Juridische diensten van de gemeente Rotterdam handelt ruim 96% van de
bezwaarschriften binnen de officiële termijn van 14 weken af. In 2004
is met burgemeester Opstelten de afspraak gemaakt dat per 1 oktober
2007 minimaal 90% binnen de termijn gerealiseerd zou zijn. Aan deze
afspraak is nu, na een periode van investeren in processen en
personeel, voldaan. Het behalen van de 90%-grens was één van de
belangrijke speerpunten in het Burgerjaarverslag 2006 van de gemeente
Rotterdam.
Bezwaarschriften en de 14-wekentermijn
Burgers kunnen een bezwaarschrift indienen tegen besluiten van de
gemeente. De bezwaarmaker krijgt binnen 14 weken te horen of zijn of
haar bezwaar terecht (gegrond) of onterecht (ongegrond) is. De tijd
die nodig is om tot dit besluit te komen, is opgebouwd uit een aantal
officiële termijnen. Zo heeft de gemeente bijvoorbeeld drie weken de
tijd om alle relevante informatie te verzamelen die nodig is om het
dossier rond een bezwaarschrift compleet te maken. Een uitnodiging
voor een hoorzitting moet minimaal twee weken van te voren worden
verzonden. Overigens is de gemiddelde doorlooptijd van een
bezwaarschrift bij Juridische diensten momenteel slechts zeven weken.
De wat ingewikkelder zaken blijven voor 96,7% binnen de termijn van 14
weken.
Betere dienstverlening
In 2004 werd nog ongeveer 36% van de bezwaarschriften afgehandeld
binnen 14 weken. Daarnaast is sinds die tijd het aantal ingediende
bezwaarschriften verdubbeld naar 11.000 per jaar. Juridische diensten
heeft de afgelopen jaren op diverse fronten naar verbetering gezocht:
de werkprocessen zijn aangepast, de samenwerking met andere diensten
binnen de gemeente Rotterdam is verbeterd en de achterstanden in
bezwaarschriften zijn met behulp van extra mankracht weggewerkt.
Resultaat is nu dat Juridische diensten de afgelopen vier maanden ruim
90% van de bezwaarschriften binnen 14 weken heeft afgehandeld. In
september is zelfs een score behaald van 96,7%. Hiermee is een goede
stap gemaakt in het verbeteren van de dienstverlening naar de burgers
van de gemeente Rotterdam.
Prijs burgerjaarverslag Rotterdam
Het behalen van de 90%-grens was één van de belangrijke speerpunten in
het Burgerjaarverslag 2006 van de gemeente Rotterdam. Dit
burgerjaarverslag is gisteren uit 55 inzendingen verkozen tot het
beste burgerjaarverslag van 2006. Tijdens de prijsuitreiking gisteren
op het stadhuis van Rotterdam zei de burgemeester hierover: Ik hecht
aan duidelijkheid en het afleggen van verantwoording over zaken als
dienstverlening, burgerparticipatie en de behandeling van klachten en
bezwaarschriften. De jury waardeert deze actieve opstelling en
openheid. Ik ben dan ook zeer ingenomen met deze prijs voor het beste
burgerjaarverslag 2006.
Juridische diensten
Juridische diensten bevordert binnen juridische kaders het integer
handelen van de gemeente Rotterdam. Bij Juridische diensten, dat
onderdeel is van de Servicedienst Rotterdam, werken ruim 120
medewerkers. Deze medewerkers leveren gezamenlijk drie producten: het
behandelen van bezwaarschriften, het vertegenwoordigen in rechte van
het gemeentebestuur en het geven van juridisch advies. Juridische
diensten voldoet sinds 1997 aan de kwaliteitsstandaard ISO-9001:9002,
een aanduiding van kwaliteitszorg binnen organisaties.
Bron: Bestuursdienst, 05-10-2007
Gemeente Rotterdam