Gemeente Rotterdam

Juridische diensten van de gemeente Rotterdam handelt ruim 96% van de bezwaarschriften binnen de officiële termijn van 14 weken af. In 2004 is met burgemeester Opstelten de afspraak gemaakt dat per 1 oktober 2007 minimaal 90% binnen de termijn gerealiseerd zou zijn. Aan deze afspraak is nu, na een periode van investeren in processen en personeel, voldaan. Het behalen van de 90%-grens was één van de belangrijke speerpunten in het Burgerjaarverslag 2006 van de gemeente Rotterdam.

Bezwaarschriften en de 14-wekentermijn
Burgers kunnen een bezwaarschrift indienen tegen besluiten van de gemeente. De bezwaarmaker krijgt binnen 14 weken te horen of zijn of haar bezwaar terecht (gegrond) of onterecht (ongegrond) is. De tijd die nodig is om tot dit besluit te komen, is opgebouwd uit een aantal officiële termijnen. Zo heeft de gemeente bijvoorbeeld drie weken de tijd om alle relevante informatie te verzamelen die nodig is om het dossier rond een bezwaarschrift compleet te maken. Een uitnodiging voor een hoorzitting moet minimaal twee weken van te voren worden verzonden. Overigens is de gemiddelde doorlooptijd van een bezwaarschrift bij Juridische diensten momenteel slechts zeven weken. De wat ingewikkelder zaken blijven voor 96,7% binnen de termijn van 14 weken.

Betere dienstverlening
In 2004 werd nog ongeveer 36% van de bezwaarschriften afgehandeld binnen 14 weken. Daarnaast is sinds die tijd het aantal ingediende bezwaarschriften verdubbeld naar 11.000 per jaar. Juridische diensten heeft de afgelopen jaren op diverse fronten naar verbetering gezocht: de werkprocessen zijn aangepast, de samenwerking met andere diensten binnen de gemeente Rotterdam is verbeterd en de achterstanden in bezwaarschriften zijn met behulp van extra mankracht weggewerkt. Resultaat is nu dat Juridische diensten de afgelopen vier maanden ruim 90% van de bezwaarschriften binnen 14 weken heeft afgehandeld. In september is zelfs een score behaald van 96,7%. Hiermee is een goede stap gemaakt in het verbeteren van de dienstverlening naar de burgers van de gemeente Rotterdam.

Prijs burgerjaarverslag Rotterdam
Het behalen van de 90%-grens was één van de belangrijke speerpunten in het Burgerjaarverslag 2006 van de gemeente Rotterdam. Dit burgerjaarverslag is gisteren uit 55 inzendingen verkozen tot het beste burgerjaarverslag van 2006. Tijdens de prijsuitreiking gisteren op het stadhuis van Rotterdam zei de burgemeester hierover: Ik hecht aan duidelijkheid en het afleggen van verantwoording over zaken als dienstverlening, burgerparticipatie en de behandeling van klachten en bezwaarschriften. De jury waardeert deze actieve opstelling en openheid. Ik ben dan ook zeer ingenomen met deze prijs voor het beste burgerjaarverslag 2006.

Juridische diensten
Juridische diensten bevordert binnen juridische kaders het integer handelen van de gemeente Rotterdam. Bij Juridische diensten, dat onderdeel is van de Servicedienst Rotterdam, werken ruim 120 medewerkers. Deze medewerkers leveren gezamenlijk drie producten: het behandelen van bezwaarschriften, het vertegenwoordigen in rechte van het gemeentebestuur en het geven van juridisch advies. Juridische diensten voldoet sinds 1997 aan de kwaliteitsstandaard ISO-9001:9002, een aanduiding van kwaliteitszorg binnen organisaties.

Bron: Bestuursdienst, 05-10-2007