ChristenUnie
Beperkt treinverkeer onacceptabel
Beperkt treinverkeer onacceptabel
vrijdag 05 oktober 2007 13:15 De ChristenUnie vindt het onacceptabel
dat station Eindhoven in de nieuwe dienstregeling wegens werkzaamheden
elke dinsdagmiddag voor veel treinen dicht gaat. Ernst Cramer: ,,Het
uitvallen van met name de intercitys, een heel jaar lang, leidt tot te
grote vertragingen voor veel trein- en busreizigers over grote
afstanden.
Eerder deze week werd al bekend dat enkele spoortrajecten door de
sterke groei van het aantal reizigers- en goederentreinen door ProRail
overbelast zijn verklaard. Hierdoor kunnen niet alle treinen die de
vervoerders hebben aangevraagd, daadwerkelijk rijden. De ChristenUnie
heeft over de gevolgen voor de Valleilijn (Amersfoort-Ede), de lijn
Leiden-Utrecht en de lijn Arnhem-Zevenaar schriftelijke vragen
gesteld.
Nu is bekend geworden dat als gevolg van het besluit van Prorail over
de toewijzing van spoorcapaciteit station Eindhoven een jaar lang elke
dinsdag van 9 tot 12 en van 13 tot 14.30 uur voor veel treinen
onbereikbaar is. Ernst Cramer: ,,Als je per jaar 5 procent
reizigersgroei op het spoor wilt halen, moet je niet één van de
grotere knooppunten van Nederland een heel jaar lang elke dinsdag
bijna op slot doen. Ik ben ook benieuwd hoe dit zich verhoudt met de
werkzaamheden op de A2, waarvoor het spoor juist een goed alternatief
is."
De ChristenUnie verzoekt de minister in overleg met ProRail te komen
tot een andere oplossing voor het noodzakelijke onderhoud rond
Eindhoven. Ernst Cramer: ,,Te denken valt aan het concentreren van
werkzaamheden in een kortere periode of het uitvoeren van
werkzaamheden 's nachts.''
Volgende week zal de Tweede Kamer met minister Eurlings debatteren
over de gevolgen van het tekort aan capaciteit op het spoor. Ernst
Cramer: ,,Wij willen van de minister een compleet beeld van de
gevolgen van het besluit van ProRail voor de reizigers. Er is namelijk
niet alleen sprake van uitval van treinen maar ook van langere
reistijden. Als aansluitingen verloren gaan zou dit veel reizigers
kunnen treffen. Dat is onwenselijk nu we juist het vervoer per spoor
willen promoten."