Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

'PLEEGOUDERS IN BEELD' WINNEND THEMA VAN
SIRE CAMPAGNE 'U MAG HET ZEGGEN'

Jury kiest thema van SIRE campagne 2008 uit top 10 onderwerpen lustrumcampagne

Amstelveen, donderdag 4 oktober 2007 - 'Pleegouders in beeld' is het thema dat de vakjury van reclame- en communicatieprofessionals heeft gekozen voor de nieuwe SIRE campagne in 2008. Gedurende zes weken konden Nederlanders op de SIRE campagne website 'U mag het zeggen' een maatschappelijk onderbelicht onderwerp aandragen of stemmen op een onderwerp. Dit leidde tot 2.703 onderwerpen en 60.470 stemmen. De jury heeft uit de 10 onderwerpen met de meeste stemmen het thema gekozen dat het best voldoet aan de vooraf gestelde uitgangspunten en eisen van SIRE.

Amstelveen, donderdag 27 september 2007, de jury van communicatieprofessionals kiest uit de top 10 onderwerpen van de SIRE lustrumcampagne 'U mag het zeggen' het winnende thema voor de SIRE campagne van 2008: 'Pleegouders in beeld'. De vakjury bestaat uit Jan Willem Brüggenwirth (Directeur Radio 538), Fons van Westerloo (Algemeen directeur RTL Nederland), Kees Spaan (voorzitter NDP), Astrid Prummel (Adjunct hoofdredacteur Adformatie), Dick Molman (CEO Sanoma Uitgevers), Matthijs Slot (Creatief directeur TBWA), Paul Molenaar (Algemeen directeur Ilse Media Groep en COO Sanoma Uitgevers) en Adri de Vries (Directeur SIRE).

Pleegouders in beeld
Hoewel 'Pleegouders in beeld' op de tiende positie staat in de top 10 van meest populaire onderwerpen, heeft de jury met een meerderheid van stemmen voor dit thema gekozen. "Voor de jury is van doorslaggevend belang geweest dat het onderwerp nog relatief weinig aandacht heeft gehad. Wij hopen dat een SIRE campagne bijdraagt aan een scherpere beeldvorming rondom pleegouders. Daarnaast kan een SIRE campagne een motiverende werking hebben naar de huidige pleegouders en een positief effect op het vinden van nieuwe pleeggezinnen", aldus Dick Molman, CEO Sanoma Uitgevers. Het onderwerp is ingediend door de Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen (NVP). "Per 1 januari jl. wachten 672 kinderen op een plaatsing in een pleeggezin. We vinden het geweldig dat pleegouders eindelijk zichtbaar worden", zegt Maria de Vries van de NVP.

40 jaar SIRE: 'Van ik naar wij'
Het 40-jarig jubileum van SIRE heeft als thema 'Van ik naar wij', waarmee SIRE aangeeft dat mensen niet alleen voor zichzelf moeten opkomen, maar ook een eigen bijdrage kunnen leveren aan een verantwoordelijke en solidaire samenleving. Naast de publiekscampagne 'U mag het zeggen' vierde de stichting in aanwezigheid van H.K.M. Prinses Máxima het lustrumjaar met een congres op 26 september jl. waar het thema maatschappelijke betrokkenheid werd besproken vanuit wetenschappelijk, zakelijk en artistiek oogpunt. Tevens verscheen een speciaal jubileumboek met de titel 'Omkijken' waarin 40 Nederlandse topfotografen hun visie op een loyale samenleving in beeld brengen. De lustrumviering eindigt met een fototentoonstelling van de gepubliceerde foto's in het Museum Jan van der Togt in Amstelveen van 23 november tot 9 december.

Over SIRE
De Stichting Ideële Reclame is een onafhankelijke stichting die onderbelichte maatschappelijke onderwerpen publiekelijk aan de orde stelt, bespreekbaar maakt en agendeert bij burgers,opinieleiders en besluitvormers. SIRE wil wakker schudden en mensen aan het denken zetten en doet dat door het maken van ideële, niet commerciële campagnes. Al 40 jaar met de belangeloze hulp van de media- en communicatiebranche. Sinds de oprichting in 1967 zijn dat meer dan 95 campagnes, zoals bijvoorbeeld 'De maatschappij dat ben jij', 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt', eenzaamheid, dyslexie, overgewicht en 'Kort lontje'. SIRE heeft geen banden met de overheid of andere organisaties.


- Einde bericht -

Noot aan de redactie (