Provincie Limburg

Persberichten

Provincie spreekt Veolia aan op niet voldoen aan concessieovereenkomst De Provincie heeft Veolia middels een brief aangesproken op het niet voldoen aan een aantal essentiële zaken uit de concessieovereenkomst. Het betreft zaken die vooral te maken hebben met een duidelijke kwaliteitscomponent voor de reizigers. Deze zijn door Veolia tot op heden nog niet of niet volledig gehaald. Veolia krijgt tot 31 decmber 2007 de tijd deze op orde te brengen.

In december 2006 zijn de nieuwe concessies voor het openbaar vervoer in Noord- en Midden-Limburg en in Zuid-Limburg ingegaan. De uitvoering van de concessies dient plaats te vinden conform de voorwaarden en specificaties zoals vastgelegd in de concessieovereenkomsten die de Provincie Limburg met Veolia heeft afgesloten. Nu de aanloopperiode voorbij is, is de tijd om strenger toe te zien op realisatie van afspraken aangebroken. Voor zover wijziging van de overeenkomsten niet aan de orde is, is besloten om een handhavingtraject voor te bereiden. Dit staat los van de bonus-/malusregeling, zoals in de concessieovereenkomsten is opgenomen. Betaling van de bonussen, cq. de malussen vindt plaats als onderdeel van de vast te stellen financiële bijdrage. De beloningen en boetes worden op een aantal aspecten uitgedeeld voor tevoren geformuleerde resultaten. Het betreft:
- klanttevredenheid;

- rituitval Vraagonafhankelijk Busvervoer;

- punctualiteit Openbaar Vervoer per Trein;
- kwaliteit Regiotaxi Openbaar Vervoer;

- gerealiseerd voorzieningenniveau.

De onderwerpen die nu voor handhaving in aanmerking komen, zijn:
- De inrichting van de bushaltes volgens de gradatie basishalte comforthalte - luxe halte is niet gerealiseerd.
- Dynamische reisinformatie op Openbaar Vervoer knooppunten, op comfort- en luxehaltes is niet gerealiseerd; verder is dynamische reisinformatie in nog lang niet alle bussen operationeel. Servicepunten van Veolia zijn in Roermond en Sittard op geruime afstand van het station ingericht. In Weert heeft Veolia helemaal geen servicepunt. In de overeenkomsten is bepaald, dat een servicepunt zich in de onmiddellijke nabijheid van het station dient te bevinden.
- De oproepzuilen zijn niet in alle ziekenhuizen in Limburg gerealiseerd. Bovendien zijn de huidige oproepzuilen (Taxipoints) alleen geschikt voor reizigers vallende onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Oproepzuilen zijn bestemd voor alle Regiotaxireizigers. Momenteel zijn er slechts drie in gebruik in de ziekenhuizen van Maastricht, Heerlen en Sittard, uitsluitend voor WMO-geïndiceerden.

- Nog een ander punt van zorg, namelijk de communicatie van Veolia naar de reizigers.

- De communicatie-uitingen zijn incompleet, niet goed doordacht, niet via de juiste communicatiekanalen of zelfs foutief.

5-10-2007 12:53