Gemeente Alkmaar

Beantwoording raadsvragen over baggerdepot Koele Kreken

Bijlage nummer: 181

Vragen van het lid van de raad, de heer drs. J.W.G.J. Jansen, namens de fractie Partij van de Arbeid inzake Baggerdepot Koele Kreken.

Alkmaar, 4 oktober 2007

Het lid van de raad, de heer drs. J.W.G.J. Jansen, heeft ons bij brief van 1 oktober 2007 vragen gesteld. Deze brief heeft de volgende inhoud:
`Baggerdepot van de baan', meldde de Alkmaarsche Courant zaterdag 29 september. Reden: het Hoogheemraadschap is `vergeten' een vergunning aan te vragen. Als er nu nog een vergunning aangevraagd moet worden, duurt dat te lang en kan de het tijdelijke baggerdepot niet meer aangelegd en ontmanteld worden voor 2010, wanneer de aanleg van het natuur- en recreatiegebied de Koele Kreken aangelegd gaat worden. Tevens lezen wij dat wethouder Binnendijk erg verbaasd reageert op dit besluit, verbazing die wordt gedeeld door de fractie van de PvdA. Er is ontzettend veel tijd, overleg en onderzoek gestoken om een goede en maatschappelijk verantwoorde oplossing te vinden voor de baggerproblemen in Alkmaar Noord. En nu wordt er eenzijdig een besluit genomen dat het niet doorgaat.

Daarom stelt de fractie van de Partij van de Arbeid, onder verwijzing naar artikel 37 van het Reglement van Orde voor raadsvergaderingen, de volgende vragen:


1. is het juist dat het Hoogheemraadschap eenzijdig heeft besloten dat de aanleg van het baggerdepot niet door gaat?

2. wat is de reactie van de gemeente Alkmaar op dit besluit?
3. bent u het met ons eens, dat het baggerprobleem in Alkmaar Noord opgelost moet worden, binnen de afgesproken tijd? Nu het Hoogheemraadschap eenzijdig heeft besloten dit niet op de afgesproken manier te doen, dat het Hoogheemraadschap de kosten moet betalen?
4. Er was gekozen voor een buizen systeem om te voorkomen dat er honderden vrachtwagens met `water' rond zouden gaan rijden. Hoe wordt nu de schone bagger vervoerd en wat voor gevolgen heeft dat voor de bewoners en het milieu?

5. bent u het met ons eens, dat dit besluit van het Hoogheemraadschap geen nadelige gevolgen mag en kan hebben voor de uitvoering van het natuur- en recreatiegebied?
6. bent u het met ons eens, dat het Hoogheemraadschap verantwoording over deze gang van zaken verschuldigd is, aan zowel de gemeente Alkmaar, als aan al die organisaties en bewonersverenigingen die zich al jaren hebben ingezet om mee te denken aan ontwikkelingen rondom het Geestmerambacht?

7. bent u het met ons eens dat door deze manier van werken het Hoogheemraadschap niet als een betrouwbare overheid overkomt en hoe gaat u in de toekomst voorkomen, dat zulke, uiterst vreemde besluiten, eenzijdig genomen gaan worden?

Ter voldoening aan het bepaalde in artikel 37 van het Reglement van Orde voor vergaderingen van de raad, beantwoorden wij de gestelde vragen als volgt.


1. Dit is juist. Op donderdag 27 september is wethouder Binnendijk telefonisch op de hoogte gesteld van het reeds genomen besluit van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). 's Avonds is een afvaardiging van het Actiecomité De Koele Kreken over het genomen besluit geïnformeerd door het hoogheemraadschap, tijdens een geplande bijeenkomst over een akkoord dat getekend zou worden tussen het Actiecomité Koele Kreken, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, de Bestuurscommissie Uitbreiding Geestmerambacht en de gemeente Alkmaar. Dit akkoord moest een einde maken aan een periode van bijna twee jaar van onzekerheid en onrust, door met elkaar afspraken te maken over zowel de aanleg van een kleiner baggerdepot op een grotere afstand van de woningen als over de acties die zouden worden ondernomen na de ontmanteling van dit baggerdepot om snel deelgebied de Koele Kreken in Recreatiegebied Geestmerambacht te realiseren. Een afschrift van het concept van dit akkoord is bij deze beantwoording gevoegd. Op 25 september 2007 besloot het College van B&W wethouder Binnendijk te machtigen dit akkoord te tekenen.
Bijlage 181 Raadsvragen 2007 PvdA baggerdepot Koele Kreken.doc


2. In reactie op de mededeling van het hoogheemraadschap heeft het college van B&W bij monde van wethouder Binnendijk gemeld dat zij met verbazing kennisneemt van dit besluit en zich hierdoor volstrekt overvallen voelt. Het hoogheemraadschap liet weten geen andere keuze te hebben, aangezien voor de mondeling reeds eerder toegezegde, en in het akkoord vastgelegde verkleining van het baggerdepot geen nieuwe vergunningen bleken te zijn aangevraagd conform de Wet Milieubeheer en Wet Verontreiniging Oppervlaktewater. Door deze nieuwe procedures zou te laat met de inrichting van het baggerdepot (en dus het baggeren) kunnen worden begonnen, en zou de - ook door de gemeente Alkmaar gestelde- voorwaarde dat het baggerdepot op 31 december 2009 moest zijn ontmanteld, niet haalbaar zijn. Dat het college zich overvallen voelde, is ook gemeld aan diverse media, die vrijdag 28 september geïnformeerd bleken door het Actiecomité Koele Kreken, en een reactie wilden van de gemeente Alkmaar. De journalisten is medegedeeld dat het hier gaat om een eenzijdige beslissing van het hoogheemraadschap. Op basis van informatie, die wij ook hebben gedeeld met de gemeenteraad in de `Quick Scan tijdelijk baggerdepot Alkmaar' (besproken in de commissie SOB van 15 februari 2006), concluderen wij dat een tijdelijk baggerdepot in de Koele Kreken, de beste en goedkoopste oplossing is voor de schone bagger uit de watergangen van Alkmaar-noord. Het baggerdepot is in de periode 2006-2009 noodzakelijk op grond van afspraken uit het Waterplan 2002-2012 (deelplan Baggerplan), en komt tevens voort uit een wettelijke plicht van de gemeente om op eigen grondgebied een depot in te richten voor bagger uit de eigen watergangen. Elk alternatief zou tot meer overlast voor de te baggeren wijken leiden, alsmede tot aanzienlijk hogere maatschappelijke kosten. Zo worden op deze manier bijvoorbeeld niet alleen stort- en transportkosten vermeden bij afvoer naar baggerdepots elders, maar wordt ook bespaard door het Recreatieschap Geestmerambacht op de aankoop van grond die nodig is voor de realisering van de uitbreiding van het recreatiegebied. Hoewel nieuwe berekeningen uitwijzen dat er minder bagger dan de eerder aangenomen 130.000 m3 moet worden afgevoerd en gedroogd, gaat het nog steeds om aanzienlijke hoeveelheden en navenante bedragen. Het college heeft bij monde van wethouder Binnendijk gesteld in zijn reactie aan de pers dat dit besluit van het hoogheemraadschap geen consequenties mag hebben voor de in het Waterplan overeengekomen baggerwerkzaamheden in Alkmaar-noord. Hierbij betrekken wij het feit dat voor deze operatie zowel hoogheemraadschap als gemeente 4.329.409 euro aan rijkssubsidie is toegekend volgens de zogenoemde SUBBIED-regeling, waaraan de voorwaarde is gekoppeld dat het werk op 30 september 2009 is afgerond. Daarom zal het werk binnenkort moeten starten. In ieder geval mag de Alkmaarder niet de dupe worden van dit eenzijdige besluit van het hoogheemraadschap qua financiële consequenties en overlast tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Voor wat betreft het te vestigen definitieve baggerdepot in de gemeente Langedijk, heeft wethouder Binnendijk de eerdere toezegging herhaald, dat dit regionale baggerdepot niet benut zal worden voor de bagger die voortkomt uit achterstallig onderhoud in Alkmaar, maar er alleen slib uit reguliere baggerwerkzaamheden zal laten drogen, nadat het achterstallig onderhoud in de gemeente Alkmaar is weggewerkt. Overigens is dit regionale baggerdepot pas gereed in 2011, op een moment dat de baggerwerkzaamheden in Alkmaar-noord wat betreft ons college reeds zijn uitgevoerd.

3. Zie ons antwoord op vraag 2. Na het besluit van het hoogheemraadschap is op 3 oktober jongstleden ambtelijk overleg gevoerd met het hoogheemraadschap over de planning van de baggerwerkzaamheden in Alkmaar-Noord, en om opheldering gevraagd. Hier heeft de vertegenwoordiger van het hoogheemraadschap te kennen gegeven dat het HHNK de werkzaamheden die in het Baggerplan Alkmaar staan en vallen onder de Subbied-regeling, volgens de afgesproken planning wil uitvoeren. Het HHNK stelt daarbij voor een aantal sloten, die niet vallen onder de Subbied-regeling en die qua baggerhoeveelheid voldoen aan de keurvoorschriften buiten het bestek te laten. De meerkosten van transport en verwerking (buiten de regio) wil het hoogheemraadschap voor zijn rekening nemen. Over alle andere vragen die dit besluit bij ons heeft opgeroepen, kon de vertegenwoordiger van het hoogheemraadschap nog geen duidelijkheid geven.
4. In de `Quick Scan tijdelijk baggerdepot Alkmaar' uit 2005 wordt melding gemaakt van plannen van het hoogheemraadschap om pijpleidingen te gebruiken om de bagger naar het depot in de Koele Kreken te transporteren, zodat vele duizenden vrachtwagenritten door de wijk kunnen worden voorkomen, en ook anderszins de overlast van de baggerwerkzaamheden tot een minimum wordt beperkt. Deze transportwijze binnen de wijk heeft nog steeds de voorkeur van de gemeente Alkmaar, waarna volgens ons nu transport over water moet worden geprefereerd om het slib af te voeren naar baggerdepots elders. Indien het hoogheemraadschap nog steeds van een pijpleiding gebruik wil maken, zal in dat geval niet langer een depot, maar een overslaglocatie eindpunt van een buizentransportsysteem worden. Deze tijdelijke overslaglocatie zal ergens aan de stadsrand van Alkmaar-noord moeten worden aangelegd, bijvoorbeeld bij het Noordhollandsch Kanaal. Het college Bijlage 181 Raadsvragen 2007 PvdA baggerdepot Koele Kreken.doc

zal op toepassing van deze combinatie van transportmethodes aandringen bij het hoogheemraadschap.

5. Dit zijn wij met u eens.

6. Dit zijn wij met u eens.

7. De handelwijze van het HHNK bevordert het onderlinge vertrouwen niet en heeft ons bijzonder bevreemd, gelet op de goede relatie die wij met deze partner meenden te hebben. Wij zullen dit in komende besprekingen op bestuurlijk niveau met het HHNK nadrukkelijk aan de orde stellen. Bovendien wordt momenteel een brief opgesteld aan het hoogheemraadschap, waarin wij stellen het te betreuren dat het hoogheemraadschap deze beslissing eenzijdig heeft genomen, en waarin wij antwoord willen op onze vragen betreffende de consequenties die dit besluit heeft voor
- de omwonenden van de Koele Kreken en van de te baggeren watergangen,
- het milieu,

- de gemaakte afspraken uit het Waterplan
- de gemaakte afspraken over de vergoeding van het hoogheemraadschap aan het recreatieschap, en andere afspraken over het benutten van gedroogde bagger bij de uitbreiding van recreatiegebied Geestmerambacht,

- de gemeente Alkmaar,

- de waterschapslasten van de Alkmaarse huishoudens in de komende jaren.

Burgemeester en wethouders van Alkmaar,

P.M. Bruinooge, burgemeester.

drs. J.C.M. Cox, secretaris.

Aan
De raad dezer gemeente.

Bijlage 181 Raadsvragen 2007 PvdA baggerdepot Koele Kreken.doc

Bijlage A. Overeenkomst over realisatie tijdelijk baggerdepot in de Koele Kreken


1. De Gemeente Alkmaar, in dezen vertegenwoordigd door...................... Verder te noemen: De Gemeente
EN

2. Het Hoogheemraadschap Holland Noorderkwartier, in dezen vertegenwoordigd door.................................. Verder te noemen: HHNK
EN

3. De Bestuurscommissie Uitbreiding Geestmerambacht, in dezen vertegenwoordigd door..................................., Verder te noemen:De Bestuurscommissie
EN

4. Het Actiecomité De Koele Kreken, in deze vertegenwoordigd door Mevrouw E. Boekema .................................... Verder te noemen het Actiecomité

Overwegende dat:

· De Bestuurscommissie verantwoordelijk is voor de realisatie van de uitbreiding van het recreatiegebied Geestmerambacht;

· Een van de onderdelen van deze uitbreiding het deelgebied De Koele Kreken is;
· Het deelgebied de Koele Kreken direct voor de noordelijke woonrand van Alkmaar Noord en Koedijk ligt;
· De realisatie van dit deelgebied vanwege het beoogde jaarrond ­recreatiekarakter van groot belang is voor hen die wonen aan de noordkant van Alkmaar en Koedijk;
· Het HHNK in mei 2005 aan de Gemeente toestemming heeft gevraagd om in afwijking van het geldende bestemmingsplan voor maximaal 5 jaar een tijdelijk baggerdepot te mogen aanleggen vlak voor de woonrand van Alkmaar Noord;

· De Gemeente hiervoor 29 augustus 2005 toestemming op grond van artikel 17 WRO heeft gegeven aan HHNK;
· Nadat deze toestemming van de Gemeente eerst in november 2005 algemeen bekend werd aan de bevolking, een groot deel van deze bevolking via een daartoe opgericht Actiecomité in verzet is gekomen tegen het voorgenomen tijdelijk baggerdepot;

· Het verzet tegen het tijdelijk baggerdepot door het Actiecomité is gevoerd vanwege het feit dat dit tijdelijk baggerdepot zou komen te liggen in een deel van het gebied waar de Koele Kreken zal worden gerealiseerd;
· Het Actiecomité zich fel heeft verzet tegen dit voorgenomen tijdelijk baggerdepot bij de besturen van de Gemeente, het HHNK en de Bestuurscommissie omdat mede door dit tijdelijk baggerdepot afgeweken zou worden van de planning inzake de realisatie van deelgebied de Koele Kreken in de Ontwikkelingsvisie van mei 2005, terwijl tevens de locatie dicht bij de woonrand werd bestreden;
· Als onderdeel van dit verzet door diverse natuurlijke personen die woonachtig zijn in Alkmaar Noord en Koedijk beroep is ingesteld tegen de aan HHNK verleende milieuvergunning bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State;

· Zowel de Gemeente, HHNK en de Bestuurscommissie als het Actiecomité tot het oordeel zijn gekomen dat het van belang is om aan een periode van bijna twee jaar van onzekerheid en onrust een einde te maken door met elkaar afspraken te maken over zowel de aanleg van een kleiner baggerdepot op een grotere afstand van de woningen als de na de ontmanteling van dit baggerdepot te nemen acties tot snelle realisering van het deelgebied de Koele Kreken,

ZIJN ALS VOLGT OVEREENGEKOMEN


1. HHNK zal het oorspronkelijk voorgenomen tijdelijk baggerdepot niet realiseren en in plaats daarvan komen tot de aanleg van een tijdelijk baggerdepot voor maximaal 60.000 m3 natte,schone bagger(klasse 0, 1 of 2).
2. Dit te realiseren baggerdepot zal worden aangelegd op een grotere afstand van de aangesloten bebouwing in Alkmaar Noord. Daartoe zal HHNK eerst de groenstrook direct voor deze bebouwing die onderdeel is van het beoogde deelgebied de Koele Kreken aanbrengen en vervolgens op een afstand van 200 meter van de aaneengesloten bebouwing de eerste bedijking van het depot realiseren.
3. HHNK zal onvoorwaardelijk het tijdelijk baggerdepot ontmantelen in het najaar van 2009 en onvoorwaardelijk de locatie van het ontmantelde depot uiterlijk 1 januari 2010 gebruiksgereed voor de realisatie van het deelgebied de Koele Kreken opleveren.

4. De Bestuurscommissie zal zich ten volle inspannen om in de eerste maanden van het jaar 2010 dit deelgebied ( van het ontmantelde depot ) van de Koele Kreken en voor 1 januari 2011 de rest van de Koele Kreken realiseren, zodat de inrichting van de totale Koele Kreken op 1 januari 2011 is voltooid, met het oog waarop de Bestuurscommissie:

· zich ten volle zal inspannen om door Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nog in 2007 een besluit te laten nemen over de 2e uitvoeringsmodule van de voorgenomen Uitbreiding Geestmerambacht;
· zich ten volle zal inspannen om voor 1 januari 2008 een Programma van Eisen voor het deelgebied de Koele Kreken zal opstellen(fase 1 van planning); Bijlage 181 Raadsvragen 2007 PvdA baggerdepot Koele Kreken.doc


· zich ten volle zal inspannen om vervolgens een Ontwerp voor het deelgebied de Koele Kreken zal opstellen dat met de Klankbordgroep Uitbreiding Geestmerambacht voor 1 juli 2008 zal worden besproken(fase 2 van planning);

· zich ten volle zal inspannen om voor 1 oktober 2008 een Bestek voor het deelgebied de Koele Kreken zal opstellen(fase 3 van planning);
· zich ten volle zal inspannen om de aanbesteding van het Bestek zo tijdig zal afronden dat door de op basis van deze aanbesteding gekozen opdrachtnemer vanaf 1 januari 2010 daadwerkelijk kan aanvangen met zijn werkzaamheden tot uitvoering van het deelgebied de Koele Kreken(fase 4 van planning).

5. Het Actiecomité is van oordeel dat gegeven het voorgaande voldoende is tegemoet gekomen aan hetgeen dit comité in redelijkheid meent te kunnen nastreven, op grond waarvan door de natuurlijke personen die deel uitmaken van het Actiecomité zal worden overgegaan tot intrekking van de beroepen tegen de milieuvergunning bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
6. De Gemeente, HHNK, de Bestuurscommissie en het Actiecomité zullen over het hierbij overeengekomen akkoord een gezamenlijk persbericht doen uitgaan, welk persbericht pas zal uitgaan nadat het Actiecomité de bewoners van Alkmaar Noord over dit akkoord heeft geïnformeerd.

Aldus overeengekomen en ondertekend,

De Gemeente Alkmaar,
Namens deze,

Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier,
Namens deze,

De Bestuurscommissie Uitbreiding Geestmerambacht,
Namens deze,

Het Actiecomité De Koele Kreken,
Namens deze,

Bijlage 181 Raadsvragen 2007 PvdA baggerdepot Koele Kreken.doc


---- --
Bijlage nummer: 180

Vragen van het lid van de raad, de heer drs. N.M.C. Alsemgeest, namens de fractie D66 inzake tijdelijk baggerdepot Koele Kreken.

Alkmaar, 4 oktober 2007

Het lid van de raad, de heer drs. N.M.C. Alsemgeest, heeft ons bij brief van 9 september 2007 vragen gesteld. Deze brief heeft de volgende inhoud: Het is al geruime tijd stil rond de Koele Kreken,
Naar aanleiding van de summiere beantwoording via een memo die wij van de wethouder hebben mogen ontvangen, hebben wij nog de volgende aanvullende vragen voor het College:


1. welke adviezen heeft het college gegeven aan het Hoogheemraadschap v.w.b. de communicatie met de bewoners van Alkmaar?

2. Zijn deze adviezen opgenomen in het communicatieplan van het Hoogheemraadschap?
3. Kent het college het communicatie plan dat is opgesteld door het Hoogheemraadschap en onderschrijft het college dit communicatieplan.
4. Volgens wethouder Binnendijk, in de vergadering van de commissie SOB van 28 augustus j.l., zou er sprake zijn van een vertraging. Wij verzoeken het college een recente planning op te vragen bij het Hoogheemraadschap tijdens de bijeenkomst van 12 september a.s., en deze aan ons te sturen.
5. Is het college op de hoogte van het zgn. buizenplan?

Ter voldoening aan het bepaalde in artikel 37 van het Reglement van Orde voor vergaderingen van de raad, beantwoorden wij de gestelde vragen als volgt.


1. Wethouder Binnendijk heeft in het voorjaar enkele malen bestuurlijk overleg gehad met heemraad J. Wentink van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Hierbij heeft de wethouder gewezen op het belang van een goede communicatie met de buurt en omwonenden, als het tijdelijk baggerdepot wordt aangelegd. Ook is in het bijzonder gewezen op het belang van zorgvuldige communicatie richting omwonenden van het tracé van de buis, die de bagger uit Alkmaar- noord moet transporteren naar het tijdelijk baggerdepot. Dit en overig contact op ambtelijk niveau tussen de afdelingen Communicatie van gemeente en hoogheemraadschap heeft geleid tot het opstellen van een uitvoerig communicatieplan door het hoogheemraadschap, waarbij de gemeente ook haar eigen communicatiekanalen heeft aangeboden (stadskrant, website) voor gebruik door het hoogheemraadschap, als met de aanleg en inrichting wordt begonnen.
2. Volgens informatie van het hoogheemraadschap is als gevolg van onderlinge contacten in ieder geval de Stadskrant opgenomen in het communicatieplan als een van de middelen waarmee de inwoners van Alkmaar-Noord zullen worden geïnformeerd. Voorts kan de gemeente instemmen met het gebruik van de gezamenlijk ontwikkelde huisstijl van het gezamenlijk vastgestelde Waterplan voor alle uitingen van het hoogheemraadschap over het baggerdepot, aangezien het voortkomt uit afspraken die in het Waterplan zijn gemaakt. Welke adviezen daarnaast nog op ambtelijk niveau zijn gegeven en opgevolgd over de communicatie rond het tijdelijk baggerdepot de Koele Kreken, is niet meer na te gaan, omdat twee ambtenaren van onze afdeling Communicatie, die in de periode 2005-2006 bij dit dossier betrokken waren, inmiddels niet meer bij de gemeente werkzaam zijn, en van hun contacten hieromtrent geen verslagen zijn gemaakt of e-mails bewaard zijn gebleven.
3. Nee, het college beschikt niet over het communicatieplan van het hoogheemraadschap over het tijdelijk baggerdepot de Koele Kreken, en heeft tot dusverre ook geen inzage verlangd. De aanleg, inrichting, financiering en het beheer van een tijdelijk baggerdepot is een verantwoordelijkheid van het hoogheemraadschap. Daarmee is ook de communicatie hierover met omwonenden de verantwoordelijkheid van het hoogheemraadschap. Het zou de duidelijkheid bij de burgers niet ten goede komen als de gemeente mede-verantwoordelijkheid gaat dragen of zich als mede-afzender van hun boodschappen gaat opstellen, terwijl wij formeel gesproken geen enkele zeggenschap hierover hebben. Conform afspraken in het Waterplan en wettelijke verplichtingen uit de Waterstaatswet blijft onze rol beperkt tot het behandelen van een aanvraag van een tijdelijke vrijstelling ex artikel 17 WRO. Deze vrijstelling is inmiddels verleend en onherroepelijk geworden. Rondom deze procedure behoeven derhalve door de gemeente Alkmaar geen communicatieve inspanningen meer te worden gepleegd, in Bijlage 180 Raadsvragen 2007 D66 baggerdepot Koele Kreken.doc

het vertrouwen dat het hoogheemraadschap momenteel de communicatie over de aanleg van het baggerdepot verzorgt op een zorgvuldige, actieve, open en transparante wijze, en voorts ons college van haar voorlichtingsactiviteiten in Alkmaar-noord op de hoogte houdt.
4. Zoals duidelijk wordt uit onze beantwoording van raadsvragen van de PvdA in raadsbijlage 181 heeft het hoogheemraadschap op donderdag 27 september eenzijdig besloten af te zien van de aanleg van het baggerdepot, nadat het niet haalbaar bleek een planning op te stellen waarbij werd voldaan aan de voorwaarde om het baggerdepot uiterlijk op 31 december 2009 te ontmantelen. Dit heeft het hoogheemraadschap dezelfde dag gemeld aan een afvaardiging van "Actiecomité Koele Kreken Ja, Baggerdepot Nee". Op dit moment is nog geen enkele duidelijkheid over alle consequenties van dit besluit. Het hoogheemraadschap lijkt de baggerwerkzaamheden in Alkmaar-noord evengoed in de geplande periode te willen uitvoeren, maar over de methode en wijze van transport uit de wijk bestaat veel onduidelijkheid. Wij gaan ervan uit, dat het hoogheemraadschap het belang inziet om hierover zo spoedig mogelijk duidelijkheid te verschaffen, en de omwonenden en andere betrokkenen hierover tijdig en volledig te informeren op de meest effectieve wijze.
5. Het buizenplan is uitgebreid beschreven in de `Quick Scan tijdelijk baggerdepot Alkmaar', die is besproken in de extra vergadering van de commissie SOB op 15 februari 2006. Zowel het college als de gemeenteraad zijn derhalve op de hoogte van de voornemens van het hoogheemraadschap om de bagger door buizen te transporteren die een diameter hebben van maximaal 40 centimeter, ondersteund door hier en daar een pomp (generator) in de wijk.

Burgemeester en wethouders van Alkmaar,

P.M. Bruinooge, burgemeester.

drs. J.C.M. Cox, secretaris.

Aan
De raad dezer gemeente.

Bijlage 180 Raadsvragen 2007 D66 baggerdepot Koele Kreken.doc

André Bakker
Communicatieadviseur
Gemeente Alkmaar
Afd. Communicatie
Locatie Stadhuis, Langestraat 97
Postbus 53
1811 JD Alkmaar
tel. (072) 548 89 91
fax (072) 548 90 00
www.alkmaar.nl


---- --