http://www.evo.nl
PERSBERICHT EVO, TLN EN KNV
4 oktober 2007
BEDRIJFSAUTO WEDEROM KOP VAN JUT
In 2004 heeft het kabinet geprobeerd het grijs kenteken voor de bestelauto af te schaffen. De Tweede Kamer heeft daar gelukkig een stokje voor gestoken: voor ondernemers is het grijs kenteken blijven bestaan. Maar het kabinet heeft een nieuwe manier bedacht om de bedrijfsauto zwaarder te belasten. De komende vijf jaar wordt voor bestel- en vrachtauto s de motorrijtuigenbelasting ieder jaar verhoogd. EVO, TLN en KNV hebben hierover met steun van VNO-NCW, MKB-Nederland, RAI Vereniging en Bovag een brandbrief gestuurd aan de fractievoorzitters van de Tweede Kamer.
In 2008 wordt de aanschafbelasting op personenauto s (BPM) verlaagd. Tot grote verbazing van het bedrijfsleven heeft het kabinet besloten om de verlaging van de BPM te financieren door de motorrijtuigenbelasting voor alle voertuigen te verhogen. Echter, bestel- en vrachtauto s betalen geen BPM, omdat de BPM een luxebelasting is. Voor bestel- en vrachtauto s gaat het hier dus om een lastenverzwaring zonder dat er iets tegenover staat. En omdat de BPM vijf jaar lang met vijf procent per jaar wordt verlaagd, komt deze verhoging van de motorrijtuigenbelasting vijf jaar lang terug.
Het kabinet neemt deze maatregel ter voorbereiding van de invoering van de kilometerbeprijzing. Maar nu dit voor bestel- en vrachtauto s uitdraait op een ordinaire lastenverzwaring, zal het draagvlak bij de ondernemer voor de kilometerbeprijzing nog kleiner worden. En het draagvlak was al klein, zo blijkt uit eerder onderzoek van BNR Nieuwsradio.
In de brandbrief aan de fractievoorzitters roepen de organisaties het kabinet op de verlaging van de BPM volledig te financieren uit de verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor personenauto s. Zo wordt vermeden dat het kabinet het bedrijfsleven met extra lastenverzwaringen opzadelt en daarmee het broze draagvlak voor de kilometerprijs op het spel zet.