Positieve effecten koffie onderschat
05/10/2007 17:09
MarketResponse Nederland BV
Positieve effecten koffie onderschat
Leusden, 5 October 2007 - De gunstige invloed van koffie op het geheugen is bij weinig Nederlanders bekend. Nederlanders zijn slecht op de hoogte van de positieve effecten van koffie. Dit blijkt uit een onderzoek van MarketResponse en het Voorlichtingsbureau voor Koffie en Gezondheid. 'Slechts een klein deel van de Nederlanders (26%) weet dat koffie een bron is van antioxidanten en kan bijdragen aan een goede vochtbalans (35%)', constateert Berthy Nijhuis, research manager bij MarketResponse.
Ruim 80% van de Nederlanders drinkt wel eens koffie. Bijna alle vijftigplussers (98%) drinkt dagelijks 'een bakkie'. Gemiddeld drinkt de Nederlandse koffiedrinker vijf koppen koffie per dag. Koffie zorgt voor gezelligheid maar functioneert vooral ook als oppepper, waarmee je beter je werk kunt doen.
De helft van de koffiedrinkers vindt dat koffie in een gezonde levensstijl past. De meeste artsen zijn het hiermee eens, blijkt uit eerder onderzoek onder artsen. De gezondheidsperceptie van koffie is hoger onder frequente koffiedrinkers.
Uit het onderzoek blijkt dat artsen beter op de hoogte zijn van de positieve effecten van koffie, dan de consument. Zij weten dat koffie hoofdpijn kan verlichten en geen relevant effect heeft op de bloeddruk. Terwijl de consument vooral ook nadelige effecten van koffie ziet (zoals slechter slapen, maagklachten). Dat is waarschijnlijk de reden dat koffie van de Nederlandse koffiedrinker slechts een 'gezondheidsscore' krijgt van 49, op een schaal van 1 tot 100. Daarmee komt koffie ongeveer op hetzelfde niveau als light-frisdranken (48). Opvallend is dat wijn met een score van 55 hoger scoort op de gezondheidslat. Volgens Berthy Nijhuis zou de consument beter kunnen worden geïnformeerd over de positieve en negatieve werking van koffie, door bijvoorbeeld het Voorlichtingsbureau en de medische beroepsgroep (zoals artsen, diëtisten).
MarketResponse
MarketResponse is één van de grootste onafhankelijke research consultancy bureaus van Nederland. MarketResponse streeft naar een zo groot mogelijke effectiviteit voor haar klanten. Resultaten van marktonderzoek worden geplaatst in relevante bedrijfskundige kaders waarop klanten direct kunnen sturen. Onze aanbevelingen zijn helder en haalbaar.
De meeste relaties die MarketResponse met haar klanten aangaat zijn structureel van aard. MarketResponse ondersteunt haar klanten op vraagstukken rondom het managen van klanten, medewerkers, het portfolio en de marketingcommunicatie in zowel B2B als B2C-markten. Naast het toepassen van beproefde onderzoekstechnieken, is MarketResponse bij uitstek in staat om inzichten effectief te communiceren. Realisatie van uw bedrijfsdoelstellingen staat daarbij centraal.
MarketResponse heeft ruim 20 jaar ervaring in het faciliteren van besluitvorming op basis van marktonderzoek. Wij zijn trots op de kwaliteit van ons bedrijf met meer dan honderd experts, een eigen interview center, en een panel, De Onderzoek Groep, het meest representatieve panel in Nederland.
Voorlichtingsbureau voor Koffie en Gezondheid
Het Voorlichtingsbureau is opgericht in 2003 en heeft als doel de beeldvorming over de gezondheidseffecten van koffie in overeenstemming te brengen met de wetenschappelijke feiten. Wetenschappelijke onderbouwde informatie over de effecten van koffie op de gezondheid is te vinden op www.koffieengezondheid.nl.
Onderzoekmethodiek
Voor dit landelijk representatieve onderzoek zijn 500 koffiedrinkers in Nederland, van 16 jaar en ouder ondervraagd. Het onderzoek is telefonisch uitgevoerd met gebruikmaking van CATI en opgenomen in een omnibus onderzoek binnen het consumentenpanel (circa 60.000 personen) van MarketResponse: De Onderzoek Groep.
Noot voor de redactie,