Het gezin woont al lange tijd in een huurhuis, maar wil nu toch gaan kopen. De restarter is gescheiden en - nadat de gezamenlijke woning verkocht is - alleen of met de kinderen op zoek naar een eigen huis. De langdurige starter zoekt al langer dan twee jaar naar een huis, maar kan deze om uiteenlopende redenen niet vinden. De drie grootste groepen zijn de alleenstarter (34%), de klassieke starter (33%) en de late starter (24%). De langdurige starter (5%) en de restarter (4%) vormen twee kleinere groepen.

Betere oplossingen
Waarom dit onderscheid? "Wij hebben dagelijks te maken met starters op de woningmarkt en signaleren met hen dat de situatie niet altijd rooskleurig is. Tegelijkertijd weten we ook dat met goed zoeken en een goed financieel advies er wel degelijk mogelijkheden zijn. Goed inzicht in de profielen en bijbehorende kenmerken van starters is dus van essentieel belang. Als je weet wat de knelpunten zijn en waar ze zitten, kom je tot betere oplossingen. De Hypotheker trekt zich de positie van de starter op de woningmarkt niet alleen aan, we willen ook een constructieve bijdrage leveren. Het eerder door ons georganiseerde Meldpunt Woonstarters en het bijbehorende WOONSTARTboek zijn daar een goed voorbeeld van. Voor het eerst werden starters in staat gesteld hun eigen verhaal te doen. De ervaringen die we toen hebben opgedaan, zetten we nu voort in onze startercampagne," aldus Bas Millenaar, directeur van De Hypotheker.

Wat is jouw verhaal?
Ook in de nu lopende startercampagne kiest De Hypotheker er voor de starter zelf om z'n mening te vragen. Vanaf vandaag kunnen starters op de website van De Hypotheker informatie achterlaten over zaken waar ze tegenaan lopen in de zoektocht naar een eerste woning. De Hypotheker zal al die verhalen bundelen en online plaatsen. "Deze informatie vergroot het inzicht in de verschillende typen starters en de afzonderlijke ervaringen op de woningmarkt," aldus Leslie Hogeveen, Marketingmanager van De Hypotheker. Op www.hypotheker.nl staat ook een online enquête waar de woonwensen van de starter centraal staat.

Over De Hypotheker
De Hypotheker wil er in haar dienstverlening voor zorgdragen dat de consument de juiste financiële beslissingen neemt. Van het kopen van een huis tot en met de oudedagsvoorziening krijgt de consument op zijn persoonlijke financiële situatie toegesneden advies. De Hypotheker bemiddelt tussen klanten en aanbieders van financiële producten, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen. Daarmee is De Hypotheker de grootste onafhankelijke organisatie op het gebied van hypotheken en financiële adviezen. De franchiseketen heeft 153 vestigingen, verspreid door het hele land. Op alle vestigingen zijn hypotheekadviseurs in dienst. In ruim twee derde van de winkels is tevens een financiële coach werkzaam. De hypotheekadviseurs en de financiële coaches hebben landelijk erkende diploma's op hun vakgebied en beschikken over ruime ervaring. De Hypotheker biedt naast persoonlijk advies ook een uitgebreide website met online diensten, waar de consument zich uitgebreid kan oriënteren en een eerste advies kan krijgen. De Hypotheker bestaat ruim 20 jaar en heeft inmiddels aan 350.000 klanten hypotheekadvies en financieel advies gegeven.

Omdat prettig wonen niet voor iedereen altijd vanzelfsprekend is, is De Hypotheker structureel sponsor van Villa Pardoes, een vakantieverblijf voor kinderen met een levensbedreigende ziekte. Zij kunnen er met hun ouders in een ontspannen omgeving genieten van alle (aangepaste) comfort die zij thuis vaak niet hebben.

Meer informatie over de typen starters vindt u in het bijgevoegde document.


- EINDE PERSBERICHT -

Voor meer informatie (